SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du luftar och luftar, men när fyller du på vatten i systemet?
Får jag gissa att det är problem med värmen i elementen på övervåningen?

Vill gärna se bild på expansionskärlet också!
Det är samma vatten i pannan som jag fyller på runt 2-3ggr/vecka så visst det försvinner vatten och ibland så luftar jag för dåligt på nåt element.
Över och undervåning är likadant med elementen. Annars hade jag oxå begripit att det varit mer luft uppe och vatten nere. Har inget expansionskärl. Vattentrycket går via hydroforpumpen och tanken men radiatorvattnet pumpas runt med cirkulationspumpen vid shuntventilen.
Förra huset jag bodde i satt expansionskärlet på vinden.
Fast nu blir jag osäker. Det måste väl finnas ett expansionskärl? Jag ska leta och se ifall vi har en på vinden, men det tror jag inte, såvida inte trycket i hydrofortanken har nåt med det att göra och även används till elementen? Det är nog bara cirkulationspump och sen kan jag tänka mig att som sagt trycket i hydrofortanken på nåt vis, via backventil eller nåt, får vattnet att stanna kvar uppe utan att falla ner. Ärligt talat vet jag inte men kan tänka mig att det är på nåt sånt vis. Så funkar det iallafall med varmvattnet, att trycket även används till det så vi kan duscha.
Jag tror det är på nåt sånt vis, fast jag har ingen aning. Jag måste kolla på vinden efter ett expansionskärl!
 
  • Wow
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
FreddeLind FreddeLind skrev:
Det är samma vatten i pannan som jag fyller på runt 2-3ggr/vecka så visst det försvinner vatten och ibland så luftar jag för dåligt på nåt element.
Över och undervåning är likadant med elementen. Annars hade jag oxå begripit att det varit mer luft uppe och vatten nere. Har inget expansionskärl. Vattentrycket går via hydroforpumpen och tanken men radiatorvattnet pumpas runt med cirkulationspumpen vid shuntventilen.
Förra huset jag bodde i satt expansionskärlet på vinden.
Fast nu blir jag osäker. Det måste väl finnas ett expansionskärl? Jag ska leta och se ifall vi har en på vinden, men det tror jag inte, såvida inte trycket i hydrofortanken har nåt med det att göra och även används till elementen? Det är nog bara cirkulationspump och sen kan jag tänka mig att som sagt trycket i hydrofortanken på nåt vis, via backventil eller nåt, får vattnet att stanna kvar uppe utan att falla ner. Ärligt talat vet jag inte men kan tänka mig att det är på nåt sånt vis. Så funkar det iallafall med varmvattnet, att trycket även används till det så vi kan duscha.
Jag tror det är på nåt sånt vis, fast jag har ingen aning. Jag måste kolla på vinden efter ett expansionskärl!
Du verkar ha för lite kunskap om detta. Du måste skilja mellan radiatorkretsen och hydroforen, de har inget med varandra att göra.
Man behöver inte knacka på rör för att få igång vattenflöde i radiatorkretsen.
Och vad menar du med känslekroppen? Termostat? Ta bort termostaterna och motionera de små piggarna försiktigt, se till att du har tillräckligt med vatten i systemet och att cirkpumpen går.
Riv inga rör. Det hjälper inte.
 
  • Gilla
Skogen#3 och 8 till
  • Laddar…
FreddeLind FreddeLind skrev:
Det är samma vatten i pannan som jag fyller på runt 2-3ggr/vecka så visst det försvinner vatten och ibland så luftar jag för dåligt på nåt element.
Över och undervåning är likadant med elementen. Annars hade jag oxå begripit att det varit mer luft uppe och vatten nere. Har inget expansionskärl. Vattentrycket går via hydroforpumpen och tanken men radiatorvattnet pumpas runt med cirkulationspumpen vid shuntventilen.
Förra huset jag bodde i satt expansionskärlet på vinden.
Fast nu blir jag osäker. Det måste väl finnas ett expansionskärl? Jag ska leta och se ifall vi har en på vinden, men det tror jag inte, såvida inte trycket i hydrofortanken har nåt med det att göra och även används till elementen? Det är nog bara cirkulationspump och sen kan jag tänka mig att som sagt trycket i hydrofortanken på nåt vis, via backventil eller nåt, får vattnet att stanna kvar uppe utan att falla ner. Ärligt talat vet jag inte men kan tänka mig att det är på nåt sånt vis. Så funkar det iallafall med varmvattnet, att trycket även används till det så vi kan duscha.
Jag tror det är på nåt sånt vis, fast jag har ingen aning. Jag måste kolla på vinden efter ett expansionskärl!
Behöver du fylla på vatten i värmesystemet 2-3 gånger i veckan har du ett ganska rejält läckage någonstans! Alternativt att dessa mängder vatten rinner ut i samband med att du luftar elementen 2-3 gånger i veckan. :thinking:

Jag kan i princip garantera att det finns ett expansionskärl någonstans i systemet. Om du inte kan se det, är det förmodligen på vinden.

Eftersom du verkar bo på landet, har du ingen granne som har svart bälte i vedeldning och kan komma och ge dig lite tips och råd på plats? Vet inte om vi på forumet kan hjälpa på distans, när det verkar finnas för många missuppfattningar om hur ett värmesystem är uppbyggt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Om du som du skriver att det försvinner i värmesystemet så MÅSTE du ju fixa det. Det går inte att fylla på 2/3 gånger i vecka. Mitt råd... ta dit en rörmontör....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
FreddeLind FreddeLind skrev:
30år? Element och vattenrör är sen huset byggdes 1950 så jag litar inte på det riktigt. Speciellt inte dem i ute i backen.
Du har väl ändå inte elementrör ute i backen.
Gamla vattenledningsrör i järn blir dåliga. Men värmerör håller väldigt länge om det inte ör något fel. Bortsett från röret till ett öppet expansionskärl. Men sluta blanda ihop tappvatten och värme. Det är två helt olika system med olika förutsättningar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Har du inte en röd rund butt med en mätare på? Oftast en svart och en röd, den röda går att flytta den svarta rör sig av trycket
 
P PatrikJo skrev:
Eftersom du bestämt dig för att elementen är igenkläggade ska du få svara på en fråga: Varför skulle klägget släppa bara för att du byter ut vattnet? Tänker du dig att du ska få ut en massa klägg ur luftningsventilen?

//
Jag får prova att skölja och skölja och efter ett par ggr hoppas jag att vattnet blir renare. Att det tar med sig en del för varje gång så att säga.
Luftnippeln,nej. Rören är 3/8” så jag hoppas det följer med runt. Funkar inte det så provar jag att skölja baklänges och blir inte det heller bra så trycksätter jag systemet genom antingen en rejäl pump eller så fyller jag upp systemet och trycksätter med tryckluft. Är rören någotsånär friska så klarar dem det. Och lintätat så det håller. Annars byter jag ut nåt rör om det skulle gå sönder. Jag har en gammal rörgängsats samt rörskruvstycke som jag kanske använt 5ggr på 15år när jag skarvat något till kompressorn. Ingen risk det blir utslitet!
Gängade rör och drog med bågfilsblad innan man la runt lin som låg o drog i olja gjorde jag emellanåt på mitt första jobb när jag var 17. Hjälpte till att montera shunt-grupper på TTM. Tillräckligt för att jag ska kunna lösa några rör härhemma iallafall. Så nej, jag är inte orolig att riva ut något för jag monterar dit det igen.


Hydroforpumpen ligger på ca 4,2bar när den slår ifrån. Men hade det varit trycket så hade övervåningen varit iskall men 2 elementen uppe blir glödheta, 2 blir inte varma över hela och ett är iskallt för känselkroppen fastnar på den så jag knackar på röret och sen blir det oxå glödhett. Det är i badrummet så vi styr värmen genom att öppna fönstret om det blir för varmt! Nejdå, skojar bara.

Och skulle det inte bli bättre av att skölja systemet, då får jag skruva loss ett element i taget och prova högtryckstvätt, där kan jag även fylla på med nån kemikalie om inte högtryckstvätten funkar för det går att skölja och inget blir kvar i systemet eftersom jag isåfall har det löst. Sen om det jävlas riktigt så värmer jag.
Däremot har jag aldrig tvättat ur ett värmesystem och jag hade inte heller koll på hur det var konstruerat och vilket som var dricksvatten och vatten till elementen. Därför frågade jag för att få bättre koll, en uppfattning så jag vet vad jag ska titta efter var rören går.
Jag har koll på vad jag gör däremot är jag oduglig att beskriva eller förklara. Resultatet får tala för sig självt. Ska se om jag tömmer och sköljer snart så kan jag lägga in nån bild kanske som visar om det är massa skit i systemet och förhoppningsvis blir det renare för varje gång. Är det relativt rent redan första sköljet så har jag fel.

Finns mycket matnyttigt på det här forumet och nej jag blir inte kränkt, men varför skulle jag använda luftnippeln för något annat än att få ut luft? Begriper tom dem med tummen mitt i handen att ska jag få vatten genom hela alltet får jag släppa ut luft på högsta punkten på övervåningen vilket är elementen ett och då dem är satta på samma höjd. Begriper man inte den enklaste fysik då antar jag att kommunen har ordnat nåt meningsfullt att göra om dagarna så man får nån krona att köpa läsk för och tror att man är väldigt samhällsnyttig med hög jobbmoral✌️.
Förlåt! Säkert nån som blir lite ledsen nu fast det är bara dumt för det det ändrar inget iallafall.
 
För att svara på frågan specifikt så har du en kran du öppnar när du fyller på vatten i värmekretsen väl? Den stänger du sen när du fyllt och eller det finns även sådana med backventil. Värmekretsen är alltså en separat fylld krets som inte kan backa ut baklänges. Eftersom det är en separat krets så måste man ha en expansion i form av ett öppet kärl på vinden eller ett modernare stängt kärl, Oftast en röd burk som har en gummiblåsa som tillåter expansion.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
För att svara på frågan specifikt så har du en kran du öppnar när du fyller på vatten i värmekretsen väl? Den stänger du sen när du fyllt och eller det finns även sådana med backventil. Värmekretsen är alltså en separat fylld krets som inte kan backa ut baklänges. Eftersom det är en separat krets så måste man ha en expansion i form av ett öppet kärl på vinden eller ett modernare stängt kärl, Oftast en röd burk som har en gummiblåsa som tillåter expansion.

Jag vet det var därför jag började undra. Men den måste ta tryck ifrån hydrofortanken, på nåt vis. Vi har inget annat expansionskärl. Den tar ju vatten från brunnen men det trycket styr ju varmvattnet åtminstone som inte är samma krets heller som kallvattnet bygger trycket.
Jag har aldrig jobbat som VVSare utan fuskar bara för egen del. Det går inte att ha koll på allt utan man får ju ta reda på sånt man behöver efterhand. Jag gör mycket som jag aldrig kommer jobba med men nån som sysslar med VVS kanske kan tala om ifall det kan vara så att trycket i hydrofortanken även trycksätter andra vattenkretsar/rör. För det är ju ett expansionskärl och vi har inget annat. Jag har inte behövt fråga nån men jag vet inte annars hur det skulle funka. Bara en teori.
 
S Stefan1972 skrev:
För att svara på frågan specifikt så har du en kran du öppnar när du fyller på vatten i värmekretsen väl? Den stänger du sen när du fyllt och eller det finns även sådana med backventil. Värmekretsen är alltså en separat fylld krets som inte kan backa ut baklänges. Eftersom det är en separat krets så måste man ha en expansion i form av ett öppet kärl på vinden eller ett modernare stängt kärl, Oftast en röd burk som har en gummiblåsa som tillåter expansion.
 
Du har säkerligen ett expansionskärl, även om du inte känner till det.

Varmvattnet matas från kallvattnet. Det är samma hydrofor och tryck som på kallvattnet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hade det på vinden i huset jag bodde i tidigare. Det är en sån
D Daniel 109 skrev:
Du har väl ändå inte elementrör ute i backen.
Gamla vattenledningsrör i järn blir dåliga. Men värmerör håller väldigt länge om det inte ör något fel. Bortsett från röret till ett öppet expansionskärl. Men sluta blanda ihop tappvatten och värme. Det är två helt olika system med olika förutsättningar.

Du har rätt.
 
Vattnet i värmekretsen behöver inget tryck som sådant för att fungera. Det tryck som blir naturligt är tyngden på vattnet vid flervåningshus plus att vattnet expanderar när det värms. Det är inte som i kranen att vattenpumpen ger 3bars tryck och vattnet flödar. Cirkulationspumpen gör bara att det cirkulerar i systemet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
FreddeLind FreddeLind skrev:
Ja känselkropparna kärvar lite. Det är gamla hallyson eller hellyson(minns inte vad dem heter nu)och det har jag löst genom att knacka på röret vid den kopplingen och då brukar dem lossna men är fullt öppna. Och värmen sprider sig förbi och röret blir varmt på även andra sidan kopplingen…
Men även om jag skulle sätta dit en rörmuff istället för känselkroppen så är elementet likadant. Varmt till hälften eller bara en bit in.
Har du provat att ta bort termostaterna?
 
Du säger att du fyller på vatten i pannan, varje gång du eldar. Hur gör du det? Du vet ju faktiskt inte ens skillnad på tappvatten och pannvatten. Om du fyller på vatten, varje gång du eldar, så har endera en läcka i systemet, eller så rinner lika mycket ur skvallerröret, som du fyller på. Alternativt är det något annat än pannan som du fyller med vatten.
Du har inget kranvarmvatten i någon tank. Utan det är en slinga i en av tankarna. Denna slinga kan dock se lika olika ut, men det är ointressant.
Vidare har du seriekopplade element, eller 1-rörssystem som det också kallas.
Sen råder jag dig att ta hem en rörmokare, som du tillsammans med kan göra upp en plan med. Hitta inte på fler ide'er, och gör inget som du inte förstår. Det kan bli en oerhört dyr läxa, om man gör fel.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.