Jag försöker förstå de mätvärden som min nätägare har för produktion och konsumtion under gårdagen.

Jag har en relativt ny solcellsanläggning och följer därför mina mätvärden från produktionssystemet och har även varit inne på elnätföretagets hemsida och kikat runt.

Igår var en solig dag och systemet rapporterade bra produktion och hög egenanvändning (samt hög överproduktion)
Men när jag idag loggade in och kollade min förbrukning för gårdagen så hade nätägaren registrerat en högre förbrukning än jag tycker är rimligt mellan 12-15 och samtidigt inte registrerat någon produktion alls den tiden.

Jag förstår att den smart meter som följde med växelriktaren kanske inte har exakta värden och att det kan skilja mot vad elmätaren från nätbolag registrerar, men att nätbolaget skulle registrera 4kWh konsumtion när växelriktaren registrerat 1kWh överproduktion tycker jag verkar orimligt.

Vad kan det vara för fel?
Nätägarens mätvärden:
Stolpdiagram visande timvis elförbrukning i kWh den 28 april 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapeldiagram, timvis elproduktion i kWh, toppar vid bestämda tider, användargränssnitt med datum, inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätvärden från växelriktaren:
Energiöversiktsgraf som visar solproduktion, nätanvändning, batteriladdning och förbrukning över en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapeldiagram visar elkonsumtion från nätet, solenergi och batteri över en dag. Totalt 13 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapeldiagram visar elförbrukning, elproduktion till nätet och batteriladdning över en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker också att det är konstigt att den registrerar produktion på natten. (Jag har ett batterilager, men det ska bara användas för egenförbrukning)
 
K
Enligt graferna från växelriktaren så har du inte köpt el för en enda krona. Medan nätägaren säger att du gjort det? Låter också konstigt
 
K knightjocke skrev:
Enligt graferna från växelriktaren så har du inte köpt el för en enda krona. Medan nätägaren säger att du gjort det? Låter också konstigt
Jag vet inte helt säkert, men jag misstänker att det kan vara så att batteriet har lite svarstid på att reglera effekten, så att jag går köpa lite i början på varje lastökning och sälja ungefär samma i slutet på varje. Ser i varje fall ut som att köpt och såld el per timme över natten matchar väl. Det skulle möjligen kunna vara något att växelriktaren matar ut på alla faser även om lasten är på en fas och elmätaren mäter varje fas gör sig. Det rör sig om c:a 0.2 kWh/h under natten. Dagen är ju konstig så kan inte jämföra där.
 
K
G Gramphos skrev:
Jag vet inte helt säkert, men jag misstänker att det kan vara så att batteriet har lite svarstid på att reglera effekten, så att jag går köpa lite i början på varje lastökning och sälja ungefär samma i slutet på varje. Ser i varje fall ut som att köpt och såld el per timme över natten matchar väl. Det skulle möjligen kunna vara något att växelriktaren matar ut på alla faser även om lasten är på en fas och elmätaren mäter varje fas gör sig. Det rör sig om c:a 0.2 kWh/h under natten. Dagen är ju konstig så kan inte jämföra där.
Det har du helt rätt i att den inte reagerar på millisekunden. Och att den troligen inte kan hantera varje fas individuellt. Fast den verkar inte avslöja det i sina grafer, om det är för dålig upplösning bara?
 
K knightjocke skrev:
Det har du helt rätt i att den inte reagerar på millisekunden. Och att den troligen inte kan hantera varje fas individuellt. Fast den verkar inte avslöja det i sina grafer, om det är för dålig upplösning bara?
Faserna lär inte synas i de graferna, men hittade anda grafer som visar (som jag trodde) att växelriktaren skickar ut ström jämnt på alla tre faser, så om nätbolaget mäter per fas borde det se ut som att jag köper och säljer samtidigt om jag har mer förbrukning på någon fas än 1/3 av min produktion eller batterilagrets utmatning.

Det är minutupplösning på mätningen från växelriktaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.