V Vector skrev:
Innan du börjar riva allt så kanske du ska se igenom ventil och termostater på elementen först. Termostaterna ser ju ut att vara till åren så dom kanske inte reglerar så bra
Nej jag river inte ut något hejdlöst! Men dem element där värmen passerar förbi termostaten och in i elementet för att inte komma längre då är det stopp i elementet. Och river jag ut ett sånt har jag först nån backup plan. Ett bättre begagnat att hänga dit eller gör jag en förbikoppling så jag skruvar ihop in o utgående rör. Det blir i vart fall inte sämre än ett kallt element. Sen får jag lösa det längre fram.
 
Hur vet du det är stopp i elementen å inte något annat problem. Du verkar ha fastnat i det...
 
FreddeLind FreddeLind skrev:
Nej jag river inte ut något hejdlöst! Men dem element där värmen passerar förbi termostaten och in i elementet för att inte komma längre då är det stopp i elementet. Och river jag ut ett sånt har jag först nån backup plan. Ett bättre begagnat att hänga dit eller gör jag en förbikoppling så jag skruvar ihop in o utgående rör. Det blir i vart fall inte sämre än ett kallt element. Sen får jag lösa det längre fram.
Nu är det ju snart sommar och kan du inte tappa systemet och spola det?Händer ibland att vi spolar om exempel byte till ny värmekälla.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Att vattnet är svart är normalt. Ta reda på felet istället för att chansa med ngt som inte hör hemma i ett radiatorsystem, typ maskindiskmedel.
Sant! Jag letar bara efter nån lösning och begriper att det var en dålig idé. Jag ger mig aldrig på nåt utan att höra mig för eller ha en alternativ lösning ifall allt går åt helvete.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag (tidigare ägare egentligen) har fyllt, toppat upp, systemet en gång i månaden i 30år så du behöver nog inte vara orolig.
Men man ska inte fylla i onödan så klart
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle i alla fall börja med att skruva av termometerna och motionera ventilerna. Som andra skriver kan det mycket väl vara de som kärvar på några element.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Hur vet du det är stopp i elementen å inte något annat problem. Du verkar ha fastnat i det...
Det vet jag egentligen inte helt säkert. Men som jag skrivit när jag luftar elementen så känner man hur värmen stiger i röret. Stannar det vid termostaten då knackar jag där på röret och värmen går förbi och in i elementet! Sen kan halva elementet bli varmt trots att jag luftar men jag ser ju att trycket i nippeln och elementet blir på sin höjd lite fesljummet den biten som tidigare var kall.
Jag vet inte men 75år gamla element brukar väl sätta igen sig? Visst, jag kan ha fel men är det nån som har en annan idé. Och det är inte termostaten eller känselkroppen för då blir inte röret varmt efter dem.
 
D Daniel 109 skrev:
Radiatorrör håller mycket längre än 30år om det inte är något fel. Till att börja med, vet du hur mycket vatten du har i systemet?
30år? Element och vattenrör är sen huset byggdes 1950 så jag litar inte på det riktigt. Speciellt inte dem i ute i backen.
 
V växelventil skrev:
Nu är det ju snart sommar och kan du inte tappa systemet och spola det?Händer ibland att vi spolar om exempel byte till ny värmekälla.
Precis! Så är min tanke! Jag har ju bara en acc tank igång nu oxå. Tror du det är nån fördel att skölja med destillerat vatten 2-3ggr eller kvittar det? Har inte riktigt koll på vad som menas med syrefattigt vatten.
 
FreddeLind FreddeLind skrev:
Precis! Så är min tanke! Jag har ju bara en acc tank igång nu oxå. Tror du det är nån fördel att skölja med destillerat vatten 2-3ggr eller kvittar det? Har inte riktigt koll på vad som menas med syrefattigt vatten.
Nej kör bara med vatten och spola tills det blir rent.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag skulle i alla fall börja med att skruva av termometerna och motionera ventilerna. Som andra skriver kan det mycket väl vara de som kärvar på några element.
Ja känselkropparna kärvar lite. Det är gamla hallyson eller hellyson(minns inte vad dem heter nu)och det har jag löst genom att knacka på röret vid den kopplingen och då brukar dem lossna men är fullt öppna. Och värmen sprider sig förbi och röret blir varmt på även andra sidan kopplingen…
Men även om jag skulle sätta dit en rörmuff istället för känselkroppen så är elementet likadant. Varmt till hälften eller bara en bit in.
 
FreddeLind FreddeLind skrev:
Jag förstår tanken med radiatorkrets att det ska vara samma vatten som går runt där. Fast varje höst tömmer jag ut en hel del vatten i samband med att jag luftar. Ibland blir det ett par dricksglas på ett element. Ja, blir nog runt en liter nästan som försvinner ur systemet. Sen luftar jag lite då o då nere på tankarna. Antagligen är det alldeles för dåligt med vatten i systemet vilket oxå ställer till det. Jag börjar få en rätt bra uppfattning hur det ska funka när det funkar. Och nog borde väl systemet varit påfyllt några ggr på snart 75år?
När jag eldar och kommit upp i temperatur så fyller jag upp pannan för att få ut värme i kåken. Undrar om det är samma vatten i pannan som i elementen? Isåfall är inte mitt system slutet vilket inte borde vara så bra eftersom det ska vara sk syrefattigt vatten och fyller jag på emellanåt så är det inte det.
Du luftar och luftar, men när fyller du på vatten i systemet?
Får jag gissa att det är problem med värmen i elementen på övervåningen?

Vill gärna se bild på expansionskärlet också!
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Nej kör bara med vatten och spola tills det blir rent.
Tack! Då ska jag skölja igenom det flera ggr!! Antar att sambon får hjälpa till för luftnipplarna måste ju öppnas vartefter på övervåningen.
Jag har en förbannad förmåga att krångla till det ibland. Det var det där att det måste vara syrefattigt vatten. Antar att det har med korrosion att göra och det blir syrefattigt av sig självt.
Blir det bara lite renare kanaler så kommer det göra skillnad i vinter!
 
Men vad du krånglar till det! Börja med att säkerställa att det finns tillräckligt med vatten i systemet.
Öppna kranen för påfyllning av systemet och låt det fylla tills det börjar rinna ut ur skvallerröret (där det kommer vatten när systemet kokar), stäng sedan kranen till påfyllningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Eftersom du bestämt dig för att elementen är igenkläggade ska du få svara på en fråga: Varför skulle klägget släppa bara för att du byter ut vattnet? Tänker du dig att du ska få ut en massa klägg ur luftningsventilen?

Om du för en sekund släpper tanken på att det skulle vara stopp i elementen, kan du inte svara på de övriga frågorna i tråden istället? Dvs: Vad har du för expansionskärl, och vad är trycket i ditt system?
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.