Har förstått nu att det bästa för batteriet (Tesla) är att inte ladda mer än 57%.

Tidigare tänkte jag inte alls på det utan laddade allt som oftast upp till 80% (rek från Tesla). Försökte dock att pricka in billiga elpriser (har Tibber) och varit ganska nöjd med det hela.

Nu med ny Tesla Y så laddar jag upp till 56% när jag vet att jag inte ska köra någon längre sträcka dagen efter (oftast mao) men laddar upp till 80-90% när det är extra billigt som idag mitt på dagen eller när jag har en längre körning.

Bara nyfiken på hur ni andra gör?
Och ni som har solpaneler, försöker ni ladda på dagen..?
 
Laddar bara på dagen så man inte betalar nåt för elen och blir det 100% nångång så spelar det ingen roll, bara man inte blir stående veckor med 100%.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Laddar bara på dagen så man inte betalar nåt för elen och blir det 100% nångång så spelar det ingen roll, bara man inte blir stående veckor med 100%.
Laddar du gratis på jobbet eller har du solisar? Om du har solisar hur gör du då på vintern?
 
Jag laddar till 80 % till vardags och fullt inför långresor. På landet, med timpris, laddar jag främst på natten, men en dag som idag (med minuspris mitt på dagen) blev det laddning dagtid.

Olika batterityper (med olika kemi) är olika känsliga för att laddas fullt respektive stå tomma. Om man inte själv vet vad man har och hur den kemin bäst vårdas tycker jag att det är enkelt att se till dels att bilen inte står tom, dels inte full.

Att göra exakt rätt för det batteri man har är nog inte värt ansträngningen.
 
S Sweetme skrev:
Laddar du gratis på jobbet eller har du solisar? Om du har solisar hur gör du då på vintern?
Solceller. Har två elbilar så det finns alltid plats att ladda om det är så lågt elpris att man inte vill sälja. på vintern laddas det oftast på natten om det är bra pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.