Putsade vår tegelfasad med KC bruk för 3 år sedan men har inte målat den ännu.
Nu tänkte vi ta in hantverkare för att måla med silikatfärg och jag vill dubbelkolla med expertisen här att jag tänker rätt?

- Målas huller om buller, eftersom det annars blir flammigt (eller som ett "X"?)
- Roller, hellre än färgspruta (eller samma sak?)
- Följer tillverkarens ansvisningar men typiskt är väl en blandning av primer+färg första rundan, sedan en runda till med enbart färg.

Missar jag något?

N
Jag hade målat med kalkfärg, weber 246.
Vilken silikat är det? Från KEIM eller från Alcro eller från någon sämre tillverkare?
Går inte att svara på din fråga då olika tillverkare har olika instruktioner.
Keims ska ju spädas med fixativ (vattenglas) viss % första vändan medan alcros alternativ inte ska spädas alls.

Och påförandet med X eller inte beror på vilken silikat du använder, KEIM jättesvår, alcro ganska enkel

Men du ska självklart måla med kalkfärg, finns inget annat alternativ än 246, såvida du inte bor väldigt nära vatten.

Redigerat:
Tack för svar!
Läser på olika ställen att både silikat och kalkfärg fungerar, men i mitt fall tolkar jag det som att silikat är att föredra? Varför förespråkar du kalkfärg över silikat?

Putsen är ett KC bruk (Finja), finkornigt.
Jag har inte köpt färgen än men tänkte köpa ett välkänt märke.
Vill ha det så lite flammigt som möjligt, så tar gärna tips på vilken färg och teknik (X teknik eller inte, spruta eller roller) jag borde använda :)

N
Därför att kalkfärg är den enda färg som är helt diffusionsöppen.
Fasaden kan ha dubbelt så lång livslängd, än om du målar med silikat.
Men finns säkert andra här som kan komma med fler råd,
då jag inte har fler att komma med.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.