Hej!

Tänkte slipa ner och ytbehandla en bordsskiva. Ett bord som stått på balkongen 4år och är ganska tilltaget:)
Behöver inte alls bli perfekt (barnen kommer säkert rita, spilla och banka på det), men kanske lite jämnare än det är nu iaf.

Vet någon vad detta kan vara för trä?
- Det är massivt och tungt iaf.
- Jag undrar egentligen om ytan under kommer bli en helt annan färg om jag slipar bort en del.

Vad är lämpligt att ytbehandla en sån här skiva med?
- Det ska vara ett soffbord
- Vill ha en naturlig look, som det är nu (eller, som det var före de 4åren på balkongen iaf hehe)

Bifogar foton på skivan, och på de avtagna benen (där det nog ser ut som att träet har ungefär samma färg rakt igenom va?).
 
  • Trätextur med skuggor. Solljus skapar ett mjukt, halvcirkelformat ljusmönster. Naturlig och varm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästycke med hål och spår, möjlig del av möbel, på svart yta. Monteringsdetaljer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett slitet trägolv med repor och märken, belyst av solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pirx skrev:
Hej!

Tänkte slipa ner och ytbehandla en bordsskiva. Ett bord som stått på balkongen 4år och är ganska tilltaget:)
Behöver inte alls bli perfekt (barnen kommer säkert rita, spilla och banka på det), men kanske lite jämnare än det är nu iaf.

Vet någon vad detta kan vara för trä?
- Det är massivt och tungt iaf.
- Jag undrar egentligen om ytan under kommer bli en helt annan färg om jag slipar bort en del.

Vad är lämpligt att ytbehandla en sån här skiva med?
- Det ska vara ett soffbord
- Vill ha en naturlig look, som det är nu (eller, som det var före de 4åren på balkongen iaf hehe)

Bifogar foton på skivan, och på de avtagna benen (där det nog ser ut som att träet har ungefär samma färg rakt igenom va?).
P pirx skrev:
Hej!

Tänkte slipa ner och ytbehandla en bordsskiva. Ett bord som stått på balkongen 4år och är ganska tilltaget:)
Behöver inte alls bli perfekt (barnen kommer säkert rita, spilla och banka på det), men kanske lite jämnare än det är nu iaf.

Vet någon vad detta kan vara för trä?
- Det är massivt och tungt iaf.
- Jag undrar egentligen om ytan under kommer bli en helt annan färg om jag slipar bort en del.

Vad är lämpligt att ytbehandla en sån här skiva med?
- Det ska vara ett soffbord
- Vill ha en naturlig look, som det är nu (eller, som det var före de 4åren på balkongen iaf hehe)

Bifogar foton på skivan, och på de avtagna benen (där det nog ser ut som att träet har ungefär samma färg rakt igenom va?).
Kan vara ek. Om du slipar nertill rent trä ser man bättre. När det är färdigslipat behandlar du med Osmo hårdvaxolja. Den är lätt att laga skador på. Det kommer att bli fint!
Lycka till!
 
  • Gilla
pirx
  • Laddar…
Då kör jag på hv-oljan! Har hört om det innan, verkar rätt:)

Ska man då köra 2 lager, låta det vila några timmar mellan?
Och ska man ha blank, matt eller mittemellan?? :) Hur kan olja bli varken eller?? :)
Jag gissar på snarare blank än matt här (?).
 
Jag brukar använda sidenmatt. Då kan man styra glansen själv - blankare ju fler lager man lägger på.

Det jag tycker funkar bäst är att lägga på olja, vänta i 20 minuter och torka sedan bort ”allt” med en tygtrasa. Vänta till dagen efter och upprepa. Två eller tre lager, eller tills du är nöjd med ytan.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
När du gjort som @Hep säger så glöm inte att blöta ner trasorna du använt.
Olja + trasa = eld! En kompis garage brann ner för många år sedan. Jätteviktigt!
 
  • Gilla
pirx och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
När du gjort som @Hep säger så glöm inte att blöta ner trasorna du använt.
Olja + trasa = eld! En kompis garage brann ner för många år sedan. Jätteviktigt!
Absolut, det gjorde jag! :)
 
Funkade finfint med hårdvaxolja. Fick inte tag på en liten burk av just Osmo, så blev Ronseal.
Snubben på Bauhaus sa att jag bara skulle "stryka på med ett drag" liksom, alltså inte "måla".
Men jag målade ändå, annars hade jag väl behövt hälla ut ganska mycket i taget, och få himla massa spill.

Två lager blev det. Väntade en dag mellan (och finfinslipade lite mellan också).
Orkade inte slipa bort alla märkena på skivan, men det gör inget, bara lite karisma i bordet, och lillan kommer nog fixa fler märken snart ändå.

Det blev lite ljusare nu. Gillade den mörkare färgen mer, och misstänkte att det skulle bli så här, men vågade inte ta olja med ngn nyans, har inte haft bra erfarenheter av att färga trä... :)
Före och efter-bilder!
 
  • Träbord framför grå soffa med färgglada kuddar, glasögon ligger på bordet, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbräda på tarp, parkettgolv, soligt rum, skuggspel, öglor i tarpens hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träskiva på grått tyg mot parkettgolv, naturligt mönster, enkelt, rent inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ådrigt trästycke med sliten yta ligger på en plastöverdragen yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
P pirx skrev:
Funkade finfint med hårdvaxolja. Fick inte tag på en liten burk av just Osmo, så blev Ronseal.
Snubben på Bauhaus sa att jag bara skulle "stryka på med ett drag" liksom, alltså inte "måla".
Men jag målade ändå, annars hade jag väl behövt hälla ut ganska mycket i taget, och få himla massa spill.

Två lager blev det. Väntade en dag mellan (och finfinslipade lite mellan också).
Orkade inte slipa bort alla märkena på skivan, men det gör inget, bara lite karisma i bordet, och lillan kommer nog fixa fler märken snart ändå.

Det blev lite ljusare nu. Gillade den mörkare färgen mer, och misstänkte att det skulle bli så här, men vågade inte ta olja med ngn nyans, har inte haft bra erfarenheter av att färga trä... :)
Före och efter-bilder!
Finslipa och dra på ett par tunna lager till. Mina fönsterbrädor blev något mörkare med lager 3 + 4 och ytan blev märkbart bättre på slutet. Hade fortfarande träfibrer som rester sig upp genom lager 1+2, sedan blev det som ett lager glas och vatten bara rinner av.
 
K
P pirx skrev:
Funkade finfint med hårdvaxolja. Fick inte tag på en liten burk av just Osmo, så blev Ronseal.
Snubben på Bauhaus sa att jag bara skulle "stryka på med ett drag" liksom, alltså inte "måla".
Men jag målade ändå, annars hade jag väl behövt hälla ut ganska mycket i taget, och få himla massa spill.

Två lager blev det. Väntade en dag mellan (och finfinslipade lite mellan också).
Orkade inte slipa bort alla märkena på skivan, men det gör inget, bara lite karisma i bordet, och lillan kommer nog fixa fler märken snart ändå.

Det blev lite ljusare nu. Gillade den mörkare färgen mer, och misstänkte att det skulle bli så här, men vågade inte ta olja med ngn nyans, har inte haft bra erfarenheter av att färga trä... :)
Före och efter-bilder!
Jag kör Osmo eller ännu hellre Hozon. Herdins/Ronseal som K-rauta/Bauhaus säljer tycker jag inte alls är likvärdiga och undviker så långt som möjligt. Speciellt när dom är sämre imo och dyrare
 
  • Gilla
pirx
  • Laddar…
K kniv skrev:
Jag kör Osmo eller ännu hellre Hozon. Herdins/Ronseal som K-rauta/Bauhaus säljer tycker jag inte alls är likvärdiga och undviker så långt som möjligt. Speciellt när dom är sämre imo och dyrare
Ok, men idag kan vi väl låtsas att det nog blev lika bra:)
Men ska ha lite bättre framförhållning till nästa gång.
Osmo verkade finnas på just k-rauta, men bara större burkar.
 
P pirx skrev:
Ok, men idag kan vi väl låtsas att det nog blev lika bra:)
Men ska ha lite bättre framförhållning till nästa gång.
Osmo verkade finnas på just k-rauta, men bara större burkar.
Om k-rauta betyder Malmö så kan jag tipsa om att golvpoolen har stans största Osmo-sortiment.
 
  • Gilla
Kashew och 1 till
  • Laddar…
U
Fint bord! Utan att vara expert tycker jag det ser ut som palisander, och närbilden på underredet som teak.
 
  • Gilla
pirx
  • Laddar…
U urker skrev:
Fint bord! Utan att vara expert tycker jag det ser ut som palisander, och närbilden på underredet som teak.
Ja jag märkte när jag skulle borra nya hål för benen/underredet (eftersom jag hade kapat skivan också) att det nog är olika träslag. Underredet var mycket mjukare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.