Är byggnadsingenjör & delägare i en liten arkitektfirma så jag har själv klurat ut allt, planlösning, fasadutformningen mm och ritat upp det i 3D, först till bygglovhandlingar och sen färdigt detaljunderlag med måttsatt plan, detaljer osv till vår materialleverantör.
Jag skickade först ut komplett underlag till några olika byggare för att få in anbud men priserna var astronomiska. La ner tanken och började kolla på kataloghus, sambon fick då idén att låta en hustillverkare räkna på huset jag ritat och det blev helt plötsligt 1 miljon billigare...förhandsvärdering och produktionskostnadskalkylen gick i lås så det var inget att tveka på. Sen har materialleverantören klantat till en del saker på vägen och det har tillkommit kostnader på vägen som jag tycker borde funnits med, men men...
Huset i 1 plan har en BOA på ca 140 m2, 3-4 rum o kök. Vi kommer bygga ett stort trädäck själva kommande år på baksidan som vetter mot väster och en åker med fantastiska solnedgångar. Yttertaket är förberett för Moss-sedumbeläggning. Garage som finns med i bygglovet kommer byggas om något år och förses med solpaneler då det taket ligger rakt mot söder.
 
Snyggt! Är du fortfarande nöjd med alcro lasyren?
Vi letar lasyr för testmålning men verkar stört omöjligt att få tag på den bas som Gräskö görs av. Alla rekommenderar då trebitt men jag tycker som du, för glansig. Ser gärna en bild efter fler strykningar.
 
  • Gilla
73robert
  • Laddar…
Här kommer lite bilder på resultatet från förra sommarens 2:a målning av fasaden med Alcros lasyr Virke.
Kulörer Brändöskär (svart) samt Gräskö (brun).
Andra strykningen monterat på plats strykte jag med opigmenterad lasyr på det bruna för att det inte skulle bli så mörkt, hyfsat nöjd med resultatet. :D
Husfasad målad i kulörerna Brändöskär (svart) och Gräskö (brun) med Alcros lasyr, omgiven av natur och byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähus med fasad målad i svart och brun lasyr, med skog i bakgrunden och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad målad med Alcros lasyr i Brändöskär (svart) och Gräskö (brun) med ställningar utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad målad med lasyr i kulörerna Brändöskär (svart) och Gräskö (brun), solbelyst med grönt fönsteromfång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasaddetaljer målade med Alcro lasyr, svart Brändöskär och brun Gräskö, i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en träfasad målad med Alcros lasyr i kulörerna Brändöskär svart och Gräskö brun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasad av en villa målad med Alcros lasyr i svart och brun, med solnedgång som reflekteras i fönstren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Emma Karlsson2 och 1 till
  • Laddar…
7 73robert skrev:
Här kommer lite bilder på resultatet från förra sommarens 2:a målning av fasaden med Alcros lasyr Virke.
Kulörer Brändöskär (svart) samt Gräskö (brun).
Andra strykningen monterat på plats strykte jag med opigmenterad lasyr på det bruna för att det inte skulle bli så mörkt, hyfsat nöjd med resultatet. :D
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt!
 
  • Gilla
73robert
  • Laddar…
Hur upplevs Brandöskär, känns den svart eller grå?

7 73robert skrev:
Här kommer lite bilder på resultatet från förra sommarens 2:a målning av fasaden med Alcros lasyr Virke.
Kulörer Brändöskär (svart) samt Gräskö (brun).
Andra strykningen monterat på plats strykte jag med opigmenterad lasyr på det bruna för att det inte skulle bli så mörkt, hyfsat nöjd med resultatet. :D
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
 
Andreashof Andreashof skrev:
Hur upplevs Brandöskär, känns den svart eller grå?
Jag skulle vilja säga att den upplevs som svart med en svag blå ton, det gör också att den känns mjukare än en helsvart färg. Var lite skeptisk till den blåa tonen när jag provmålade på några provbitar innan jag började med den riktiga målningen, men är helnöjd med resultatet.
 
  • Gilla
Kalle_livelong
  • Laddar…
Hur har det gått så här nästan tre år med lasyr, håller det sig bra? Vi funderar på lasyr. Brädorna kommer grundmålade samt med lasyr (järnvitriol) från Alcro virke, en strykning. Läser man på Alcros sida ska det strykas en gång till. Vi har stående paneler och man ska få stryka bräda för bräda, 7 m från mark till tak. Kan man hoppa över strykning nr 2 eller är det ett måste?
 
  • Gilla
73robert
  • Laddar…
Min erfarenhet är att lasyr är som vanlig färg när det gäller underhåll, bortsett då från att den måste underhållas oftare. Det är som vanlig färg fast betydligt tunnare => ökat underhåll / tätare omstrykning. Så, nej, vill man att fasaden ska hålla länge så måste man stryka om ofta, iaf på de delar som ligger i ngt söderläge.
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Hur har det gått så här nästan tre år med lasyr, håller det sig bra? Vi funderar på lasyr. Brädorna kommer grundmålade samt med lasyr (järnvitriol) från Alcro virke, en strykning. Läser man på Alcros sida ska det strykas en gång till. Vi har stående paneler och man ska få stryka bräda för bräda, 7 m från mark till tak. Kan man hoppa över strykning nr 2 eller är det ett måste?
Hej!
Jag gjorde grundoljning och första strykningen i April/Maj 2019 på obehandlad panel "på backen" när materialet till vårt hus levererades. Sommaren 2021 när panelen var monterad gjorde jag andra strykningen.
Håller just nu på att göra samma sak med grundoljning och första strykning till vårt garage som precis levererats.
Jag uppfattar det som att lasyren håller sig väldigt fint så här långt, nu är det iofs bara 2 år sedan jag målade det klart men det pärlar sig fint på fasaden vid slagregn så jag är supernöjd än så länge.
Normalt brukar man säga att lasyr håller sig sämre än täckande färg, men jag låter det vara osagt.
Du ska definitivt stryka din panel en andra gång. Sen det där med att måla en bräda i taget är en sanning med modifikation. Jag använder en grov roller för att snabbt få ut lasyren på 3-4 brädor i taget och slutstryker och gör finjobbet med en 120 mm lasyrpensel. Det viktiga är att du måste göra ett enda långt penseldrag från topp till botten (eller tvärtom) för annars kommer det synas i lasyren att du slutat/börjat på ett ställe.
Lycka till!
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
7 73robert skrev:
Hej!
Jag gjorde grundoljning och första strykningen i April/Maj 2019 på obehandlad panel "på backen" när materialet till vårt hus levererades. Sommaren 2021 när panelen var monterad gjorde jag andra strykningen.
Håller just nu på att göra samma sak med grundoljning och första strykning till vårt garage som precis levererats.
Jag uppfattar det som att lasyren håller sig väldigt fint så här långt, nu är det iofs bara 2 år sedan jag målade det klart men det pärlar sig fint på fasaden vid slagregn så jag är supernöjd än så länge.
Normalt brukar man säga att lasyr håller sig sämre än täckande färg, men jag låter det vara osagt.
Du ska definitivt stryka din panel en andra gång. Sen det där med att måla en bräda i taget är en sanning med modifikation. Jag använder en grov roller för att snabbt få ut lasyren på 3-4 brädor i taget och slutstryker och gör finjobbet med en 120 mm lasyrpensel. Det viktiga är att du måste göra ett enda långt penseldrag från topp till botten (eller tvärtom) för annars kommer det synas i lasyren att du slutat/börjat på ett ställe.
Lycka till!
Tack för att du delar med dig. Det är med andra ord inte ett måste att dra en andra strykning direkt utan man kan gott vänta några månader? Anledning till att jag frågar är att en del av huset byggs nu i sommar, där fasaden monteras i augusti. Resten av huset färdigställs i januari (attefallstillbyggnad) och då kan jag om jag tolkar dig rätt vänta till sommaren 2024 innan andra strykningen?
 
  • Gilla
73robert
  • Laddar…
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Tack för att du delar med dig. Det är med andra ord inte ett måste att dra en andra strykning direkt utan man kan gott vänta några månader? Anledning till att jag frågar är att en del av huset byggs nu i sommar, där fasaden monteras i augusti. Resten av huset färdigställs i januari (attefallstillbyggnad) och då kan jag om jag tolkar dig rätt vänta till sommaren 2024 innan andra strykningen?
Ja precis, du kan absolut vänta upp till ett år med strykning nr 2 så det är lugnt! (y)
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.