3 821 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
golvvärme och trägolv
Ska snart sätta igång med v-rummet och har nu fått tag på ett fint gammalt trägolv, hela 4cm tjockt. Tanken är att ha vattenburen golvvärme som resten av nedervåningen, men är det lönt med ett så tjockt golv? Det är dessutom torpagrund som måste isoleras för att värmen inte ska gå neråt. Är det ekonomiskt försvarbart eller är det bättre att satsa på radiatiorer? Ska även tilläggas att det kommer byggas en murspis med insats och tilluft i samma rum. Insatsen är dock inte den primära värmekällan utan bara som mys och "bra och ha".
Jag har torpargrund och ca 20cm sågspån i golven. har ett lagt in ett trägolv på 32mm. funkar perfekt. Glöm för allt i världen inte plåtarna till slangen, utan dom kommer nog 40-50 % av värmen försvinna ner istället för att värma dina fossingar
Har gamla trägolv i 3 rum som är 40mm och det är inga problem alls, golven är orginal till huset och plockades ut i samband med renovering för att sedan återmonteras med golvvärme under, det enda problemet blev att det började glipa rejält så nu ligger det riktig golvmatta på åxå och värmen kommer igenom ändå. Se till att golvet är RIKTIGT TORRT innan det läggs in.
Så man behöver alltså inte brassa på med onödigt mkt värme i slingorna då? Det är ju bra tänkte på att trä borde va porösare och leda värme sämre än gips och klinker.
Det där med springor tycker jag är knepigt! Vi vill ha springor för att det ska se ut ett riktigt gammalt golv och då är frågan om man ska lägga det dikt an eller med glipor från första början...
Ett exempel: I aug-sep förra året satte vi slätspont i taket med ca 1 mm glipa och dom blev ngt litet större under vintern. Perfekt, jättenöjd! Våra kompisar satte upp en fondvägg av precis samma material, köpt på samma ställe under samma period. Dom satte dikt an och till vintern hade dom lika stora springor som vi har. Hur går det ihop sig?
Men för att åter går till tråden: Hur pass mkt isolering bör man satsa på i torpagrunden? Idag tror jag det är 20-30 cm spån.
Det där med springor tycker jag är knepigt! Vi vill ha springor för att det ska se ut ett riktigt gammalt golv och då är frågan om man ska lägga det dikt an eller med glipor från första början...
Ett exempel: I aug-sep förra året satte vi slätspont i taket med ca 1 mm glipa och dom blev ngt litet större under vintern. Perfekt, jättenöjd! Våra kompisar satte upp en fondvägg av precis samma material, köpt på samma ställe under samma period. Dom satte dikt an och till vintern hade dom lika stora springor som vi har. Hur går det ihop sig?
Men för att åter går till tråden: Hur pass mkt isolering bör man satsa på i torpagrunden? Idag tror jag det är 20-30 cm spån.
Skulle tippa på att det räcker. Värmen vill ju gå uppåt, använd bara plåtar så kommer förlusterna neråt inte bli några problem.
Minst 225 mm mineralull har jag för mig att de rekommenderar mot en ouppvärmd källare i alla fall. Det finns olika ideer om vad spån motsvarar men de flesta säger nog att man behöver ca det dubbla i spån jmf med mineralull för att få samma isolerande effekt. Så 20 till 30 cm spån är definitivt inte optimalt, men det går ju.¤ akila ¤ skrev:Så man behöver alltså inte brassa på med onödigt mkt värme i slingorna då? Det är ju bra tänkte på att trä borde va porösare och leda värme sämre än gips och klinker.
Det där med springor tycker jag är knepigt! Vi vill ha springor för att det ska se ut ett riktigt gammalt golv och då är frågan om man ska lägga det dikt an eller med glipor från första början...
Ett exempel: I aug-sep förra året satte vi slätspont i taket med ca 1 mm glipa och dom blev ngt litet större under vintern. Perfekt, jättenöjd! Våra kompisar satte upp en fondvägg av precis samma material, köpt på samma ställe under samma period. Dom satte dikt an och till vintern hade dom lika stora springor som vi har. Hur går det ihop sig?
Men för att åter går till tråden: Hur pass mkt isolering bör man satsa på i torpagrunden? Idag tror jag det är 20-30 cm spån.
Vi har lagt nytt kilsågat golv i vårt gamla hus med delvis torpargrund och delvis ouppvärmd källare. Vi valde radiatorer i alla rum utom de rum vi ska ha klinker i dvs badrum och kanske hall. Så här resonerade vi.
- Värmebehovet är störst vid väggarna, spec i ett äldre dåligt isolerat hus.
- Golvvärme är trögt, spec mot trägolv, det kan bli för varmt om ex solen tittar fram och ligger på genom fönstren
- Stora värmeväxlingar är inte bra för golvplankorna. Om man även använder andra värmesystem (ex vedkamin) så stängs golvvärmen av.
- Breda golvplank (vi har upp till 30 cm breda, dessutom nya så man vet inte hur bra torkade de är) kan slå sig rejält och golvspringorna kan bli så stora att det glipar ner i isoleringen.
- Det vi missar är värmekomforten runt fötterna, men det kan vi stå ut med i alla rum utom badrummen. Där får man dessutom den uttorkande effekten där den är som viktigast, och i hallen förstås.
Ang olika breda spingor hos er och era kompisar så är det beroende av:
- Hur torra plankorna är, kan ju vara olika hos er/dem
- Hur varmt/fuktigt ni/de har inne
- Årsringarnas täthet i varje planka, och i vilken riktning de har
Puh, det var ett långt svar.
Dom där tankarna har jag oxå! Under året vi bott med golvvärme har vi märkt hur trögt det regleras vid tillfälliga temperaturförändringar och förändringar kommer det bli iom spisen. Speciellt eftersom sambon älskar att elda upp tempen till 25-30 grader... Ett trägolv utan värme under upplevs ju heller inte direkt kallt, inte som tex laminat eller klinker. Skulle man ångra om man väljer radiatorer istället för golvvärmen? Vi har ju ändå inte golvvärme till trägolven på övervåningen... Radiatorer skulle spara en faslig massa jobb!Dr_Jerkyll skrev:
Jag har element i huset som jag bor i och golvvärme i ett hus som jag hyr ut, jag upplever att det är mycket varmare i huset med golvvärme men när det blir tempväxlingar så hänger inte systemet med, dessutom så eldar både jag och mina hyresgäster, jag skall lägga in golvvärme i hallen på bottenvåningen i element huset, men det är bara för att jag vill ha klinkers där, på betongplatta. Annars är jag fullt nöjd med elementen.
Du kan täta mellan golv och ytterväggarna med en liten sträng latex under golvlisten, det tar faktiskt bort en del golvdrag, fast jag bor i ett hus från 1900 med stockväggar, dock tilläggs isolerat 2ggr senast 1991.
Du kan täta mellan golv och ytterväggarna med en liten sträng latex under golvlisten, det tar faktiskt bort en del golvdrag, fast jag bor i ett hus från 1900 med stockväggar, dock tilläggs isolerat 2ggr senast 1991.
Det går ha så men det rekomenderas inte mer än 30 mm ovan slangarna..79:an skrev:Har gamla trägolv i 3 rum som är 40mm och det är inga problem alls, golven är orginal till huset och plockades ut i samband med renovering för att sedan återmonteras med golvvärme under, det enda problemet blev att det började glipa rejält så nu ligger det riktig golvmatta på åxå och värmen kommer igenom ändå. Se till att golvet är RIKTIGT TORRT innan det läggs in.
Ett trägolv krymper i 400 år..
Far o mor bor i en släktgård som är från 1752 med massiva golv (4" som är 30-40 cm breda) o dom lades in efter totalrenoveringen -73 o dom va torra, Nu är det glipor på ca 5-7 mm mellan plankorna...
Silikon funkar ju om inte annat. Men man får vara försiktig, plankorna varierar ju fortfarande i bredd beroende på årstid.
Förresten, om någon är intresserad, här har ni bilder på det nya kilgolvet som blev klart för några dagar sen. www.asarp.nu
Förresten, om någon är intresserad, här har ni bilder på det nya kilgolvet som blev klart för några dagar sen. www.asarp.nu
Det finns andra alternativ till golvvärme och radiatorer, tex kickspace, konvektorer, wanpan och slingor i väggen :-/