Dessa lösa kablar ser ut att inte användas till något?
Är det ström på dem? Om dom inte behövs sätt wago eller ubåtar på kablarna peta in dem i dosan och kläm emellan ett doslock klart!
 
Claes Sörmland
sebsan sebsan skrev:
Hade det vart gips så hade vi helt ärligt inte bråkat.. men det är en bärande vägg av betong. Vet inte ens om man får fräsa i den utan tillåtelse av föreningen
Om det är de vanliga formuleringarna i stadgarna att du ansvarar för elsystemet i lägenheten så är det inga problem. Du får naturligtvis inte göra ingrepp i de bärande väggarna så att hållfastheten riskeras och det gör ju inte enstaka hål för en dosa.
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja, det handlar väl mer om att TS vill bygga om sitt kök och att föreningen i samband med detta åtgärdar en avloppsböj som är teknisk olämplig från en tidigare lägenhetsinnehavares åtgärder. Och TS och föreningen har ju förhandlat fram den lösning för föreningens rör som nu har dragits.
När TS skriver i #1 att föreningen "passar på" att fixa rören tolkar jag det som att omdragningen av rören är helt på föreningens initiativ, och att det mer var ett lämpligt tillfälle att fixa rören nu när TS bygger om köket snarare än att omdragningen föranleds av köksprojektet? Och att TS enda roll i rördragningen är att han varit med och fått tycka till om placeringen.

Utifrån det tycker jag det är lite magstarkt att nonchalera att det därmed uppstår byggfel med motivationen att elinstallationerna är TS problem.
 
  • Gilla
sebsan
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Utifrån det tycker jag det är lite magstarkt att nonchalera att det därmed uppstår byggfel med motivationen att elinstallationerna är TS problem.
Motiveringen är väl mer att föreningen och TS har haft långa förhandlingar om rörens dragning och landat i den dragning som nu har genomförts. Det är ju upp både till föreningen och TS att tillvarata sina intressen i sådana förhandlingar. Och troligen har TS som ju faktiskt är bostadsrättshavare den som har bäst kännedom om lägenheten och dess förutsättningar i övrigt för en viss ny rördragning. Vanligen har ju föreningen styrelse inte en aning om sådant i ett äldre hus där allt kan vara omdraget och ombyggt.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Motiveringen är väl mer att föreningen och TS har haft långa förhandlingar
Det är inte omöjligt. Jag försöker att inte lägga mer i det än vad TS beskrivit, även om jag är väl medveten om att det bara är en sida av myntet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det ser ju ut som elkablarna är nydragna de är ju inte skalade. Men jag lurar lite på vad som är tänkt med tanke på antalet ledare och färger?
Om det matas uppifrån och ska vidare neråt borde det inte vara så svårt att lösa, knacka upp lite i betongen ovanför så du kan skarva på en pex-slang och sätt sen en kopplingsdosa i trumman du kommer bygga runt ledningarna. Sen motsvarande nedåt alternativt lägga en pex-slang i den nya trumman beroende på vart ledningarna ska.
 
  • Gilla
sebsan och 1 till
  • Laddar…
B Beje.B skrev:
Dessa lösa kablar ser ut att inte användas till något?
Är det ström på dem? Om dom inte behövs sätt wago eller ubåtar på kablarna peta in dem i dosan och kläm emellan ett doslock klart!
B Beje.B skrev:
Dessa lösa kablar ser ut att inte användas till något?
Är det ström på dem? Om dom inte behövs sätt wago eller ubåtar på kablarna peta in dem i dosan och kläm emellan ett doslock klart!
Nej! Om det inte är ström på så drar man ur tråden innan det byggs igen. Du får absolut inte bygga för en dosa med kabel i (alltså aktiv).
Kopplingspunkter ska vara tillgängliga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L laxen86 skrev:
Nej! Om det inte är ström på så drar man ur tråden innan det byggs igen. Du får absolut inte bygga för en dosa med kabel i (alltså aktiv).
Kopplingspunkter ska vara tillgängliga.
Självklart de bästa dra ur, men nu är ts inte elektriker och får då inte göra det, bättre sätta wago och lock det går ju komma åt trotts rör och locket syns ju sen också helt tillåtet enligt mig
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Beje.B skrev:
Dessa lösa kablar ser ut att inte användas till något?
Är det ström på dem? Om dom inte behövs sätt wago eller ubåtar på kablarna peta in dem i dosan och kläm emellan ett doslock klart!
De är tänkta att användas till nåt, exakt vad vet jag inte än då vi håller på att planera köket just nu. Men troligtvis till diskmaskin eftersom den kommer behöva vara nära rören. Min sambos bror har dragit om alla ledningar i övriga lägenheten men vet inte om har dragit om allt i köket
 
  • Gilla
Beje.B
  • Laddar…
C cpalm skrev:
När TS skriver i #1 att föreningen "passar på" att fixa rören tolkar jag det som att omdragningen av rören är helt på föreningens initiativ, och att det mer var ett lämpligt tillfälle att fixa rören nu när TS bygger om köket snarare än att omdragningen föranleds av köksprojektet? Och att TS enda roll i rördragningen är att han varit med och fått tycka till om placeringen.

Utifrån det tycker jag det är lite magstarkt att nonchalera att det därmed uppstår byggfel med motivationen att elinstallationerna är TS problem.
Det
C cpalm skrev:
När TS skriver i #1 att föreningen "passar på" att fixa rören tolkar jag det som att omdragningen av rören är helt på föreningens initiativ, och att det mer var ett lämpligt tillfälle att fixa rören nu när TS bygger om köket snarare än att omdragningen föranleds av köksprojektet? Och att TS enda roll i rördragningen är att han varit med och fått tycka till om placeringen.

Utifrån det tycker jag det är lite magstarkt att nonchalera att det därmed uppstår byggfel med motivationen att elinstallationerna är TS problem.
C cpalm skrev:
När TS skriver i #1 att föreningen "passar på" att fixa rören tolkar jag det som att omdragningen av rören är helt på föreningens initiativ, och att det mer var ett lämpligt tillfälle att fixa rören nu när TS bygger om köket snarare än att omdragningen föranleds av köksprojektet? Och att TS enda roll i rördragningen är att han varit med och fått tycka till om placeringen.

Utifrån det tycker jag det är lite magstarkt att nonchalera att det därmed uppstår byggfel med motivationen att elinstallationerna är TS problem.
Det är exakt så här jag upplever situationen
 
B Beje.B skrev:
Självklart de bästa dra ur, men nu är ts inte elektriker och får då inte göra det, bättre sätta wago och lock det går ju komma åt trotts rör och locket syns ju sen också helt tillåtet enligt mig
B Beje.B skrev:
Självklart de bästa dra ur, men nu är ts inte elektriker och får då inte göra det, bättre sätta wago och lock det går ju komma åt trotts rör och locket syns ju sen också helt tillåtet enligt mig
Dom där rören kommer byggas in enligt tidigare inlägg från TS, då är dosan inte längre åtkomlig.
Vilket innebär att det måste göras något åt det, kopplingspunkter måste vara tillgängliga och bakom det röret med isolering är inte ok ens utan inbyggnad.
TS har en elektriker i "familjen" låt honom göra det efter konstens regler.
Om det nu ska användas så tar det som tidigare talare i tråden sagt, ca 2timmars jobb el mindre beroende på alla parametrar som bara syns på plats.

Inbyggda och övertapetserade dosor ställer till med så mycket problem och extra kostnader för folk helt i onödan.
Att flytta dosan vid ombyggnad el skära upp tapeten för locket är betydligt billigare än att en elektriker ska leta i timmar el t.o.m. dagar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Som jag tolkar situationen, så är läget lite knepigt.

Å ena sidan så har tydligen en tidigare ägare gjort en otillåten ombyggnad, och på något sätt flyttat den här stamledningen, som jag tolkar det. Egentligen borde troligen hela kostnaden som föreningen nu tar, debiteras mot den förre medlemmen.

Men föreningen kan kräva av den nya medlemmen att återställa, så att stammen i princip hamnar mitt i rummet. Vilket givetvis vore tokigt.

Men nu har man kommit fram till en pragmatisk lösning, som är bra för den nye medlemmen (att slippa få stammen mitt i rummet), med extra kostnader för föreningen. Då kan det vara läge även för medlemmen att vara lite pragmatisk.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Uschäkta, men det var ta mig f-n det taffligaste rörisoleringsjobbet jag sett :lying:
Hur är det ens möjligt?
Precis. Är det dessutom så att de samisolerat varm och kallvatten så är det dessutom helt felaktigt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som jag tolkar situationen, så är läget lite knepigt.

Å ena sidan så har tydligen en tidigare ägare gjort en otillåten ombyggnad, och på något sätt flyttat den här stamledningen, som jag tolkar det. Egentligen borde troligen hela kostnaden som föreningen nu tar, debiteras mot den förre medlemmen.

Men föreningen kan kräva av den nya medlemmen att återställa, så att stammen i princip hamnar mitt i rummet. Vilket givetvis vore tokigt.

Men nu har man kommit fram till en pragmatisk lösning, som är bra för den nye medlemmen (att slippa få stammen mitt i rummet), med extra kostnader för föreningen. Då kan det vara läge även för medlemmen att vara lite pragmatisk.
H hempularen skrev:
Som jag tolkar situationen, så är läget lite knepigt.

Å ena sidan så har tydligen en tidigare ägare gjort en otillåten ombyggnad, och på något sätt flyttat den här stamledningen, som jag tolkar det. Egentligen borde troligen hela kostnaden som föreningen nu tar, debiteras mot den förre medlemmen.

Men föreningen kan kräva av den nya medlemmen att återställa, så att stammen i princip hamnar mitt i rummet. Vilket givetvis vore tokigt.

Men nu har man kommit fram till en pragmatisk lösning, som är bra för den nye medlemmen (att slippa få stammen mitt i rummet), med extra kostnader för föreningen. Då kan det vara läge även för medlemmen att vara lite pragmatisk.
Jag hade varit benägen att hålla med dig om det inte var så att det förhandlades fram att vi skulle stå för dragningen av gasledning med detta alternativ. En kostnad på ca 10000. Då tycker jag det var lite smutsigt av dem att slänga på återställande av ytskikt också utan att säga på förhand. Detta nämndes inte under förhandlingarna utan det hade de ju sagt att de står för innan vi ens diskuterade alternativ.
 
Claes Sörmland
sebsan sebsan skrev:
Då tycker jag det var lite smutsigt av dem att slänga på återställande av ytskikt också utan att säga på förhand. Detta nämndes inte under förhandlingarna utan det hade de ju sagt att de står för innan vi ens diskuterade alternativ.
Ja känner igen den här diskussionen från styrelsearbete.

Grundregeln är ju att om föreningen är inne och river i lägenheten för att underhålla t ex rör så betalar föreningen återställningen av ytskikt till en enkel standard, alltså inte nödvändigtvis den standard som det var innan de rev, utan till ursprungligt skick när lägenheten en gång för länge sedan togs i bruk vid upplåtelse. Detta är således en korrekt uppgift i t ex ett email vid första kontakt med förvaltare/styrelse,

Sen brukar situationen bli mer komplicerad som den tydligen blev i ditt fall. T ex att bostadsrättshavaren vill ha speciallösningar och ändra på lägenheten o s v. Nu plötsligt framgår det att det inte en enkel reparation av typen, öppna upp, byt och gipsa igen utan det ska till speciallösningar och styrelsen riskerar att hamna i situationen att bli en sorts byggservice/projektservice för bostadsrättshavarens renoveringar på löpande räkning. Det går heller inte att återställa ytskikten till ursprungligt skick eftersom lägenheten är eller ska ändras. Lösningen blir då vanligen att man går till stadgarna: Föreningen tar sitt underhållsansvar och bostadsrättshavaren tar sitt. Projektledare är bostadsrättshavaren, där ligger allt ansvar för projekteringen av lägenhetens inre underhåll.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.