Åter till bodelningsförrättaren. Kan denne driva igenom en försäljning "vanliga vägen"? Eller hamnar det ändå hos tingsrätten om parterna inte kan enas?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Fast det är redan klart.Hon kommer lösa ut honom(får låna av sin far) och betala mer än om han skulle löst ut henne.Förklaringen från juristen är att om ena partnen betalar mer vid köp så blir det som ett äktenskapsförord automatiskt.
Det stämmer inte.

I de allra flesta äktenskap betalar den ena parten mer än den andra för bostaden, liksom för det mesta.
 
  • Gilla
Huggedugge1 och 3 till
  • Laddar…
F
N nybyggarn3 skrev:
Problemet är att Kurre har betydligt starkare ekonomi än Astrid. Det är inte självklart att han prioriterar ekonomi över att jävlas så mycket det går med Astrid.
Betalar han nåt för drift och underhåll av huset idag? Kräver han pengar av henne för att hon bor i huset han är 50% ägare till?
 
  • Gilla
Kjellelizabeth
  • Laddar…
F
N nybyggarn3 skrev:
Åter till bodelningsförrättaren. Kan denne driva igenom en försäljning "vanliga vägen"? Eller hamnar det ändå hos tingsrätten om parterna inte kan enas?
En bodelare kan trycka på för att försöka pressa eller jämka fram en lösning men alla har rätten att få sin sak prövad. Totalt sett en dyr rätt, redan med bodelaren.
 
B Boende45 skrev:
Det stämmer inte.

I de allra flesta äktenskap betalar den ena parten mer än den andra för bostaden, liksom för det mesta.
Fast då måste bägge juristerna ha fel eftersom utslaget är fast och hon kommer få betala mer när hon löser ut honom.
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Åter till bodelningsförrättaren. Kan denne driva igenom en försäljning "vanliga vägen"? Eller hamnar det ändå hos tingsrätten om parterna inte kan enas?
Jag tror (inte vet) att bodelningsförrättaren inte kan tvinga fram en försäljning, det tror jag att Astrid får sköta själv. Däremot kan förrättaren skifta boet utan As-Kurts medgivande. Det kan finnas andra tillgångar än huset som är samboegendom och ska ingå i bodelningen.
 
N nybyggarn3 skrev:
50/50. Kurt har ett annat boende och har vad jag kan bedöma inget intresse av huset. Annat än maktmedel då.
Betalas det något till Kurt idag för att hans del av huset är "uthyrt"
 
N nybyggarn3 skrev:
Hallå,
En anhörig till mig är i en jobbig situation med sitt ex. En riktigt eländig kontrollerande typ. För ett år sedan lyckades hon avsluta förhållandet och få honom att flytta ut från gemensamma bostaden, där hon sen bott kvar med två tonåringar. Exet, låt oss kalla honom aset, har under gångna året använt huset för att fortsätta kontrollera min vän, bland annat genom att ständigt hota med att tvinga fram en försäljning.

Nu ska huset säljas och en mäklare är anlitad. Mäklaren rekommenderar ett utgångspris på 2 miljoner, vilket jag tror är fullt rimligt. Just innan huset ska läggas ut ringer aset till mäklaren, självklart i fyllan, och skäller ut stackaren och meddelar att han aldrig kommer att sälja under 2.8 miljoner. Till min anhöriga säger han att att "du får väl bo kvar tills vi får det jag vill ha". Hon har inga möjligheter att bekosta ett till boende innan huset är sålt, vilket aset förstås förstår. Han vill helt enkelt fortsätta kontrollera hennes liv.

Vad gör man i denna situation? Jag vet att man kan vända sig till tingsrätten och begära att huset ska säljas på auktion, men det låter inte som någon snabbfil för att komma till avslut. Min tanke är att det gäller att få ut huset på marknaden, med ett realistiskt utgångspris, och få ett vettigt bud från en spekulant. Då borde det för en normalbegåvad framstå som självklart att antingen acceptera högsta bud eller löser ut min anhöriga med det högsta budet som värdering. Tyvärr saknas antagligen både vilja och ekonomi för det senare.

Vas gör man? Kanske någon med erfarenhet av liknande situationer som har några tips?

*Aset heter något annat i verkligheten.
Edit: Bostaden är en villa
Gillar namnet "aset" :). Rättslig process låter långdraget och kostsamt i hälsa. Dom har levt ihop kan hon inte pressa ut aset på samma sätt, ta över vårdnaden eller något. Bara för markera att sånt beteende inte är okej. :oops:
 
  • Gilla
Anna1234567890 och 2 till
  • Laddar…
Ni gör ett misstag att tro att han kommer att bete sig som en nomal människa. Hans mål nu är att fortsätta kontrollera henne på dom sätt han kan. Just nu verkar det vara huset. Finns det något annat han kan använda sen så kommer han att göra det.
Han går säkert hellre ekonomiskt i botten och låter huset förfalla innan han ger upp att försöka kontrollera henne. Det kommer inte att gå att resonera med honom. Han kan säga en sak ena dagen för att ha ändrat sig helt till nästa.

Troligen är enda vägen framåt via dom tvångsåtgärder som lagen erbjuder. Även om det är en långsam process. Det är troligen en bra idé att skaffa en jurist som kan hjälpa.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 24 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag förstår att du gillar det @SnällKyckling , men varför kan du inte respektera det trådskaparen skriver? [länk]
Hehe såg inte det :)
 
Det ska väl dock nämnas att man väl? bara har ett år sig på att begära bodelning om sådan inte gjorts.
 
  • Gilla
Elisen och 1 till
  • Laddar…
Om man samäger en fastighet så är inte den tidsgränsen avgörande. Det gäller för egendom som står på en person.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Delar ägarna på kostnaden för drift , räntor och ev. amorteringar idag?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Delar ägarna på kostnaden för drift , räntor och ev. amorteringar idag?
Ja, enligt någon slags uppgörelse som jag inte har full koll på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.