Bor i ett sekelskifteshus som i början på 80-talet renoverades, isolerades - och konverterades till direktel... :(

Dock lät man två rum vara, så nu ska jag riva ut dem, bygga nytt golvbjälklag + nya innerväggar och innertak.

En luft/luftvärme pump är på väg in men när jag ändå håller på tänkte jag förbereda för vattenburet system, d v s behålla elradiatorerna men ha rör och allt på plats för att spara jobb den dag fjärrvärmen kommer till byn. Extrakostnaden och -jobbet märks liksom inte i den allmänna konkursen...

Hur hade ni gjort? Vad behöver jag dra för rör till de två renoverade rummen för att vara bra skodd den dag det är dags att konvertera hela huset?

Jag ser framför mig något sorts modernt och smidigt PEX-system, där det sticker upp ett par små förskruvningar genom golvet där framtida vattenradiatorer kan tänkas hamna. Eller?
 
Hade jag vetat att och vart jag tex ville ha radiatorer skulle jag göra som du säger. Dra in rör och låt 2 stumpar sticka upp. (Inga dolda skarvar) Visste jag inte skulle jag dra in och låta stumparna titta ut från nån strategisk vägg i nån handbredds höjd ovanför golvet.
 
Eftersom du ändå skall byta golvbjälklag lägger du naturligtvis in golvvärmeslingor.

De kluriga är anslutningen mot resten av huset, det beror ju på hur det är byggt.

Det är nu tre år sen jag satte in vattenburet igen i mitt 20-talshus. Nöjd varje dag över det!
 
Robsarve? Jag har en kollega som heter så - Erik...
 
Jomenvisst . Gissade nästan att det var du... Men ditt namn är ju något mer vanligt här nere...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.