Hej!

Vänder mig till forumet för era åsikter om huruvida ni tror om vår tänkta bullervall kommer fungera mot vägljudet från 100-vägen på kartan.

Tanken är att vi 600 meter från ljudkällan bygger upp en 90 meter + 40 meter lång bullervall med fyllnadsmassor. Se bilder nedan. I det ena fotot har jag ritat upp vart toppen på vallen kommer vara i relation till bilvägen, fotot är taget när när jag står mitt på grusvägen på gården.

Frågor vi har är bland annat följande, förstår även att det ges begränsat med information att spekulera ifrån här.
Gör vallen någon skillnad?
Var gör vallen skillnad, dvs avstånd från vall?
Vilken sänkning kan man förvänta sig i dB?
Finns det andra sätt att sänka det upplevda vägljudet, förutom KBT eller vall precis vid väg. vita markeringar visar tomtgräns mot väg.

Era åsikter uppskattas!

(Likadant inlägg skapades även under kategorin "isolering". Vet inte vart den hör hemma så jag skapar en här också, mod får ta bort om det är olämpligt!)
 
  • Satellitbild visar väg genom landskap med skog och fält, röd linje markerar avstånd på 600 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med träd, buskar, gräsmatta och en brunn under klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Närmast vägen gör störst skillnad, helst precis vid vägen. En vall med ett plank på toppen och 1km lång.

Eller så skärmar ni av precis där ni sitter.

Det är 600m bort redan, svårt att göra något vettigt egentligen. Det är slöseri med energi. Ljudet kommer från så brett spektrum.

Tyst asfalt?
 
  • Gilla
STB och 7 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Närmast vägen gör störst skillnad, helst precis vid vägen. En vall med ett plank på toppen och 1km lång.

Eller så skärmar ni av precis där ni sitter.

Det är 600m bort redan, svårt att göra något vettigt egentligen. Det är slöseri med energi. Ljudet kommer från så brett spektrum.

Tyst asfalt?
jag tror nog tvärtom att det kan göra skillnad. Ljud är vibrationer i luften som färdas rakt ut från källan i alla riktningar så länge de inte stöter på motstånd. Så att ljudet spridit sig över ett större fält, längre ut från källan, borde inte påverka möjligheten att stoppa just de vibrationer som når huset direkt.

gå bakom huset, lyssna efter skillnaden. Gjorde det skillnad kommer en massiv jordhög framför huset att göra nästan likvärdig skillnad, iallafall på marknivå.

jag kan egentligen inte detta men är ljudtekniker och principen bör vara densamma. För mig spelar det ingen roll om jag sätter ljuddämpning runt om trummisen eller runt om basisten som står 5 meter bort. Det isolerar mellan dem iallafall.
 
  • Gilla
mrngcoffee och 4 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
jag tror nog tvärtom att det kan göra skillnad. Ljud är vibrationer i luften som färdas rakt ut från källan i alla riktningar så länge de inte stöter på motstånd. Så att ljudet spridit sig över ett större fält, längre ut från källan, borde inte påverka möjligheten att stoppa just de vibrationer som når huset direkt.

gå bakom huset, lyssna efter skillnaden. Gjorde det skillnad kommer en massiv jordhög framför huset att göra nästan likvärdig skillnad, iallafall på marknivå.

jag kan egentligen inte detta men är ljudtekniker och principen bör vara densamma. För mig spelar det ingen roll om jag sätter ljuddämpning runt om trummisen eller runt om basisten som står 5 meter bort. Det isolerar mellan dem iallafall.
Visst är det så, det gör skillnad självklart. Men det ska tillen väsentlig skillnad för att vara värt besväret. Bäst känsla och realistiskt när källan är så långt bort är att skärma av närmast där man är.
Då tror jag på att rama in utkanterna på tomten med en hög vall plus ett bullerplank på toppen. I princip 3 sidor då så det täcker ordentligt. Samma gäller för höjden.
 
  • Gilla
Bäckström92
  • Laddar…
Krokben
Vi bor närmare en 100-väg än vad du "ska göra" och enda vi stör oss på är "burnande" ungdomar som avger avgassmällar i stort sett. Finns inget bullerplank eller dylikt.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Nära er eller nära vägen gör mest nytta. Ljud viker över hinder precis som vågor viker runt en udde och in i en vik.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Det är precis vid vägen de gör skillnad. Kolla så Trafikverket har gjort precis vid rälsen vid stationer. Det är nog lättast att göra beräkning av en akustikkonsult när det är en så omfattande åtgärd. Jag kan åtminstone säga såhär. Ljudet som kommer från en sån de typ av väg är som föregående talare väldigt spritt. Det innebär att vallen gör mycket lite skillnad. Efter som du troligtvis inte kommer tillräckligt nära ljudkällan är det nog lämpligare att punktmarkera de platser som du vill ha tyst. Men du lär ha en billerkarts tillgängligt och annars kan du be och få beräkningar av Trafikverket
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Det är precis vid vägen de gör skillnad. Kolla så Trafikverket har gjort precis vid rälsen vid stationer. Det är nog lättast att göra beräkning av en akustikkonsult när det är en så omfattande åtgärd. Jag kan åtminstone säga såhär. Ljudet som kommer från en sån de typ av väg är som föregående talare väldigt spritt. Det innebär att vallen gör mycket lite skillnad. Efter som du troligtvis inte kommer tillräckligt nära ljudkällan är det nog lämpligare att punktmarkera de platser som du vill ha tyst. Men du lär ha en billerkarts tillgängligt och annars kan du be och få beräkningar av Trafikverket
En förstaårsstudent på V&V/samhällsbyggnadsteknik klarar av att räkna på detta.
 
  • Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En förstaårsstudent på V&V/samhällsbyggnadsteknik klarar av att räkna på detta.
Okej, varför använder man inte dom vid infrastruktur projekt? Men det är ju jättebra. Du har ju avstånd och ljud nivåer från en väg här. Så du kan ju bara räkna fram hur utformning ska vara då.
 
  • Gilla
Bäckström92
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Okej, varför använder man inte dom vid infrastruktur projekt? Men det är ju jättebra. Du har ju avstånd och ljud nivåer från en väg här. Så du kan ju bara räkna fram hur utformning ska vara då.
Dra en rät linje från en meter över vägbanan till den höjd du vill skydda. Bullervallen skall vara så hög att den skär denna linje.

Problemet är dock att en stor del av ljudet på detta avstånd är ekon och svängda vågor, vilket gör att effekten är mycket lägre än om bullervallen är vid vägen. Detta gör att man troligen behöver dra bullervallen/bullerväggen runt tre sidor på tomten. Eller åtminstone halva sidorna av tomten i alla fall, det beror på de lokala förutsättningarna.

Vill man ha det mer exakt än så här så behöver man göra detaljerade mätningar på plats.

Edit: studenter som extraarbetar används ofta vid projekt av detta slag
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Som jämförelse så bor vi ca 850m från en järnväg där de satte buller skydd i form av betong i botten med glas ovanpå.
Vi hör tågen mycket mer nu än tidigare men nära intill så tror jag säkert det är tystare.
Nu bor bi högre upp än järnvägen vilket säkert spelar roll då ljudet riktats om med hjälp av bullerskyddet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Kommer ihåg en räkneuppgift från inledande fysikkursen på teknisk fysik (många år sedan), handlade just om detta att bygga en val bredvid en väg. Precis som nämnts tidigare böjer ljudet sig runt vallen, och i uppgiften kom man fram till att det var lätt att istället öka störningen genom att bygga valen fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Kommer ihåg en räkneuppgift från inledande fysikkursen på teknisk fysik (många år sedan), handlade just om detta att bygga en val bredvid en väg. Precis som nämnts tidigare böjer ljudet sig runt vallen, och i uppgiften kom man fram till att det var lätt att istället öka störningen genom att bygga valen fel.
Just jordvallar har dock flera fördelar, exempelvis att de absorberar energin bra och att det som studsar studsar uppåt i många olika riktningar. De har få nackdelar.

Glasväggar är enkla och tar lite plats, men de sprider nästan bara vidare ljudet och som i exemplet ovan så kan konsekvenserna bli att det blir värre på vissa platser.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag som har en japansk bil med lite stoppning i dörrarna för ett rejält oljud när jag kör nära mitträcket (vågiga stålplåtar) på motorvägen. Det beror på att vägljudet reflekteras i dessa och in genom plåten i dörren. Håller man sig en meter bort så sjunker ljudnivån rejält.

Ljudet sprids i tre dimensioner, men längs marken så blir det lite kraftigare pga reflektioner mot marken.

Problemet för oss människor är att ljudenergin är en logaritmisk skala, men vi kan höra även lågt buller då örat anpassar sig. Det gör att även om man får bort 90% av energin så uppfattar vi det som nästintill lika högt...
 
  • Gilla
Bäckström92 och 1 till
  • Laddar…
När de höll på att bygga den tillfälliga saluhallen på Östermalmstorg så hade de byggt en gång för gående framför den gamla riktiga hallen. När jag närmade mig den lät det först ganska mycket, sedan blev det förvånande mycket tystare. Nu kan jag minnas lite fel, men tror de högt upp hade vinklade typ plexiglas skivor, Tänkte att det var vinkeln i förhållande till ljudkällan som gjorde denna skillnad. Att ljudet studsade rakt upp i luften. Bor själv nära en 40-väg, men där alla kör 50+. Funderat om man med hjälp av vinklade skivor av tex glas, skulle kunna skydda en uteplats på liknande vis.
 
  • Gilla
Bäckström92 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.