Jag håller på att sänka golvet i sommarstugan ca 10-15 cm. Det är torpargrund.

Jag har två utländska byggare till min hjälp och upptäcker nu att de köpt golvreglar som är tryckimpregnerade och blir orolig.

Kan de använda dessa eller är det farligt?
 
Farligt är det inte... Men många nojar över lukt...

Vid försäljning/besiktning skulle det kunna bli en diskussion.

Risken jag ser är att tryckt virke är blött virke...

/ATW
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Har läst en del över lukt men det verkar som det var ifrån de äldre tryckimpregnerade brädorna som numera är förbjudna.
 
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Har läst en del över lukt men det verkar som det var ifrån de äldre tryckimpregnerade brädorna som numera är förbjudna.
Så är det... Men skulle en orolig köpare kika in så skulle det bli en diskussion.

Är reglarna sjöblöta?

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Så är det... Men skulle en orolig köpare kika in så skulle det bli en diskussion.

Är reglarna sjöblöta?

Jag är lite dålig på att avgöra detta. De är köpta igår på Byggmax ….
Ska inte sälja stugan utan jag är mer orolig för mögel….
 
Impregnerade reglar möglar inte snabbare än icke impregnerade. Sällsynt att mögel bildas och letar sig upp i en husgrund som är nybyggd…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Impregnerade reglar möglar inte snabbare än icke impregnerade. Sällsynt att mögel bildas och letar sig upp i en husgrund som är
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Impregnerade reglar möglar inte snabbare än icke impregnerade. Sällsynt att mögel bildas och letar sig upp i en husgrund som är nybyggd…[/


Så du tror att det går bra?
Reglar som låg förut var torra.
 
99% killgissar jag, speciellt om grunden är torr och fin.
 
Om tidigare reglar var torra och fina är det lite slösigt att dra dit nya tryckimpregnerade, det är dyrare. Men det kanske är så man gör i Polen, eller varifrån snickarna kommer.

Nutida tryckimpregnerat är inte tryckt med pentaklorfenol-lösning, så du bör inte få de problem som associerades med 70-talets tryckimpregnerade reglar.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om tidigare reglar var torra och fina är det lite slösigt att dra dit nya tryckimpregnerade, det är dyrare. Men det kanske är så man gör i Polen, eller varifrån snickarna kommer.

Nutida tryckimpregnerat är inte tryckt med pentaklorfenol-lösning, så du bör inte få de problem som associerades med 70-talets tryckimpregnerade reglar.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om tidigare reglar var torra och fina är det lite slösigt att dra dit nya tryckimpregnerade, det är dyrare. Men det kanske är så man gör i Polen, eller varifrån snickarna kommer.

Nutida tryckimpregnerat är inte tryckt med pentaklorfenol-lösning, så du bör inte få de problem som associerades med 70-talets tryckimpregnerade reglar.
kan tyckas slösigt men vi ska sänka golvet 12 cm så denna delen får samma höjd som övriga huset och då var vi tvungna att ta bort det gamla. Tror inte att det var stor skillnad i pris. (10 st 3,4m)
 
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
kan tyckas slösigt men vi ska sänka golvet 12 cm så denna delen får samma höjd som övriga huset och då var vi tvungna att ta bort det gamla. Tror inte att det var stor skillnad i pris. (10 st 3,4m)
jag är mest rädd för mögel…
 
Jag menade inte att du skulle återanvända de gamla reglarna, utan köpa nya av obehandlat virke.
Men det funkar att ha tryckt virke också, även om det egentligen inte behövs.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag menade inte att du skulle återanvända de gamla reglarna, utan köpa nya av obehandlat virke.
Men det funkar att ha tryckt virke också, även om det egentligen inte behövs.
Ja, jag var inte riktigt påläst så jag förstod inte riktigt att det var impregnerade. Först vid leverans googlade jag….
 
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Ja, jag var inte riktigt påläst så jag förstod inte riktigt att det var impregnerade. Först vid leverans googlade jag….
Blir rätt dyrt att ha snickare 2-3 dagar tills nya kommer plus att jag inte får lämna tillbaka de gamla
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag menade inte att du skulle återanvända de gamla reglarna, utan köpa nya av obehandlat virke.
Men det funkar att ha tryckt virke också, även om det egentligen inte behövs.
Vad tror du om mögelrisken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.