Vi fick informationsbrev fr våran Brf styrelse att avgiften för garageplatserna i kåken skulle höjas fr o m 1 januari 2023 fr 700 kr till 900 kr.

Av en händelse såg jag häromdagen på avin fr Riksbyggen (som är våra fastighetsförvaltare) att det stod garagesvgift 950 kr, varpå jag messar ordförande o ifrågasätter detta.

Svaret jag fick va tryckfelsnisse varit i farten o ordförande själv trodde hen hade 750 kr i garagesvgift innan höjningen, vilket alltså inte va fallet.
(hade det varit så hade höjningen still varit 200 kr, MEN enl tryckfelsnisse i informationen fr Styrelsen torde då höjningen bara bli 150 kr...).

Howeverandever stod det vidare i svarsmesset till mig att styrelsen (och tryckfelsnisse....) ber om ursäkt för detta och att avgiften har alltså höjts med 250 kr. Ovan info har inte gått ut till andra garageplatshyrare.

Har inte styrelsen ett juridiskt ansvar om information dom ger ut till medlemmarna är min fråga???

Eller kan dom hur som helst ändra avgifterna hursomhelst dom meddelat om och hänvisa till "tryckfelsnisse" för den felaktiga information vi mottagit???
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Svar Jesus Adam, ändras och skrivas fel hur som helst, klantigt. Det kommer förhudligen ut en rättelse inom kort.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B bassetasse skrev:
Har inte styrelsen ett juridiskt ansvar om information dom ger ut till medlemmarna är min fråga???

Eller kan dom hur som helst ändra avgifterna hursomhelst dom meddelat om och hänvisa till "tryckfelsnisse" för den felaktiga information vi mottagit???
Ja styrelsen ansvarar för att besluta om avgifterna. Vilka avgifter styrelsen kan besluta om regleras i föreningens stadgar och bostadsrättslagen. Styrelsen beslutar som kollektiv om avgifterna på ett styrelsemöte som vanligen protokollförs. Detta beslut är det som är gällande. Att sen beslutet felkommuniceras är olyckligt men påverkar inte avgifternas storlek.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Är det så mycket att bråka om? Det är ju din förening, du betalar ju till din egen plånbok. Någonstans ska ju pengarna tas.
 
  • Gilla
Veronica. och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja styrelsen ansvarar för att besluta om avgifterna. Vilka avgifter styrelsen kan besluta om regleras i föreningens stadgar och bostadsrättslagen. Styrelsen beslutar som kollektiv om avgifterna på ett styrelsemöte som vanligen protokollförs. Detta beslut är det som är gällande. Att sen beslutet felkommuniceras är olyckligt men påverkar inte avgifternas storlek.
Okey, och tack för Ditt svar.
ALLTSÅ som jag tolkar Ditt svar ska avgifthöjning bestå på 200 kr som styrelsen informerade om och kan inte "helt plötsligt" bli 250 kr p g a "tryckfelsnisse". Har jag förstått det rätt då, eller....?
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B bassetasse skrev:
Okey, och tack för Ditt svar.
ALLTSÅ som jag tolkar Ditt svar ska avgifthöjning bestå på 200 kr som styrelsen informerade om och kan inte "helt plötsligt" bli 250 kr p g a "tryckfelsnisse". Har jag förstått det rätt då, eller....?
Avgiften är den som styrelsen faktiskt beslutade om där på styrelsemötet och förde till mötesprotokollet. Vad som stod i medlemsinformationen som du tog del av spelar ingen roll.
 
  • Gilla
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det så mycket att bråka om? Det är ju din förening, du betalar ju till din egen plånbok. Någonstans ska ju pengarna tas.
Helt riktigt, 50 kr e inte mkt att käfta om MEN nu var det inte riktigt det frågan handlade om....!
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Avgiften är den som styrelsen faktiskt beslutade om där på styrelsemötet och förde till mötesprotokollet. Vad som stod i medlemsinformationen som du tog del av spelar ingen roll.
Men som jag förstått det får vi medlemmar inte ta del av styrelseprotokollen, eller...? Endast styrelsemedlemmarna o revisorn som för göra det, o då kan man lxom hänvisa till "tryckfelsnisse" framöver oxå juuuu
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
B bassetasse skrev:
Men som jag förstått det får vi medlemmar inte ta del av styrelseprotokollen, eller...? Endast styrelsemedlemmarna o revisorn som för göra det, o då kan man lxom hänvisa till "tryckfelsnisse" framöver oxå juuuu
precis. Därav att nu väljer en styrelse som sköter det åt er, ni kan ifrågasätta det vid årsmötet/medlemsmötet eller gå med i styrelsen och lägga tiden för att få insyn själv :thinking:
Alla gör fel och ibland tas utgifter in från olika stället för att kompensera för tidigare fel/utgifter eller framtida utgifter som de tar hänsyn för men vill inte skicka ut en ny höjning efter några/många månader.
 
B bassetasse skrev:
Helt riktigt, 50 kr e inte mkt att käfta om MEN nu var det inte riktigt det frågan handlade om....!
Ja, men då fick du svaret i #2. Case closed.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B bassetasse skrev:
Men som jag förstått det får vi medlemmar inte ta del av styrelseprotokollen, eller...? Endast styrelsemedlemmarna o revisorn som för göra det, o då kan man lxom hänvisa till "tryckfelsnisse" framöver oxå juuuu
Det stämmer att protokollen inte är offentliga men det kommer ju en avi med det korrekta beloppet. Och så finns revisorerna för att granska att styrelsen har fattat samma beslut som det som aviseras.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag rekommenderar att du går med i styrelsen för att få insyn i exakt hur garageavgiftsfrågan hanterats, och sedan återrapporterar till tråden så vår kollektiva nyfikenhet kan stillas.

En tanke, om det var skrivet "höjt till 90kr" i veckobrevet, vore det rimligt att garageavgiften var juridiskt bunden till denna siffra för resten av året?

Nåväl, har tryckfelsnisse varit i farten kan man ju åtminstonde kosta på sig en rättelse, med dagens elektroniska utskick så blir det inte så många minuters arbete...
 
  • Gilla
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Intressant fråga tycker jag, vad står det i protokollet ??
Höjs från 700-950.
Höjs med 200.
Höjs med 250.
Från vilken nivå höjdes det.
Hur får en medlem reda på det ??
Det här handlar ju inte om summan, utan det luddiga svaret.
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag rekommenderar att du går med i styrelsen för att få insyn i exakt hur garageavgiftsfrågan hanterats, och sedan återrapporterar till tråden så vår kollektiva nyfikenhet kan stillas.

En tanke, om det var skrivet "höjt till 90kr" i veckobrevet, vore det rimligt att garageavgiften var juridiskt bunden till denna siffra för resten av året?

Nåväl, har tryckfelsnisse varit i farten kan man ju åtminstonde kosta på sig en rättelse, med dagens elektroniska utskick så blir det inte så många minuters arbete...
Lite så tänker jag oxå, d v s att informationen som gått ut till medlemmarna ang avgiftshöjningen på 200 kr är den som juridiskt sett borde gälla och INTE att det nu i efterhand visar sig att höjningen var egentligen 250 kr p g a "tryckfelsnisse" (ursäktar jag äter...) + bara jag som fått den informationen och inga andra garageplatshyrare.

Och nej, vår Brf har ingen digital kommunikation. Här är det print på papper med utskick i brevlådan som gäller.

+ ska jag behöva gå med i styrelsen för att få ta del av styrelsemötesprotokollen.... Njeee tack.
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
B bassetasse skrev:
Lite så tänker jag oxå, d v s att informationen som gått ut till medlemmarna ang avgiftshöjningen på 200 kr är den som juridiskt sett borde gälla och INTE att det nu i efterhand visar sig att höjningen var egentligen 250 kr p g a "tryckfelsnisse" (ursäktar jag äter...) + bara jag som fått den informationen och inga andra garageplatshyrare.

Och nej, vår Brf har ingen digital kommunikation. Här är det print på papper med utskick i brevlådan som gäller.

+ ska jag behöva gå med i styrelsen för att få ta del av styrelsemötesprotokollen.... Njeee tack.
Jag gissar att styrelseprotokollet säger 950kr. Beslutet togs för att omkostnaderna för att underhålla garaget ökat.

En fick i uppgift att skriva brevet till medlemmarna och en fick i uppgift att prata med faktureringsbolaget.

Han som trode att avgiften låg på 750 skrev höjs med 200?

Oavsett. Du betalar till dig själv, styrelsen är bara de personer som ni röstat ska ordna med pappersarbetet och betala de gemensamma räkningarna för föreningen med era gemensamma pengar. Styrelsen är ingen vinstdrivande organisation där styrelsen själv får mer i fickan för att avgiften höjs. Uppdraget är i princip att föreningen ska göra ett 0 resultat men (förhoppningsvis ha medel till underhåll.

Vill du detaljstyra hur det sker behöver du engagera dig i styrelsen, inte sitta på avbytarbänken och skrika doooommarrnnnn!

Om tryckfelsnisse skriver att avgiften höjs med 100% istället för 100kronor, ska det fortfarande gälla? Du ser detta ur ett lite snävt perspektiv.
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.