Hej!
Får snart psykbryt på mitt garagelås.
Det går inte låsa utifrån dock inifrån. Jag har monterat enligt beskrivningen o pilarna står neråt på in o utsida när jag sätter i cylindern. Det går alltså vrida runt nyckeln innan jag stänger dörren men inte sen. Men inifrån låser den trots att den är stängd‍♀️
 
  • Gilla
Andreas12345
  • Laddar…
Du har 3kilometer springa mellan dörr och karmen.
Justera
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 6 till
  • Laddar…
Fota dörren stängd utifrån.
 
@
J Jabinski skrev:
[video] Hej!
Får snart psykbryt på mitt garagelås.
Det går inte låsa utifrån dock inifrån. Jag har monterat enligt beskrivningen o pilarna står neråt på in o utsida när jag sätter i cylindern. Det går alltså vrida runt nyckeln innan jag stänger dörren men inte sen. Men inifrån låser den trots att den är stängd‍♀️
Har du aktiverat bortaläget?
 
D Danne213 skrev:
Fota dörren stängd utifrån.
Enligt passet är karmen rak men glipan är ju störst i mitten. Snickarna har satt den inte jag
 
  • Vit ytterdörr med fönster, handtag och låscylinder, solig dag, skuggor, trädetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vad händer om du trycker på dörren samtidigt som du försöker låsa utifrån ?
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Enda skillnaden jag kan tänka mig är just att du drar åt dörren lite olika inifrån respektive utifrån och att låskolven inte passar in i hålet karmen. Tryck in dörren/dra ut den när du låser utifrån. Testa samma inifrån.
 
Troligvis inte problemet, men det finns lås man måste lyfta handtaget på innan det går att låsa utifrån. Har bara träffat på det i lägenheter.
 
Inte så att tryckesfallet inte går helt fritt i slutblecket? Prova om du får samma problem om du håller in tryckesfallet lite lätt.
 
Du får mer kraft med vredet än med nyckeln. Därav kan du låsa inifrån. Du har för stor glipa mellan karm och dörrblad. Den som säger något annat vet inte vad den pratar om. Kolla om du kan justera gångjärnen så att dörrbladet flyttar sig eller så justerar du karmskruven så glipa blir mindre. Skit i att använda vattenpass, använd ögonmått
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
På filmen ser jag inte låskolven gå ut, baserat på det min åsikt.
 
B BosseHansson skrev:
På filmen ser jag inte låskolven gå ut, baserat på det min åsikt.
Men det gör vi andra så det är lugnt
 
  • Haha
  • Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
J Jabinski skrev:
[video] Hej!
Får snart psykbryt på mitt garagelås.
Det går inte låsa utifrån dock inifrån. Jag har monterat enligt beskrivningen o pilarna står neråt på in o utsida när jag sätter i cylindern. Det går alltså vrida runt nyckeln innan jag stänger dörren men inte sen. Men inifrån låser den trots att den är stängd‍♀️
som tidigare skrev så har du på tok för stor springa. Den slår emot blecket i karmen. Justera in karmen så du har 3-5 mm springa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I blecket finns det små tungor som är utskurna.

Ta en plattmejsel, och bänd tungorna lite grann där HANDTAGSKOLVEN (fallkolven) går in.
Försiktigt, behövs bara typ 0.5mm eller så.

Det gör att dörrbladet kommer närmare karmen i stängningsriktningen, varav en glipa skapas mellan kolvens sida och slutblecket, så inte kolven "skaver" i slutblecket.

(Det är frågan om du känner med nyckeln att kolven "skaver" i blecket, eller om det går lätt fram tills en punkt då det tar direkt "stopp", om kolven "skaver" så behöver du justera handtagskolven genom att bända tungan i slutblecket, om kolven går fritt fram till ett "stopp" så är det glipan som är för stor och slutblecket behöver shimsas)

Detta hjälper dock inte om det är hakregelns krok som fastnar i karmblecket och inte hakregelns sida.
Om du inte vill justera glipan så behöver du shimsa slutblecket, dvs lägga brickor eller plåtbitar eller något under skruvhålen så att slutblecket flyttar sig närmare dörrbladet.


Ett annat alternativ är att byta ut låskistan mot ett som har rak regel. För vad jag kan se så är det inte krav på godkänt lås i dörren (med tanke på valet av cylinder) och då kan du ta ett sådant där förrådslås med rak regel, typ Assa 8765, kostar bara runt 800 kr, bleckets position kan då behöva justeras.
(8765 och liknande lås är fortfarande godkända på så sätt att befintligt montage och utbyte är tillåtet, men nyinstallation är såvitt jag vet inte tillåten för låsklass 3 eftersom låset inte ger tillräckligt med brythållfasthet i enlighet med de nya SSF Klass 3 kraven).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.