Hej! Vi har köpt en ny inåtgående dubbeldörr i aluminiumbeklätt trä till balkongen, från Sparfönster. Vi valde (på deras inrådan) att inte beställa förborrade hål för karmskruvar, då de isåfall skulle hamna på utsidan.
Vi hade ingen detaljbild men tänkte att vi såklart kan borra själva, sambon är ju hyfsat händig. Men när vi nu fått dörren och kollar på var vi då ska borra, så finns ingen slät yta som är 14 mm bred utan alla fasningarna/spåren för dörren är smalare än så. Hur hade ni gjort?
Har någon egen erfarenhet av Sparfönsters aluminiumklädda dörrar och vet ifall det är profiler som kan snäppas av och tillbaka..? Länk till produkten https://www.sparfonster.se/bestseller/2-rutor-dt/.
 
  • Fönsterkarm och vitmålad vägg med en blå tejp som skydd vid målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Profilritningarna man hittar på din länk visar ingen aluminium.
Vad säger leverantören?

En variant är att fästa med karmbeslag/ bleck som man har till pvc-fönster.
 
Tack för era svar

S sinuslinus skrev:
Profilritningarna man hittar på din länk visar ingen aluminium.
Vad säger leverantören?


En variant är att fästa med karmbeslag/ bleck som man har till pvc-fönster.
- Jag skrev till dem 23 april men de har inte svarat än...

- Jag googlade för att se om jag kunde förstå vad du menade, men om jag inte fick det om bakfoten, så är utsidan på min karm för slät..? Inget att snäppa fast ett sånt bleck i..? Pojkvännen sover f n men jag ska se om han fattar mer än jag.
 
Purre Purre skrev:
Här är två ritningar med mått iaf, sen hur bra de stämmer i ditt fall törs jag inte svara på. Den första är den som det länkas till hos elitfönster iaf om man kollar deras altandörrar.

[länk]

[länk]
Det verkar som om Elitfönsters profiler har bredare partier som går att borra 14mm hål i..?
 
Den länk du hänvisar till, tolkar jag som att den öppnas utåt.
Lyxfönster’s beskrivning:
Denna dubbla altandörr ger en modern dörr med 2 rutor som båda kan öppnas – direkt ut till trädgården eller terrassen.
Blir svårt att öppna då handtaget endast finns på utsidan;).
Vit dubbel fönsterdörr med glas och handtag, på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit, dubbel, uppsving-fönster i öppet läge mot vit bakgrund, skärmdump med webbläsar-UI-element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag kan tolkat deras beskrivning fel:thinking:.
 
S
S Skogsmusen skrev:
Den länk du hänvisar till, tolkar jag som att den öppnas utåt.
Lyxfönster’s beskrivning:
Denna dubbla altandörr ger en modern dörr med 2 rutor som båda kan öppnas – direkt ut till trädgården eller terrassen.
Blir svårt att öppna då handtaget endast finns på utsidan;).
[bild] [bild]
Men jag kan tolkat deras beskrivning fel:thinking:.
Jag tolkade det så också men man kan välja inåtgående bland valen.
 
  • Gilla
Skogsmusen
  • Laddar…
Bara borra där du vill. Strunta i profilerna
 
Tänkte dela med mig av hur vi till sist gjorde. Vi använde vanliga karmhylsor men för att slippa göra stora hål i profilerna, borrade vi ett mindre hål från den synliga sidan som vi använde som centrum för karmskruvsborren. Därefter borrade vi från karmens utsida, bara så djupt vi måste för att få in karmhylsan. För att säkerställa att hylsorna kunde nås och kontrolleras när karmen ställts upp i hålet, drog vi in karmhylsorna på sin plats med insexnyckel genom det första, mindre hålet.
Därmed kunde vi göra mindre hål i den synliga profilerade delen av karmen men ändå använda standard-karmhylsor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.