Sett att många monterar sina växelriktare utomhus. Själv såg jag inget skäl till detta alls, så på inrådan av elektrikern monterades den i källaren bredvid elcentralen.

Fläktarna i SolarEdge-växelriktaren är relativt tystlåtna den del av cykeln de är aktiva över 7 kW produktion i vårt fall (en 10 kW- modell. Källaren är dessutom en relativ sval plats oavsett årstid, plus att växelriktaren ger en hel del värmeeffekt via förlusterna i omvandlingen dc-ac som man kan kan nytta av i en källare som annars värms via fjärrvärme året runt för att ha bra temp där nere. Det är som ett extra värmeelement.

Hur ser resonemangen ut kring detta? Varför bör man ha växelriktaren utomhus?
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
K
Man får nog ta det lite fall till fall. Stöldrisk, fläktljud, skuggsida, kabelväg, var elcentralen sitter, var mätarskåpet sitter, hur källaren ser ut, carport osv. Man får väga för och nackdelar mot varandra.

Skulle inte montera min på ett ställe där jag vistas längre tid med tanke på fläkten. En del tycker att det är fult eller att den är iväg på utsidan kanske. Andra tvärtom där man inte har någon bra plats i källaren
 
Om man vill skona växelriktaren som är en låda fylld med elektronik, monterar man den inomhus t.ex. i garage eller källare så den får konstant temperatur och luftfuktighet året om. Förmodligen lever den längre då. Vill man underlätta Herr långfingers arbete, monterar man den i lagom arbetshöjd så han kan bekvämt kan klippa av kablarna och ta den med sig under sin stöldturné.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Vi har 2 st VR och batteri i tvättstugan. Inte helt önskvärt men bästa möjliga då vi har glödhett söderläge på utsidan. Vi har Huawei från Svea Solar och de är helt tysta. Luna-batteriet kan vina lite lågt ibland men väldigt få gånger man märker det ens.
 
Finns möjligheten är det alltid bäst inomhus även om växelriktaren är byggd för utomhusmontage. Det skadar inte att den har en gynnsam miljö att jobba i där det inte kommer skräp och damm i kylflänsarna samt minimerad risk för stöld och sabotage. Risken med inomhusmontage är buller från kylfläkt.

Hos mig har jag en liten matkällare där mätare och central sitter. Där sitter nu min växelriktare. Den hörs inte i övriga huset.
 
Min växelriktare var godkänd för utomhus montering därför blev det på en skuggig plats nära mätarskåpet.
Om jag haft källare skulle jag lätt satt den där nere.
Om jag oroat mej för stöldrisken skulle jag satt den inne.
 
Tommty
placerade min i garaget som sitter ihop med fasaden.
 
För mig var det solklara valet källaren nära centralen. Där är det runt 11-15 grader året runt och fläkten går aldrig under drift, bara när den stänger av sig på kvällen. Hörs inte i huset.
Denna placering ger bästa möjliga livslängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.