Hej! Jag har två frågor. Jag har rivit bort en matta i ett gammalt 1958 hus som låg limmat på ett lackat furugolv limmassan var grå och gummigaktig. Finns det risk att den innehåller asbest?

Fråga 2. River golv i gammalt kök där masonitskivan har en grå pappersbeklädnad som på bilden. Kan detta vara ett asbestmaterial?

Tack så mycket för hjälpen

Oskar
 
  • Skadad hörn på vit gipsvägg ovanför brun vävd matttextur. Nedsmutsad, möjlig mögelskada. Renoveringsbehov synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på kant av trasig matta som ligger på en vävd textil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske och kanske, om det är original knappast men skicka prover på test om du vill veta.
 
Glömde att ladda upp bilderna nu har jag gjort det
 
Magnus E K
Det grå som är limmat på masoniten SER UT som abestpapp, men mer går inte att säga.
 
Omöljigt att svara på med dina bilder som underlag.
Men det grå är starkt misstänkt asbest från undersidan av gammal golvmatta.

ska du vara säker är det enklast att skicka in en bit för analys.
 
Starcken Starcken skrev:
Hej! Jag har två frågor. Jag har rivit bort en matta i ett gammalt 1958 hus som låg limmat på ett lackat furugolv limmassan var grå och gummigaktig. Finns det risk att den innehåller asbest?

Fråga 2. River golv i gammalt kök där masonitskivan har en grå pappersbeklädnad som på bilden. Kan detta vara ett asbestmaterial?

Tack så mycket för hjälpen

Oskar
Hej, fick du svar på om det var asbestpapp? Tacksam för svar.
 
N Nachos skrev:
Hej, fick du svar på om det var asbestpapp? Tacksam för svar.
Även om du skulle råka ha liknande material hemma är det inte säkert att det är tillverkat likadant som TS material. Så du behöver ändå skicka in ett prov.
 
P PatrikJo skrev:
Även om du skulle råka ha liknande material hemma är det inte säkert att det är tillverkat likadant som TS material. Så du behöver ändå skicka in ett prov.
Dessvärre har jag inget av materialet kvar för att skicka på prov. Masoniten & pappen rev en snickare ut förra sommaren i samband med en köksrenovering. Det jag har kvar är dessa två bilder…
 
  • Delvis uppriven laminatgolvplanka som avslöjar underliggande skumunderlägg och betonggrund. Skada eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild: skadad vit yta, sprucken kant, trä synligt, textur, detaljer otydliga, fokus på skada och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nachos skrev:
Dessvärre har jag inget av materialet kvar för att skicka på prov. Masoniten & pappen rev en snickare ut förra sommaren i samband med en köksrenovering. Det jag har kvar är dessa två bilder…

Masonit. Med hög sannolikhet gränsande till visshet, ingen asbest i detta.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Hmm vad är det vit/grå mellan masoniten och foamen.
Det går vi aldrig veta. Men man ska vara försiktig med all rivning.
 
E etompau skrev:
Masonit. Med hög sannolikhet gränsande till visshet, ingen asbest i detta.
Tror Du?!
Inte masonit med fastlimmat asbestpapp på?
E etompau skrev:
Masonit. Med hög sannolikhet gränsande till visshet, ingen asbest i detta.
Tror du det?!
Kan jag släppa ångesten…?
Ska lägga till att vi har en plastmatta i samma hus (vårt landställe) som visat positivt då vi testat den för asbest. Ej limmet.
En liknande matta låg en gång på masoniten och ”pappen” som syns på bilden.
Kan den informationen ändra ditt svar eller håller du kvar vid att det med stor sannolikhet inte är asbestpapp?
 
Vad spelar svaret för roll? Gör du något annorlunda om det skulle vara asbest i materialet jämfört med om det inte är det?
 
P PatrikJo skrev:
Vad spelar svaret för roll? Gör du något annorlunda om det skulle vara asbest i materialet jämfört med om det inte är det?
Jag tänker att vore det asbest kanske luften & saker är kontaminerat och då vågar jag inte ta mina barn dit.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
H HSP skrev:
Hmm vad är det vit/grå mellan masoniten och foamen.
Det går vi aldrig veta. Men man ska vara försiktig med all rivning.
Det vitgråa ser ut som färg.....masoniten är alltså målad två ggr. Kan vara återanvänd masonit från vägg eller nåt..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N Nachos skrev:
Jag tänker att vore det asbest kanske luften & saker är kontaminerat och då vågar jag inte ta mina barn dit.
Du kanske inte vet det men det finns mätbara halter av asbest i vanlig luft också..........konstant 24/7 För att inte tala om allt annat som finns i luften.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.