Claes Sörmland
Niklasloow Niklasloow skrev:
Men jädrar vad det inte hindrar folk. Hade medlemmar som ringde på dörren i tid och otid för diskutera igenom saker. Trots vi hade kontorstid en gång varannan vecka. Resulterade bara i att vi blev mer och mer slutna om vilka saker vi beslutade om och genomförde.
Jag kan relatera till din frustration men samtidigt så är hela bostadsrättsupplägget ett juridiskt träsk av gränsdragningsfrågor och så komplicerad juridik att väldigt få av de boende ens förstår grunderna. Så det är naturligt att de vill prata med "föreningen". Och att folk inte sätter sig och läser på hemsidor om kontorstider är väl bara så folk är i allmänhet: JAG - FÖRST - NU!

(I min förening klarar t ex vissa av boende inte av att ge rätt adress till föreningen. Alltså samma adress som de bor på. Istället hittar de på alla möjliga adresser och efter ett tag hör de av sig irriterat och undrar varför föreningen inte svarar deras bank som skickar brev till fel adress.)
 
Redigerat:
  • Gilla
bassetasse
  • Laddar…
Davidbagare
Niklasloow Niklasloow skrev:
Men jädrar vad det inte hindrar folk. Hade medlemmar som ringde på dörren i tid och otid för diskutera igenom saker. Trots vi hade kontorstid en gång varannan vecka. Resulterade bara i att vi blev mer och mer slutna om vilka saker vi beslutade om och genomförde.
Haha ja, känner också igen det där. Ringa på hos ordföranden kl 21 en tisdag kväll för att man inte får ut nyckeln ur sin dörr. Såna jävla stollar det finns.
 
  • Ledsen
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
B bassetasse skrev:
Du får MEEEER än gärna tycka jag är "snäv" och sitter på avbytarbänken och gapar, my pleasure!

Men nu handlar min fråga i grund och botten, om det undgått Dig OM informationen som Styrelsen delger medlemmarna går under ett juridiskt ansvarstagande eller inte, i o m som nämnts tidigare får inte medlemmarna ta del av styrelseprotokollen och med det omöjligt att ta del av vad styrelsen beslutat i frågan.
Det är för mig lite oklart vad du egentligen fiskar efter.

Information som skickas ut ska givetvis vara korrekt, men ibland blir det fel, och ingen blir hängd på galjbacken för det. Du har ju redan fått svar på att Styrelsemötet är det som juridiskt gäller.

Om jag svävar iväg lite i tankarna så gissar jag att du generellt är trött på gubbväldet i föreningen och du hade en idé om att tvåla till styrelsen mha denna blunder.
Det är inte en väg som leder till vinst.

Vill du få rätsida på eventuella riktiga problem eller bara att arbetet sköts bättre så behöver du engagera dig i detta personligen. Som vanlig medlem är din påverkansmöjlighet i princip begränsad till att lägga motioner och rösta på årsstämman.

Slutligen kan jag sympatisera med frustration kring trötta gubbar i en brf styrelse som gör fel. Men med lite distans till detta så ser jag med andra ögon på det. Det var ju inte så att jag själv gjorde något konstruktivt för att förbättra situationen. Mellan arbete och fritidsaktiviteter så hade jag absolut ingen lust att delta i tråkigt styrelsearbete med protokollförda möten.
Så det passade egentligen ganska bra att pensionärerna i föreningen hanterade allt detta och samtidigt fick några kronor att dryga ut pensionen med.

OM jag hade haft tillräckligt med energi att kandidera till styrelsen så hade det praktiken inte varit så svårt. De var i min förening ca 5% av medlemmarna som regelbundet dök upp på årsstämman, och det räcker ju med att övertyga strax över hälften så de räcker upp handen på rätt ställe...
 
  • Gilla
bassetasse och 2 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Var inte med i en förening om du anser detta vara fel. Du är föreningen. Du behöver betala.
Tack för informationen....
 
  • Gilla
Kemiläraren
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
... förhudligen ...
Jag har inget att tillföra i sak, men jag vill berätta att denna felskrivning gjorde mig helt orimligt glad:crysmile:.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
B bassetasse skrev:
då kan man lxom hänvisa till "tryckfelsnisse" framöver oxå juuuu
Varför skulle man göra det om det inte faktiskt handlar om ett misstag? Vill styrelsen höja avgifterna har de rätt till det och de har ingen anledning att hitta på ett tryckfel.

B bassetasse skrev:
ska jag behöva gå med i styrelsen för att få ta del av styrelsemötesprotokollen.... Njeee tack.
Det normala är att enbart styrelsemedlemmar och revisorer får ta del av styrelseprotokollen och denna regel finns på goda grunder, så ja - gå med i styrelsen eller bli revisor om du vill läsa protokollen. I just denna fråga bör du dock kunna få ett protokollsutdrag avseende just detta beslut. Be om det om du anser det viktigt.

B bassetasse skrev:
Hade Du gillar läget/slätat över det lika lättsamt om t ex skatteverket meddelar Dig att Du får 20 000 kr tbx på skatten och det sen visade sig var 200 kr p g a av en felskrivning.
Absolut! Vad hade jag haft för alternativ? Starta en meningslös rättsprocess med noll chans att vinna? Även skatteverket kan göra, och gör, fel.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med tanke på att styrelsen kommunicerar via papperslappar så är nog risken stor att dess ledamöter är till åren och då blir det inte sällan lite fel. Rent statistiskt alltså.
I vår styrelse kommunicerar vi både elektroniskt och via papperslappar. Inte sällan är papperslapparna utskrivna versioner av mailade PDF-dokument. Jag vill nog tro att dessa dokument håller ganska exakt samma kvalitet vare sig de distribueras elektroniskt i ett mail eller, med en ökad servicegrad, utskrivet och levererat i brevlådan. ;)
 
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
I vår styrelse kommunicerar vi både elektroniskt och via papperslappar. Inte sällan är papperslapparna utskrivna versioner av mailade PDF-dokument. Jag vill nog tro att dessa dokument håller ganska exakt samma kvalitet vare sig de distribueras elektroniskt i ett mail eller, med en ökad servicegrad, utskrivet och levererat i brevlådan. ;)
Äh, jag raljerade bara. Inget fel på papperslappar men de känns lite som om de är från förr.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Äh, jag raljerade bara. Inget fel på papperslappar men de känns lite som om de är från förr.
Jag med.... Raljerade alltså... Fast dokument som tarvar genomläsning med rödpenna i handen brukar jag som en ren service dela ut på papper.

Att korrekturläsa på skärmen och på papper har båda sina för- och nackdelar men tvingas jag välja enbart en blir det pappersvarianten och med en rödpenna i handen. Bokstavligt menat! Kanske sitter i sen en gång i tiden då jag rättade tentor...
 
Är inte avgifternas storlek som i högsta grad är kopplad till budgeten en fråga för årsstämman?
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
Claes Sörmland
krillek krillek skrev:
Är inte avgifternas storlek som i högsta grad är kopplad till budgeten en fråga för årsstämman?
Normalt behandlar men inte budget på en BRF-stämma utan det är styrelsens ansvar.
 
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Är inte avgifternas storlek som i högsta grad är kopplad till budgeten en fråga för årsstämman?
Enligt bostadsrättslagen ska föreningens stadgar innehålla uppgifter om "grunderna för beräkning av årsavgift". Det normala är att det där stadgas att styrelsen beslutar om årsavgiftens storlek.

Även av rent praktiska skäl är det en naturlig styrelsefråga. Budget beslutas normalt årsvis sent på året inför kommande räkenskapsår. Då tas även normalt beslut om avgiftsändringar som vanligen gäller från kommande års början. Då föreningsstämman oftast är på "vårvintern" passar stämman rent tidsmässigt dåligt för avgiftsbeslut.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Är inte avgifternas storlek som i högsta grad är kopplad till budgeten en fråga för årsstämman?
Nej, det är styrelsens ansvar att ta ut en avgift som täcker kostnaderna. Gör de inte det så blir de personligen betalningsskyldiga. Det blir lite tokigt om en majoritet av medlemmarna i praktiken beslutar att styrelsen skall bli betalningsskyldiga.

Stämmans beslutsmöjlighet ligger i att byta ut en styrelse som driver föreningen med för höga kostnader. Men HUR kostnaderna skall täckas är styrelsens ansvar.
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Gör de inte det så blir de personligen betalningsskyldiga.
Fast det ska nog gå rätt långt innan det händer. Det är knappast så att styrelsens ledamöter i normalfallet får öppna plånboken även om en förening skulle råka gå med underskott ett år.

Har du, eller någon annan, exempel på när styrelsens ledamöter sjäva fått täcka ett underskott?
 
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Det finns ett jättegammalt exempel, är inte ens säker på att det var en ren bostadsrättsförening. Det var under det "glada" 68, eller efterdyningarna av det. En förening med studenter som av ideologiska skäl inte ville höja "hyrorna". Styrelsen (studenter) blev betalningsskyldiga för underskottet. Och jag har för mig att de även dömdes för grov trolöshet mot huvudman.

Den där tankegången fotsatte att sätta sina spår i studentpolitiken rätt länge. När jag blev student 1977 var där ett stormöte som krävde att studentbostadsföretaget (ägt av studentkåren) skulle frysa hyrorna, och låta "storkapitalet" stå för fiolerna.

Jag och ett par kompisar var med på mötet och röstade mot kravet. Mötesordföranden hävdade att mötet "enhälligt" krävde hyresstopp. Vi opponerade oss mot uttrycket "enhälligt". Då röstade mötet om huruvida mötet var enhälligt... Majoriteteten ansåg att mötets beslut var enhälligt. Så kan man tolka demokrati...

Det var ett höginflationsår, studiemedlen som var indexreglerade skrevs upp mer än hyreshöjningen.
 
  • Haha
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.