Hej, har köpt en fastighet där jag blandannat ska byta vedpanna.
Befintligt hål i murstocken är högt upp och vill ha ett hål längre ner för att ansluta nya pannan.
Den nya vedpannan har rökröret bakåt istället för rakt upp som den gamla.
Nya pannan är en Baxi Bonus light. Huset är byggt 1980.

Får tillgång till huset nästa vecka, vet någon om murstocken brukar vara ihålig hela vägen till botten eller massiv nedanför rökröret. Hur skulle ni gjort?

Skorstenen har två murade gångar, en för pannan och en för öppna spisen, bägge belägna på källarplan sutteräng.

Alla tips och råd mottages tacksamt.
 
  • Industriell installation med rör, ventiler, mätare och elektriska komponenter i en teknisk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Jag kan inte mycket om murade skorstenar men du skulle kunna mäta först skorstenen utvändigt och sen invändigt med ett rep och lod för att avgöra hur det är med skorstenens djup.

Nä det var inget bra förslag inser jag nu. Ta istället bort rökröret som sitter ovanpå pannan, då kan du avgöra djupet bättre.
Om det finns nåt djup?
 
Redigerat:
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Du lär ha en botten i din nuvarande pipa på ungefär samma höjd där den nuvarande rökgaskanalen ansluter. Ev med reservation givet ev rensluckor.

Som jag ser det har du två aspekter om du vill in lägre i din murstock och den första är hur denna botten är gjord. Normalt ska den vara relativt tjock så att inte en enstaka sprucken Sten ska kunna orsaka att glödande aska faller ner. Den andra aspekten är hur en eventuell pipa eller murstock under denna botten är konstruerad. Har man extremt tur kan man ha en murstock med fint murade pipor ända ner och sedan har en botten i relevant pipa konstruerats vid montering av eldstaden. I andra fall kan pipan saknad helt under nuvarande anslutning.

Tyvärr är nog det enklaste sättet strå reda på hur just din murstock är att ta upp ett hål på önskad höjd och inspektera
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

S
Det där hände mig när jag skulle installera kamin. Kanalen slutade en halvmeter för högt upp men det var inte så mycket jobb i sammanhanget tycker jag.

Ett hål i en vägg med synliga tegelstenar, rörmokararbete eller renovering, hink med rivningsmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Murad vägg med puts som fallit av, exponerade tegel och ett mörkt rör. Gamla tidningar syns bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, enklast är nog att riva bort befintlig anläggning och därefter kommer jag bli varse hur jävligt det är.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Varför måste du ha Baxi Bonus Light. Finns väl annat att väljas mellan.
I de villor jag ägt har den verksammas pipan varit igenfylld upp till sotluckan. Sitter sotluckan nere vid golvet är det inga problem.
 
G Granström2 skrev:
Varför måste du ha Baxi Bonus Light. Finns väl annat att väljas mellan.
I de villor jag ägt har den verksammas pipan varit igenfylld upp till sotluckan. Sitter sotluckan nere vid golvet är det inga problem.
Jag måste inte ha en bonus light, men råkas ha en på pall i garaget helt ny så det mest ekonomiska vore ju att sätta in den.

Jag har beslutat att montera pannan på en annan plats så rökröret kommer utan problem kunna leta sig upp till befintlig rökrörsanslutning. Tack för alla råd iaf.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag har nu rivit ut hela pannrummet, vet inte om det är slang eller pipa. Någon som har en aning? I vilket fall kommer rökröret gå in i bef hål så frågeställningen är löst, men kan ju vara intressant med denna uppföljning för dom som går i samma tankar. Rökgången fortsätter mao inte ner under öppningen.
 
  • Gilla
roniish och 1 till
  • Laddar…
Garningen Garningen skrev:
Hej, har köpt en fastighet där jag blandannat ska byta vedpanna.
Befintligt hål i murstocken är högt upp och vill ha ett hål längre ner för att ansluta nya pannan.
Den nya vedpannan har rökröret bakåt istället för rakt upp som den gamla.
Nya pannan är en Baxi Bonus light. Huset är byggt 1980.

Får tillgång till huset nästa vecka, vet någon om murstocken brukar vara ihålig hela vägen till botten eller massiv nedanför rökröret. Hur skulle ni gjort?

Skorstenen har två murade gångar, en för pannan och en för öppna spisen, bägge belägna på källarpl
Såhär blev det. Återstår lite eldragning. Sotarn har besiktigat idag utan anm.
 
  • Värmepanna med rörledningar, ventiler och mätare i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart rörinstallation genom vägg, kopplad till mekanisk utrustning i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av abstrakt struktur med cirkulära mönster och texturer, möjligen del av en mekanism eller konstverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sallad och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.