Isakare Isakare skrev:
Intressant fråga tycker jag, vad står det i protokollet ??
Höjs från 700-950.
Höjs med 200.
Höjs med 250.
Från vilken nivå höjdes det.
Hur får en medlem reda på det ??
Det här handlar ju inte om summan, utan det luddiga svaret.
TACK! Äntligen ngn som tyckts fatta poängen!

Kan då i fortsättningen förlita sig på att styrelsens utskick när dom informerar om avgiftahöjninghöjning (vilket vi har varje år) är korrekt och den som verkligen kommer gälla ELLER kan dom framöver oxå dribbla upp med hänvisning till "tryckfelsnisse"......?!
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
Claes Sörmland
B bassetasse skrev:
Kan då i fortsättningen förlita sig på att styrelsens utskick när dom informerar om avgiftahöjninghöjning (vilket vi har varje år) är korrekt och den som verkligen kommer gälla ELLER kan dom framöver oxå dribbla upp med hänvisning till "tryckfelsnisse"......?!
Med tanke på att styrelsen kommunicerar via papperslappar så är nog risken stor att dess ledamöter är till åren och då blir det inte sällan lite fel. Rent statistiskt alltså.
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag gissar att styrelseprotokollet säger 950kr. Beslutet togs för att omkostnaderna för att underhålla garaget ökat.

En fick i uppgift att skriva brevet till medlemmarna och en fick i uppgift att prata med faktureringsbolaget.

Han som trode att avgiften låg på 750 skrev höjs med 200?

Oavsett. Du betalar till dig själv, styrelsen är bara de personer som ni röstat ska ordna med pappersarbetet och betala de gemensamma räkningarna för föreningen med era gemensamma pengar. Styrelsen är ingen vinstdrivande organisation där styrelsen själv får mer i fickan för att avgiften höjs. Uppdraget är i princip att föreningen ska göra ett 0 resultat men (förhoppningsvis ha medel till underhåll.

Vill du detaljstyra hur det sker behöver du engagera dig i styrelsen, inte sitta på avbytarbänken och skrika doooommarrnnnn!

Om tryckfelsnisse skriver att avgiften höjs med 100% istället för 100kronor, ska det fortfarande gälla? Du ser detta ur ett lite snävt perspektiv.
Du får MEEEER än gärna tycka jag är "snäv" och sitter på avbytarbänken och gapar, my pleasure!

Men nu handlar min fråga i grund och botten, om det undgått Dig OM informationen som Styrelsen delger medlemmarna går under ett juridiskt ansvarstagande eller inte, i o m som nämnts tidigare får inte medlemmarna ta del av styrelseprotokollen och med det omöjligt att ta del av vad styrelsen beslutat i frågan.
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
B bassetasse skrev:
Du får MEEEER än gärna tycka jag är "snäv" och sitter på avbytarbänken och gapar, my pleasure!

Men nu handlar min fråga i grund och botten, om det undgått Dig OM informationen som Styrelsen delger medlemmarna går under ett juridiskt ansvarstagande eller inte, i o m som nämnts tidigare får inte medlemmarna ta del av styrelseprotokollen och med det omöjligt att ta del av vad styrelsen beslutat i frågan.
INTE
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
INTE
Okey, ditt svar innebär m a o att/om man väljer att ta på sig uppdraget att gå med i en styrelse/bli styrelseledamot innefattar inget juridiskt ansvar eller ansvar överhuvudtaget gentemot Brf'ens övriga medlemmar. Har jag förstått Dig/det rätt då eller???
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
B bassetasse skrev:
Okey, ditt svar innebär m a o att/om man väljer att ta på sig uppdraget att gå med i en styrelse/bli styrelseledamot innefattar inget juridiskt ansvar eller ansvar överhuvudtaget. Har jag förstått Dig/det rätt då eller???
Inte riktigt nära, spela inte dum. Tycker du att det ska vara olagligt att göra/skriva fel?
 
  • Gilla
  • Älska
Pin och 3 till
  • Laddar…
B bassetasse skrev:
Okey, ditt svar innebär m a o att/om man väljer att ta på sig uppdraget att gå med i en styrelse/bli styrelseledamot innefattar inget juridiskt ansvar eller ansvar överhuvudtaget. Har jag förstått Dig/det rätt då eller???
Frågan om ansvarsfrihet för styrelsens medlemmar brukar alltid tas upp på årsstämman, om jag förstått det rätt så finns det nån regel/lag som säger att den frågan måste ställas.

Det som är intressant i detta fall är ju helt klart hur beslutet att höja garagehyrorna formulerats.
Be att få ta del av protokollet från det styrelsemöte där beslutet togs.
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte riktigt nära, spela inte dum. Tycker du att det ska vara olagligt att göra/skriva fel?
Jahaaaa, nu "spelar" man dum oxå för man undrar vad ansvaret innebär som styrelseledarmot.

Felskrivning är absolut inte olagligt MEN bör inte accepteras/göras hursomhelst beroende vilket ansvar vederbörande "felskrivare" besitter.

Hade Du gillar läget/slätat över det lika lättsamt om t ex skatteverket meddelar Dig att Du får 20 000 kr tbx på skatten och det sen visade sig var 200 kr p g a av en felskrivning.... Hahaha.

Så släpp det eller res Dig ur sandlådenivån!
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte riktigt nära, spela inte dum. Tycker du att det ska vara olagligt att göra/skriva fel
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
B bassetasse skrev:
Hade Du gillar läget/slätat över det lika lättsamt om t ex skatteverket meddelar Dig att Du får 20 000 kr tbx på skatten och det sen visade sig var 200 kr p g a av en felskrivning...
Men nu är det ju inte Skatteverket, eller hur? Och inte 20 000kr heller?

Det är några av dina grannar som har tagit på sig det otacksamma arbetet att ratta er bostadsrättsförening. Det är som en liten klubb där man är sin egen hyresvärd, för att tala klarspråk. Det är ett mödosamt arbete som tar mycket tid i anspråk och som man får bedriva på sin fritid, normalt parallellt med ett heltidsarbete.

De här människorna är inga styrelseproffs och gör så gott de kan. Ibland trampar man snett och då blir det lite tokigt och då rättar man till det och i bästa fall har man lärt sig något och det blir bättre nästa gång.

Men så är det såklart någon rövhatt som står och skriker sig blå för att det står 50 kr fel på en avi någonstans. Vad är det som är, ursäkta språket, så jävla svårt? Fråga vad som gäller och vilket belopp det egentligen är som gäller och betala räkningen.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Bästerortarn och 30 till
  • Laddar…
C
Det är väl som det är och trist att det blev felkommunicerat, men inte något att bråka om.
Men för att ge frågan lite mer juridisk bredd beror det på hur platsen är upplåten.

Är medlem i en BRF där vi hyr våra garageplatser. Enda kopplingen till bostadsrätten är rabatterad hyra och förtur till platserna i föreningens garage (som för övrigt även hyrs ut till utomstående). Man tecknar alltså ett separat hyresavtal som vilket som helst.
Där gäller sedvanliga regler enligt hyreslagen, dvs. hyran kan inte ändras hur som helst, avtalet skall sägas upp på ett formellt korrekt sätt osv.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
D
B bassetasse skrev:
Vi fick informationsbrev fr våran Brf styrelse att avgiften för garageplatserna i kåken skulle höjas fr o m 1 januari 2023 fr 700 kr till 900 kr.

Av en händelse såg jag häromdagen på avin fr Riksbyggen (som är våra fastighetsförvaltare) att det stod garagesvgift 950 kr, varpå jag messar ordförande o ifrågasätter detta.

Svaret jag fick va tryckfelsnisse varit i farten o ordförande själv trodde hen hade 750 kr i garagesvgift innan höjningen, vilket alltså inte va fallet.
(hade det varit så hade höjningen still varit 200 kr, MEN enl tryckfelsnisse i informationen fr Styrelsen torde då höjningen bara bli 150 kr...).

Howeverandever stod det vidare i svarsmesset till mig att styrelsen (och tryckfelsnisse....) ber om ursäkt för detta och att avgiften har alltså höjts med 250 kr. Ovan info har inte gått ut till andra garageplatshyrare.

Har inte styrelsen ett juridiskt ansvar om information dom ger ut till medlemmarna är min fråga???

Eller kan dom hur som helst ändra avgifterna hursomhelst dom meddelat om och hänvisa till "tryckfelsnisse" för den felaktiga information vi mottagit???
Var inte med i en förening om du anser detta vara fel. Du är föreningen. Du behöver betala.
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
B bassetasse skrev:
Jahaaaa, nu "spelar" man dum oxå för man undrar vad ansvaret innebär som styrelseledarmot.

Felskrivning är absolut inte olagligt MEN bör inte accepteras/göras hursomhelst beroende vilket ansvar vederbörande "felskrivare" besitter.

Hade Du gillar läget/slätat över det lika lättsamt om t ex skatteverket meddelar Dig att Du får 20 000 kr tbx på skatten och det sen visade sig var 200 kr p g a av en felskrivning.... Hahaha.

Så släpp det eller res Dig ur sandlådenivån!
Du kan välja att acceptera felet eller bråka med styrelsen, du kommer aldrig få rätt! Lycka till i livet.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Jag gissar ni redan har svårt att hitta medlemmar till styrelsen. Jag gissar också att ni betalar nuvarande styrelse riktigt bottendåligt. Så ett tips, jävlas inte med dom.

Angående information som skickats till dig och juridiskt bindande. Dom är juridiskt bundna, till vad som är beslutat om och skrivit i protokollet. Detta granskar er revisor och skriver ett utlåtande inför nästa bokslut. (Om tagna beslut verkställts)

Sen om du tjafsar ner avgiften så kommer du få betala samma summa via din avgift.

Alla kan göra fel och försök ha överseende med det, sitta i styrelsen är frustrerande nog som det är.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan välja att acceptera felet eller bråka med styrelsen, du kommer aldrig få rätt! Lycka till i livet.
Men jädrar vad det inte hindrar folk. Hade medlemmar som ringde på dörren i tid och otid för diskutera igenom saker. Trots vi hade kontorstid en gång varannan vecka. Resulterade bara i att vi blev mer och mer slutna om vilka saker vi beslutade om och genomförde.
 
  • Gilla
Kemiläraren och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.