Jag håller på att bygga en musikstudio i mitt ”uthus”, som är en vidbyggd huskropp bredvid bostaden och som tidigare varit en handelsbod. Den står på plintgrund med god ventilation under. Ingen del av uthuset har tidigare varit uppvärmd och hela huskroppen är således ej isolerat (eller möjligen delvis bristfälligt isolerat), men som första steg i bygget kommer jag att inreda ett kontrollrum (ca 20 kvm) som ett välisolerat ”rum-i-rummet” som skall bli varmbonat. På sikt kommer även ”saloonen” att bli isolerad och uppvärmd. Verkstaden kommer aldrig att bli isolerad/varmhållen.

Jag tänker mig ett konvektorelement som kopplas in på befintligt vattenburet värmesystem och en luftvärmepump (för värme och kyla) i kontrollrummet. Båda monterade på yttervägg under, respektive över ett nyinstallerat fönster i söderväggen.

Nu till min fundering som rör ventilationen. Jag har tänkt mig följande "självdragsarrangemang":
  • En tilluftsventil ovanför värmekällorna på söderväggen.
  • En frånluftsventil som sitter i taket i andra änden av rummet och via ett rör upp genom övervåningen går ut genom ytterväggen mot norr. Ovanför yttertaket på ”verkstaden” som är i ett plan.
Byggnadsritning med kontrollrum, verkstad, "Saloon", bostad, och pannrum. Tekniska noteringar och ventilationsdetaljer inkluderade.
Känns detta rimligt?

Bör man ha någon fläkt i frånluftsventilen för att få drag i ventilationen? Typ PAX?

Skall man isolera (eller på annat sätt säkra upp) frånluftsröret när det går genom den ouppvärmda övervåningen, med tanke på kondens, kallras och liknande?
 
Redigerat:
Skulle föreslå ett ventilationsaggregat typ mitsubishi VL-50 eller 100. Då får du bra ventilation både ut o in på ett bräde. Du kan också kolla om några av Mobairs produkter kan funka.
 
  • Gilla
Rickard1973
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.