sebsan sebsan skrev:
BRH är ansvarig för ytskikt i lägenheten men det spelar ingen roll anser jag eftersom vi har haft en särskild överenskommelse. Så här står det i ett mail vi fick från dem för nån månad sedan:

"Det innebär att föreningen bekostar rivning av de feldragna ledningarna, installation av de nya rören, återställande av vägg/golv/tak där man fått öppna för att komma åt rören och där det nya röret installerats. Ytskikt återställs till befintligt skick. Det kommer vara vår förvaltare som gör eventuellt arbete och de kommer fakturera föreningen för den tid och material de använder."
Jag tolkar deras svar på samma sätt som du tolkat det. Men jag har också tolkat tidigare meddelanden i tråden som att styrelsen/ordförande har reviderat det här svaret. Där hen istället menar att de är BRH som ska återställa ytskikten, vilket också har stöd i stadgarna. Jag förstår förstås att du är besviken. Det hade jag också varit om jag var i samma situation.

De du kan göra är att begära ett möte med styrelsen förklara situationen och hur du upplevt det hela. Kanske ni kommer fram till någon förmånligare lösning för dig kanske inte. Om du upplever att du lidit ekonomisk skada så kan en stämningsansökan om skadestånd vara på sin plats men där råder jag dig att ta juridisk rådgivning innan.

En sak att tänka på när man bor i bostadsrätt är att föreningen består till 100% av sina medlemmar, medlemmarna har i sin tur köpt nyttjanderätten till respektive lägenhet. 100% av pengarna som föreningen har är medlemmarnas pengar alltså dina också. Genom att föreningen tar kostnader så är du med och betalar vare sig de känns som det eller ej. I de här fallet handlar de om ifall alla medlemmar i föreningen ska vara med och renovera ditt ytskikt. Nästa gång ska du vara med och betala någon åtgärd hos din granne hur känns det? Därför de är bra med stadgar. Att ordförande gjort en grodda kanske är något hans ansvarsförsäkring täcker... Du får se vad denna missledning kostar dig. Så kan du som sagt kräva ersättning där efter.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Stadgar ska beskriva gränsdragning mellan Brh och Brf avseende husets installationer i detalj. Läs noggrannt och värdera texten. Läs också om hur du "ärver" ansvar för fel av tidigare ägare. Styrelsen och du måste följa innehållet i dessa texter.
Rören eller eldosan måste flyttas.
 
För att lösa problemet hade jag tagit ett näslock wago, installationskabel, klammer och en utanpåliggande dosa och flyttat det dit jag ville ha det, inget stort jobb.

nu har jag inte läst hela tråden, är det värmerör eller kall/varmvatten? Är det det sistnämnda kan det bli tryckstötningar vid tappning, då skulle inte jag nöja mig med den bristfälliga klamringen pga ljudet som kan uppstå av dåligt klamrade rör.
 
Redigerat:
sebsan sebsan skrev:
Hej,

Vi har en pågående renovering av kök igång och i samband med detta så har föreningen passat på att dra om avloppstammar, vattenledningar och gas. Det har varit en lång och uttömmande förhandling om hur stammarna skulle dras. Föreningen anlitar en entrepenad som ansvarar för detta arbete. I mail har det tidigare lovats att föreningen står för återställande av ytskikt till ursprungligt skick efter att arbetet är utfört.

Nu till ett av problemen. VVS:arna har dragit rören rakt ovanpå en eldosa. Entrepenaden som använder VVSaren som underentreprenör menar på att det inte är några problem och att vi själva får lösa det mer eller mindre. Är det ok att de gör så? De nämnde ingenting om det med eldosan innan de gjorde rördragningen, trots att den var helt öppen och synlig med kablar som spretar ut. Dosan ligger i en bärande vägg, vet inte om det spelar nån roll men det kanske är knepigare att flytta på den då.

Min sambos bror hjälper oss med elen på sin egen tid (han är elektriker). Vi vill inte att han ska få massa extrajobb för att någon har tabbat sig, och han säger att de borde ha hört av sig innan de drog rören eller att de flyttar dosan i sidled.

Vad är rätt här?

[bild] [bild]
tycker det är märkligt av VVS:aren som löste rördragning inte kände större ansvar för helheten. Men om du inte vill bråka så löser en elektriker detta på ca 2 h+ resa och ev något material. Kanske inte värt å bråka med en sådan här person som lämnar det så. Men jag hade bråkat.
 
Claes Sörmland
sebsan sebsan skrev:
Men tillbaka till frågan.. hade ni krävt att entrepenaden fixat så att eldosan kommer rätt? Har redan gjort det men det kommer nog innebära en del bråk. Personligen tycker jag att de har tabbat sig och bör göra rätt för sig men eftersom jag är väldigt okunnig så vill jag veta om jag är ute och cyklar eller ej :)

Jag uppfattar det som att ni som bostadsrättshavare har varit överens med styrelsen om rörens nya dragning. Därmed har troligen föreningen gjort sitt och resten ligger troligen på er.

Att föreningen återställer ytskikt som de har öppnat upp gäller ju i de fall som de har behövt riva för att reparera befintlig ledning. Men här har ni ju som bostadsrättshavare begärt en ny dragning av ledningarna efter er ändring av er lägenhet. Då faller det ju tillbaka till ert ansvar enligt stadgarna där den vanliga uppdelningen är att ni ansvarar för ytskikt, icke bärande väggar och elsystem.

Kolla i era stadgar så att det inte står något ovanligt där om vem som ansvarar för vad. T ex kan föreningen ha ett större underhållsansvar för lägenheten än det som jag angav, men det är ovanligt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
sebsan sebsan skrev:
Hej,

Vi har en pågående renovering av kök igång och i samband med detta så har föreningen passat på att dra om avloppstammar, vattenledningar och gas. Det har varit en lång och uttömmande förhandling om hur stammarna skulle dras. Föreningen anlitar en entrepenad som ansvarar för detta arbete. I mail har det tidigare lovats att föreningen står för återställande av ytskikt till ursprungligt skick efter att arbetet är utfört.

Nu till ett av problemen. VVS:arna har dragit rören rakt ovanpå en eldosa. Entrepenaden som använder VVSaren som underentreprenör menar på att det inte är några problem och att vi själva får lösa det mer eller mindre. Är det ok att de gör så? De nämnde ingenting om det med eldosan innan de gjorde rördragningen, trots att den var helt öppen och synlig med kablar som spretar ut. Dosan ligger i en bärande vägg, vet inte om det spelar nån roll men det kanske är knepigare att flytta på den då.

Min sambos bror hjälper oss med elen på sin egen tid (han är elektriker). Vi vill inte att han ska få massa extrajobb för att någon har tabbat sig, och han säger att de borde ha hört av sig innan de drog rören eller att de flyttar dosan i sidled.

Vad är rätt här?

[bild] [bild]

Det är ett väldigt enkelt jobb att dra om pexrören,
 
Ser inte att rören kan dras på något annat sätt direkt om man inte vill ha en diagonaldragning, med större ”trumma”/låda som följd.

Väggen där dosan sitter, är det gips? I så fall så är ju själva jobbet att flytta dosan relativt snabbt och enkelt. Jag hade bett elektrikern flytta den, försökt deala med föreningen att du tar den kostnaden så får de stå för ytskiktet.
 
J jysd skrev:
Ser inte att rören kan dras på något annat sätt direkt om man inte vill ha en diagonaldragning, med större ”trumma”/låda som följd.

Väggen där dosan sitter, är det gips? I så fall så är ju själva jobbet att flytta dosan relativt snabbt och enkelt. Jag hade bett elektrikern flytta den, försökt deala med föreningen att du tar den kostnaden så får de stå för ytskiktet.
Hade det vart gips så hade vi helt ärligt inte bråkat.. men det är en bärande vägg av betong. Vet inte ens om man får fräsa i den utan tillåtelse av föreningen
 
Hebbelilleifråkungälv Hebbelilleifråkungälv skrev:
tycker det är märkligt av VVS:aren som löste rördragning inte kände större ansvar för helheten. Men om du inte vill bråka så löser en elektriker detta på ca 2 h+ resa och ev något material. Kanske inte värt å bråka med en sådan här person som lämnar det så. Men jag hade bråkat.
Ja, vi har krävt att de ska fixa det så vi får se vad som händer nu efter helgen..
 
B Blåbetongägaren skrev:
Jag tolkar deras svar på samma sätt som du tolkat det. Men jag har också tolkat tidigare meddelanden i tråden som att styrelsen/ordförande har reviderat det här svaret. Där hen istället menar att de är BRH som ska återställa ytskikten, vilket också har stöd i stadgarna. Jag förstår förstås att du är besviken. Det hade jag också varit om jag var i samma situation.

De du kan göra är att begära ett möte med styrelsen förklara situationen och hur du upplevt det hela. Kanske ni kommer fram till någon förmånligare lösning för dig kanske inte. Om du upplever att du lidit ekonomisk skada så kan en stämningsansökan om skadestånd vara på sin plats men där råder jag dig att ta juridisk rådgivning innan.

En sak att tänka på när man bor i bostadsrätt är att föreningen består till 100% av sina medlemmar, medlemmarna har i sin tur köpt nyttjanderätten till respektive lägenhet. 100% av pengarna som föreningen har är medlemmarnas pengar alltså dina också. Genom att föreningen tar kostnader så är du med och betalar vare sig de känns som det eller ej. I de här fallet handlar de om ifall alla medlemmar i föreningen ska vara med och renovera ditt ytskikt. Nästa gång ska du vara med och betala någon åtgärd hos din granne hur känns det? Därför de är bra med stadgar. Att ordförande gjort en grodda kanske är något hans ansvarsförsäkring täcker... Du får se vad denna missledning kostar dig. Så kan du som sagt kräva ersättning där efter.
Jag förstår att föreningen är 100% medlemsägd men jag anser inte att det är ett argument för att inte hålla vad man skriftligen har lovat. Hade jag hört om liknande situation för någon annan boende så hade jag tyckt det var rimligt att föreningen stod för det. Men det är ju lätt för mig att säga, jag är kanske lite vinklad i frågan.

Och att jag personligen betalar 1/50 del av kostnaden vs 1/1 av kostnaden är ju så klart bättre för mig, men det handlar mer om principen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V Vargulvsson skrev:
Det är ett väldigt enkelt jobb att dra om pexrören,
Men man måste väl stänga av vattnet osv? En till sak är att rören går ner i källaren. De gjorde hål (ytterligare en annan underentreprenör gjorde det) i golvet, och om röret ska flyttas i sidled så måste nog det göras om. Att göra om detta kommer säkert försena allt med flera veckor
 
Grannarna ovanför har alltså sina avlopp rakt ner genom ert kök?
Det är inte helt ljudlöst att spola i toan, inte här hos mig i vart fall.
 
Nu är jag för okunnig för att veta om det är samma avloppsrör för kök och toa, men detta rör går genom allas kök på våning 2,3 och 4 som är högst upp. Jag kan i alla fall inte se att några rör från våra toaletter är anslutna till detta avloppsrör. Men det låter nog ändå när någon diskar eller så.
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men här har ni ju som bostadsrättshavare begärt en ny dragning av ledningarna efter er ändring av er lägenhet. Då faller det ju tillbaka till ert ansvar enligt stadgarna där den vanliga uppdelningen är att ni ansvarar för ytskikt, icke bärande väggar och elsystem.
Håller inte riktigt med om detta. Om jag förstått det rätt handlar det om att föreningen åtgärdar ett byggfel tidigare BR-innehavare ställt till med. Att det sker i samråd och med visst inflytande från nuvarande BR-innehavare är väl fullt naturligt?

Problemet med dosan känns som en uppenbar projekteringsmiss. Inte helt självklart att TS ansvar för elinstallationernas skick innebär att han också ansvarar för detta fel. Möjligt att man landar i att det skall falla på TS att hantera detta, men det får väl i så fall ske i dialog? Man kan inte bara rycka på axlarna och fortsätta att bygga in dosan med hänvisning till att man tycker det är TS fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Håller inte riktigt med om detta. Om jag förstått det rätt handlar det om att föreningen åtgärdar ett byggfel tidigare BR-innehavare ställt till med. Att det sker i samråd och med visst inflytande från nuvarande BR-innehavare är väl fullt naturligt?
Nja, det handlar väl mer om att TS vill bygga om sitt kök och att föreningen i samband med detta åtgärdar en avloppsböj som är teknisk olämplig från en tidigare lägenhetsinnehavares åtgärder. Och TS och föreningen har ju förhandlat fram den lösning för föreningens rör som nu har dragits.

C cpalm skrev:
Problemet med dosan känns som en uppenbar projekteringsmiss. Inte helt självklart att TS ansvar för elinstallationernas skick innebär att han också ansvarar för detta fel. Möjligt att man landar i att det skall falla på TS att hantera detta, men det får väl i så fall ske i dialog? Man kan inte bara rycka på axlarna och fortsätta att bygga in dosan med hänvisning till att man tycker det är TS fel.
Ja visst ska dragningen av rören det ske med dialog och jag uppfattar att TS beskriver just en lång förhandling. Nu kom man gemensamt fram till denna placering av rören. Och då lirar det dåligt med denna dosas placering och då får man ju flytta på den. Och den som ansvarar för underhållet av lägenhetens elsystem är ju vanligen bostadsrättshavaren, d v s TS. Vill föreningens styrelse vara generös och lite smidig så kan de ju ta den där räkningen på att flytta ut dosan 10 cm. Samtidigt är det ju TS som kommer att bygga för rören och då är det kanske enklare att det löses av den elektriker som genomför de momenten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.