Hej,

Behandlade min bänkskiva i köket med hårdvaxolja för ca 6mån sedan. Har som ni ser på bild fått en hel del repor sen dess.

Slipade lite lätt och la nyss ett nytt lager hårdvaxolja ovanpå men blev inge bättre.


Har ni några idéer hur man enkelt kan snygga till det? Ser hemskt ut just nu.

Mvh
 
  • Träyta med ådring och repor, några vita fläckar, närbild, inomhus, textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket märke utan olja använde du?
 
K
S Simonpetter1313 skrev:
Hej,

Behandlade min bänkskiva i köket med hårdvaxolja för ca 6mån sedan. Har som ni ser på bild fått en hel del repor sen dess.

Slipade lite lätt och la nyss ett nytt lager hårdvaxolja ovanpå men blev inge bättre.


Har ni några idéer hur man enkelt kan snygga till det? Ser hemskt ut just nu.

Mvh
Vilket märke på hårdvaxolja? Hoppas inte det var Herdins. Och hur applicerade ni hvo? Det är ganska avgörande. För bord och andra vältrafikerade ytor behövs åtminstone två lager. Och vad innebär ”slipade lite lätt”?
 
K kniv skrev:
Vilket märke på hårdvaxolja? Hoppas inte det var Herdins. Och hur applicerade ni hvo? Det är ganska avgörande. För bord och andra vältrafikerade ytor behövs åtminstone två lager. Och vad innebär ”slipade lite lätt”?

Använder Ronseal.

Körde två lager. Gissar man borde kört fler.

Slipade lätt med 600 och 400 papper för hand. Gissar att jag borde ha slipat hårdare där det var fanns repor, men hoppades på att mycket skulle gömmas om jag körde ytterligare lager ovanpå.
 
Läste nu att det inte är rekommenderat att applicera hårdvaxoljan på redan behandlade ytor.

Ska jag ta slipmaskin med 240 papper och slipa bort den gamla ytan helt och hållet?
 
K
S Simonpetter1313 skrev:
Använder Ronseal.

Körde två lager. Gissar man borde kört fler.

Slipade lätt med 600 och 400 papper för hand. Gissar att jag borde ha slipat hårdare där det var fanns repor, men hoppades på att mycket skulle gömmas om jag körde ytterligare lager ovanpå.
Ska du få rent från den hvo du har på nu (jag hade för allt i världen inte kört Ronseal), så bör du slipa hela bordet med maskin. Typ 240 eller helst 320 korn. Inte för hand! Och om du har repor, nedbuktningar etc så ska man slipa lika mkt runt om, annars kommer det bli gropigt.

Jag hoppas du torkade av allt överflödigt när du applicerade hvo, och sedan väntade ett dygn innan nästa lager. Men som sagt, byt till en bra hvo istället. Och två lager räcker gott, om du gör rätt och har en bra produkt.
 
K kniv skrev:
Ska du få rent från den hvo du har på nu (jag hade för allt i världen inte kört Ronseal), så bör du slipa hela bordet med maskin. Typ 240 eller helst 320 korn. Inte för hand! Och om du har repor, nedbuktningar etc så ska man slipa lika mkt runt om, annars kommer det bli gropigt.

Jag hoppas du torkade av allt överflödigt när du applicerade hvo, och sedan väntade ett dygn innan nästa lager. Men som sagt, byt till en bra hvo istället. Och två lager räcker gott, om du gör rätt och har en bra produkt.
Tack för svar.

Vilket märke rekommenderar du?
 
K
S Simonpetter1313 skrev:
Tack för svar.

Vilket märke rekommenderar du?
Du har fortfarande inte svarat på hur du applicerade oljan…

Många gillar Osmo, den är bra. Hozon 2C är kanon. Sök lite äger i forumet så kommer du säkerligen hitta massa matnyttiga tips på oljor som fungerat bra och folk rekommenderar.
 
K kniv skrev:
Du har fortfarande inte svarat på hur du applicerade oljan…

Många gillar Osmo, den är bra. Hozon 2C är kanon. Sök lite äger i forumet så kommer du säkerligen hitta massa matnyttiga tips på oljor som fungerat bra och folk rekommenderar.
Applicerade med roller. Körde tunnt lager. Tyckte mig aldrig få nå överflöd så torkade aldrig.

Anar att jag körde för tunnt.
 
K
S Simonpetter1313 skrev:
Applicerade med roller. Körde tunnt lager. Tyckte mig aldrig få nå överflöd så torkade aldrig.

Anar att jag körde för tunnt.
Använd skrapa och fördela ut oljan, sedan torka av överflöd med luddfri trasa efter 45 min. Skippa roller. Se till att bordet vilar 24h emellan lager ett och två.
 
S Simonpetter1313 skrev:
Applicerade med roller. Körde tunnt lager. Tyckte mig aldrig få nå överflöd så torkade aldrig.

Anar att jag körde för tunnt.
Om du inte torkade tror jag inte det var för tunt. Dina bilder ser snarare ut att vara rätt tjockt lager och då blir det lätt repor i oljan, men inte i träet.

Min lärare har visat ett sätt som inte står på burken (jag använder Osmo) och det är att lägga på olja, vänta 20 minuter och torka sedan ”som om du hade ångrat dig” med en bit gammalt tyg eller trassel. Du kan behöva lägga på ett extra lager om du gör så, men eftersom det är omöjligt att få det ojämnt eller för tjockt tycker jag att det är en väldigt bra metod. Speciellt för den som är ovan.

Edit: Och som kniv säger; vänta minst ett dygn oavsett om det ser ”klart” ut tidigare.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.