A Argastesnickaren skrev:
Jag är allätare gällande motorljud.
En rak 5a, en rak 6a eller v8a med lite öppna rör, allt passar mig.
Åker just nu en liten 3.8 liters v6a och det funkar precis lika bra om den får lite varv:)
Håller med, allt som låter är kul, bara de inte låter som en Bigs & Strato.
Jag hittade en FB grupp som heter Rotary Nation. I Australien, Nya Zealand och Asien pysslar de mycket med gamla Wankel Mazdor. Bygger ihop motorer med både 3 och 4 rotorer, och turbo på det, låter ruskigt arga, och går på varv bara F1 motorer kommer i närheten av.
 
Isakare Isakare skrev:
Håller med, allt som låter är kul, bara de inte låter som en Bigs & Strato.
Jag hittade en FB grupp som heter Rotary Nation. I Australien, Nya Zealand och Asien pysslar de mycket med gamla Wankel Mazdor. Bygger ihop motorer med både 3 och 4 rotorer, och turbo på det, låter ruskigt arga, och går på varv bara F1 motorer kommer i närheten av.
Hade en kompis som hade wankel mitten 80 talet.
En annan kompis ville låna den och fick göra det mot löfte att ta det lugnt.
När han kom tillbaka så undrade han vad är det för lampa som hela tiden tänds på instrumentpanelen.
Efter som dom varvade så fort så tändes lampan så att man skulle hinna växla i tid, bevisligen gick det som vanligt lite fort:):)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Hade en kompis som hade wankel mitten 80 talet.
En annan kompis ville låna den och fick göra det mot löfte att ta det lugnt.
När han kom tillbaka så undrade han vad är det för lampa som hela tiden tänds på instrumentpanelen.
Efter som dom varvade så fort så tändes lampan så att man skulle hinna växla i tid, bevisligen gick det som vanligt lite fort:):)
Jo, den mins jag, flera polare åkte Wankel, svårt att bedöma varvet.
 
Isakare Isakare skrev:
Nä, stopp nu, du får gå och kolla upp öronen......en diesel låter aldrig bra ;):rofl::crysmile:
Jag blir alltid glad av dieselljudet när min traktor startar i många minusgrader och det är mycket snö på backen. :rofl:
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag blir alltid glad av dieselljudet när min traktor startar i många minusgrader och det är mycket snö på backen. :rofl:
Jo, det gav glädje, hade en MF 35 i många år.
Njöö....njöö..njö.njö....tuf....tuff...fuff..tuff.tuff..vrooom.
 
Isakare Isakare skrev:
Servade firmabilen idag, och fick en Fiesta som lånebil.
Den hade en märklig hastighetsmätare, skalan var inte jämn (finns nått ord för ojämn skala som jag inte hittar i huvudet)
Skalan gick från 0-220, och då borde 110 vara rakt upp, men här var 80 rakt upp. 120-220 var komprimerad till typ en 3e del av skalan.
I min värd av perfektion linjerar visarna på hastighet och varv varandra på högsta växeln, men när man låg i 80 med den här pekade hastighetsmätarnålen rakt upp och varvräknarnålen liggande åt vänster.
Mycket irriterande.
först så tänkte jag att ja det är klart det blir skumt om det inte är linjärt (ordet du letade efter antar jag), men sedan kände jag att ”så är det väl alltid”. Rotade fram lite bilder på audisar jag kört senaste tiden (a6 2016, a3 2023, a6 2023).

Instrumentbräda i bil, hastighetsmätare visar 73 km/h, digital display, dagtid, delvis soligt, yttertemperatur -12,5°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital bilinstrumentpanel visar hastighetsmätare, varvräknare, bränslenivå, utomhustemperatur och radiostation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instrumentbräda i bil, hastighetsmätare, varvräknare, bränslemätare, Audi-logotyp, parkeringssymbol, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Nä precis , 8 burkar måste det vara.:rofl:;)
Du menar som den här;
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
först så tänkte jag att ja det är klart det blir skumt om det inte är linjärt (ordet du letade efter antar jag), men sedan kände jag att ”så är det väl alltid”. Rotade fram lite bilder på audisar jag kört senaste tiden (a6 2016, a3 2023, a6 2023).

[bild] [bild] [bild]
Saab 9-5 var nog den första bil jag såg det på.
Exempel från nätet
Bilinstrumentbräda med hastighetsmätare, varvräknare och bränslemätare. Använd, repad yta, neutral bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
galento
A Argastesnickaren skrev:
Jag är allätare gällande motorljud.
En rak 5a, en rak 6a eller v8a med lite öppna rör, allt passar mig.
Åker just nu en liten 3.8 liters v6a och det funkar precis lika bra om den får lite varv:)
Jo det är samma här , gillar det mesta som låter (y). Både diesel och bensin , för att inte
tala om tvåtaktare :D.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
hsd
Tändkulemotor enstånkare , tuff tuff tuff, särskilt på öppet vatten :D
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Jo det är samma här , gillar det mesta som låter (y). Både diesel och bensin , för att inte
tala om tvåtaktare :D.
Om du tycker om tvåtaktare kommer du ihåg Yamaha rd 350.
En blårökande tvåtaktare på 80 talet.
Hade en kompis som höll 180 km med en sån som nöp i motorn.
Kommer inte ihåg exakt hur många meter bromstreck det blev från bakhjulet men 100 m räckte inte.
Det roliga var ju att när den väl svalnat i motorn så gick den igen så länge han hade kvar (ca ett år)
Däremot så passerade han aldrig 150 km efter det:)
 
  • Wow
galento
  • Laddar…
galento
A Argastesnickaren skrev:
Om du tycker om tvåtaktare kommer du ihåg Yamaha rd 350.
En blårökande tvåtaktare på 80 talet.
Hade en kompis som höll 180 km med en sån som nöp i motorn.
Kommer inte ihåg exakt hur många meter bromstreck det blev från bakhjulet men 100 m räckte inte.
Det roliga var ju att när den väl svalnat i motorn så gick den igen så länge han hade kvar (ca ett år)
Däremot så passerade han aldrig 150 km efter det:)
Hade flera polare som hade Kawasaki 500/750 och Suzuki GT550 tvåtaktare och
en sån Kawa vore trevligt att ha. Har varit med om att mindre tvåtaktare man ägt
nöp i motorn och det var ingen höjdare. Kan tänka mej att det var en hårig upplevelse
i 180 :sweat::sweat:.
 
  • Haha
Argastesnickaren
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
först så tänkte jag att ja det är klart det blir skumt om det inte är linjärt (ordet du letade efter antar jag), men sedan kände jag att ”så är det väl alltid”. Rotade fram lite bilder på audisar jag kört senaste tiden (a6 2016, a3 2023, a6 2023).

[bild] [bild] [bild]
Om man jämför din första bild, så stod Fiestans hastighetsnål rakt upp i denna fart. Tänkte inte på det förens jag slog en snabb flukt inför en fartkamera "Jäklar var fort jag kör" men det gick inte fort alls.
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Tändkulemotor enstånkare , tuff tuff tuff, särskilt på öppet vatten :D
En tändkule historia (långt utanför ämnet bilar)
Vi var mycket på sjön när jag var liten, grannen hade en fiskebåt från västkusten ombyggd till bobåt, med en Säffle tändkula. Vi hade varit på kräftskiva på en ö, grannen var stupfull, farsan nästan lika full, morsan redigt berusat.
Grannen försökte få igång motorn, men han lyckades inte ens få in tändpatronerna innan de slocknade.
Farsan fick i patronen men fick backtändning när han skulle stampa igång den på svänghjulet, så han for upp och slog bort takluckan med huvudet över maskinrummet så den for i sjön.
Grannen hade nu somnat, farsan uträknad med mycket ont i benet och blödande huvud.
Jag tände och skruvade i patronen medans morsan stod redo med benet på svänghjulet. När hon sparkade till sprang jag ut och vred om en kran vid ratten som man måste göra....och den tuffade igång.
Nu hade även farsan somnat, så jag och morsan navigerade hem i augustinatten, men efter 10 min snarkade även hon, så jag styrde själv denna båt hem i ca 1,5 tim, och la till med hjälp av morsan som jag fick liv i. Vi gick hem, de andra 2 fick ligga kvar i båten.
Min inte exakt när det här var, men jag var väl 10-12 år.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 8 till
  • Laddar…
I BMWn är det ordning o reda på mätare och visare (y)
Förvisso på 5ans växel, 6an hoppar inte i förens vid 85.
Bilinstrumentbräda med hastighetsmätare, varvräknare, klocka, temperatur, växelindikator, och körsträcksmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.