Hej! Finns fläktar som drar ut fuktig luft från badrummet som man monterar vid fläktutsuget i badrummet (230v)

Jag undrar om det finns sådana fläktar men som drivs med batteri? 9volt kanske? Har inte funnit då jag letat lite på nätet.
 
Du lär ju få byta batteri ganska ofta, kanske inte dagligen men nästan.
 
Jag hade gissat på ett 9v alkaliskt batteri modellen som brukar sitta i brandvarnare bör gå ca 0.5-1h om fläkten är på 5w. Om jag inte räknar helt illa...
 
Hmmm, okej. Jag vet inte vilket klös man måste ha i fläkten? Jag tror en fläkt kan vara ganska klen o göra en del verkan ändå, tänkte om den kan gå en timma eller 2 efter duchen, men om jag måste byta bettri varje ggn så är det inte aktuellt ;.)

Hade den räckt en vecka så skulle det fungera, finns ju uppladningsbara.

Ska se om jag kan bygga än själv. (Jag känner inte till "luftflödes-siffrorna" tyvärr ) Här är en vanlig datorfläkt, under 1watt !! :

"Nexus Chassifläkt Real Silent 92mm 19,2dBa - Svart"

Specifikationer:
• Storlek/tjocklek mm) 92/25
• Luftflöde (m³/t)i 45,9
• lLuftflöde (cfm) 27
• Ljudnivå (dBa) 19,2
•l Kontakt 3-pin/4-pin
• Typ av fläkt Glidlagrad
• Rotationshastighet (rpm) 1500
• RPM-signal Ja
• Effekt (W) i 0,96


...Vad tror ni?
 
En väsentlig fråga är väl också om det finns något befintligt drag i kanalen, samt hur långt luften måste tryckas..

Varför inte 230V?

(Tråden kanske borde flyttas till ventilationsforumet)
 
Ja, absolut. *Flyttar*
 
En Pax fläkt har en motor på 4 Watt och jag tror inte att man kan gå lägre om man ska få nån ventilation som är värt namnet
 
Man kan ju dra en tunn kabel efter taklisten och kör sen fläkten på en 12 trafo som kan sitta varsom helst i princip (=utanför).

En 120mm fläkt flyttar en del luft och de är relativt tysta. Om det räåcker eller inte säger jag inget om.
 
Varför vill du ha badrumsfläkten på batteri ? Har jag missat nått eller?
 
Knuffar upp den här tråden. Är själv inne på samma sak. Anledningen till att ha badrumsfläkten på batteri är att slippa hyra in elektriker för installation av en fläkt som går på 230 V.

Hur gick det för dig, nattugglan11?

Min tanke är att ha 10 st uppladdningsbara AA-batterier. Dessa ger en spänning på 12 V och skulle räcka ca 20 h med den här fläkten: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=5&lng=en
Denna ger också ett luftflöde jämförbart med det en konventionell badrumsfläkt ger. Helst skulle man också koppla in en timer som bryter strömmen efter en halvtimme, men jag har inte lyckats hitta någon som inte kostar skjortan.
 
Varför inte ett bil/fritidsbatteri någonstans och ladda detta med en liten solpanel och regulator? Så har jag gjort en enkel frånluftsventilation då jag har självdrag. På sommaren fungerar som bekant inte självdrag.

/per
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
thompo skrev:
Knuffar upp den här tråden. Är själv inne på samma sak. Anledningen till att ha badrumsfläkten på batteri är att slippa hyra in elektriker för installation av en fläkt som går på 230 V.
Har du 230V i "närheten" (alltså exv. för belysning?) I så fall så är elektriker inte *så* dyra, att sätta upp en badrumsfläkt är ett litet jobb. Om jag var du skulle jag ta en riktigt lång funderare på hur roligt det skulle vara att springa och ladda batterier, och vilken kostnad jag skulle sänka i dessa+fläkt+timer när du kan få en PAX-fläkt (eller dyl) som startar när du tänder ljuset och går i 30min eller så efter det att du släkt det utan att lägga så fasligt mycket mer.

Ring åtminstone några stycken och fråga; alternativt kolla runt om det är någon som skulle vara villig att komma och kolla ditt eget arbete efter det att du gjort det själv (det är formellt olagligt att göra så, men det är inte ovanligt att man kan förhandla sig till det av vänligt sinnade elektriker, om man kollar att det är OK i förväg).
 
  • Gilla
Zenith
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.