B Boende45 skrev:
Laddplatserna för elbilar vid mitt närmaste köpcentrum har nyligen blivit avgiftsbelagda från att tidigare varit gratis.

Dessa var i stort sett alltid fullbelagda tidigare men igår när väldigt många människor var på plats för helghandling efter lön var samtliga va 20 platser lediga.

Köpcentrumet är ett så kallat utomhuscentrum med två områden för elbilsladdning, ca 10 laddplatser på vardera. Ett är utanför en stor ICA och ett utanför flera köplador, Jula med flera.
Maxeffekt är 11 kW på båda men vet inte om det begränsas med antalet bilar anslutna.

Tidigare var alltså laddningen gratis, nu kostar det 4 kr/kWh.

Frågan till er som kör elbil (eller laddhybrid) är hur ni ser på att betala för laddning när ni besöker handelsplatser?

Intressant att förstå hur det fungerar eftersom samtliga riksdagspartier hävdar att laddmöjligheterna för elbilar måste byggas ut i snabb takt för att klara klimatomställningen.
Jag har inte behov av långsamladdning vid köpcentrum, det hjälper mig liksom inget med tanke på hur lite el jag skulle hinna få i.
 
Det är bättre att det kostar än är gratis. Just för att undvika att det som @Claes Sörmland skriver blir brist bara för att gratis är gott. Ett problem med köpcentrum är att vartenda ett verkar hitta ett nytt laddbolag att ansluta sig till, det ena sämre än det andra. Var på ett ställe där man utöver den okända appen även kunde använda Easypark. Bra så, ända tills det då visade sig kosta tio kr/kWh, vilket är extremt dyrt även om det hade varit snabbladdning, vilket det förstås inte var.

Men som sagt, ta gärna betalt. Hellre veta att man kan ladda när man behöver det än slåss om gratisplatser.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.