Vi har ett hus byggt 1955 som vi håller på och renoverar.
Vi har plockat ner innertaket i det som kallas vardagsrum på ritningen.
Då hittade vi vad vi tror är en ångspärr, nån svart plast som satt upphäftad i taket, inte tejpad i skarver eller liknande.
Vi tog bort den och satte upp ny ångspärr i vanlig genomskinlig plast och satte upp glespanel.

Sen när vi kom till hallen och kök så satt det bara genomskinlig plast utanför toaletten och inte i kök eller hall.
Jag har markerat i rött där det satt monterat.

VI tänker nu att det kanske var dumt att montera dit ångspärr om det inte funnits innan.
Tak och vägg historian är lite special vad vi förstår.
Det finns ingen isolering uppe på vinden utan det är skivor som ligger i flera lager med luftspalt emellan, samma gäller med väggarna.

Vi har tänkt sätta ångspärr i taket och dra ner den 20-25cm på väggen och tejpa alla skarver överallt och även på väggen och sätta ny gips utanpå både i vägg och tak.

Huset har självdrag med endast en paxfläkt i tvättstug (som heter förråd på ritning).

Gör vi bort oss om vi monterar ångspärr överallt som vi tänkt?
 
  • Äldre teknisk ritning eller skiss med anteckningar, diagram över konstruktionsdetaljer, potentiellt för arkitektur eller ingenjörsvetenskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av ett hus; planritning med markerat vardagsrum. Utrymmen detaljerat benämnda. Handritat perspektiv i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En fotograferad bild av en svenskspråkig text med instruktioner angående målningsarbete och ventilation, daterad "Gällinge".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Intressant lösning för inkommande luft, har aldrig sett något liknande tidigare.
A andreasö skrev:
Gör vi bort oss om vi monterar ångspärr överallt som vi tänkt?
Min personliga tumregel är att om det råder minsta tveksamhet om/var/hur en ångspärr (=tät plast) ska placeras, då skippar jag plasten och använder diffusionspapp istället, eftersom den inte kan skapa kondensproblem lika som felplacerad plast. Det är så många gamla hus som fungerat i decennier, men sedan förstörts pga att dom blivit inplastade på ett felaktigt sätt, vilket gett enorma fuktskador efter en tid.

Jag har ingen koll på er konstruktion, men tänk efter noga innan ni lägger in plast överallt. Kanske ni kan få tag på någon byggnadsexpert som kan verifiera plastens vara eller icke vara?
 
  • Gilla
hakbol
  • Laddar…
Ja precis det verkar inte alls vara en vanlig konstruktion detta.
Men vad jag hört från äldre folk runt omkring här så ska det på den tiden ha varit en väldigt bra konstruktion. Byggt på 50-talet men k-värde som ett 80-tals hus har dom sagt. Ingen aning själv.

Just nu lutar det åt att montera likadant som det var innan men vågar inte riktigt göra det.
Vi ska plocka bort köksfläkten i köket och köra fläkt i spishäll så jag inbillar mig att det kommer bli mer ånga än tidigare.
Väggen mellan kök och vardagsrum är borta och där kyl är markerat kommer köksö med häll monteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.