Nyfniken Nyfniken skrev:
Sonos är vansinnigt överprisat om man bara ska ha en.
Det är därför man köper IKEA SYMFONISK istället
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är därför man köper IKEA SYMFONISK istället
Men det är väl ändå det sämsta av två världar?
 
Davidbagare
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men det är väl ändå det sämsta av två världar?
Är ikeas sonos högtalare mycket sämre än likvärdiga original? Jag har aldrig varit döintresserad av ”det perfekta ljudet”, men har satt upp ikeas sonos i några rum. Är väl inte jätteimponerad, det låter hyffsat ok. Men de är mest skräp menar du?
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Är ikeas sonos högtalare mycket sämre än likvärdiga original? Jag har aldrig varit döintresserad av ”det perfekta ljudet”, men har satt upp ikeas sonos i några rum. Är väl inte jätteimponerad, det låter hyffsat ok. Men de är mest skräp menar du?
Det är exakt samma saker inuti, möjligen mjukvarubegränsad
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är exakt samma saker inuti, möjligen mjukvarubegränsad
@Nyfniken verkar tycka annorlunda. Eller?
 
Om du inte behöver ett multi-room system så kan jag rekommendera Harman Kardon Go + Play 2.

Sonos och liknade system funkar väl ok för finstämd tyst hissmusik eller typ Bo Kaspers orkester etc (som jag aldrig någonsin skulle få för mig att spela), vill man ha ordentligt drag med volym inklusive djupbas så är H/K överlägsen. Kanske finns ännu bättre alternativ idag, denna maskin har ett antal år på nacken med levererar sanslöst bra både inom- och utomhus, extra kraftfull när man driver den med adaptern men fullt ok även på sina uppladdningsbara batterier som räcker länge.

Vore ju guld om H/K hade någon efterföljare med liknande spec men med multiroom och wifi istf enbart BT, kanske finns? Inget jag har behov av iofs.
 
Jag kör för övrigt en Bose portable home speaker som jag är riktigt nöjd med ljudet från.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Om du inte behöver ett multi-room system så kan jag rekommendera Harman Kardon Go + Play 2.

Sonos och liknade system funkar väl ok för finstämd tyst hissmusik eller typ Bo Kaspers orkester etc (som jag aldrig någonsin skulle få för mig att spela), vill man ha ordentligt drag med volym inklusive djupbas så är H/K överlägsen. Kanske finns ännu bättre alternativ idag, denna maskin har ett antal år på nacken med levererar sanslöst bra både inom- och utomhus, extra kraftfull när man driver den med adaptern men fullt ok även på sina uppladdningsbara batterier som räcker länge.

Vore ju guld om H/K hade någon efterföljare med liknande spec men med multiroom och wifi istf enbart BT, kanske finns? Inget jag har behov av iofs.
HK är bra grejer. Och 23.55 med BKO låter enormt bra på en sån ( äldre med BT).
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
@Nyfniken verkar tycka annorlunda. Eller?
Jag har blandat IKEA och Sonos. Jag tycker att det är sämre ljud i IKEA.

Jag menar atr om man bara ska ha en högtalare så är det dumt att betala extra för multirum (och då t.ex. inte få blåtand). Väljer man Symfonsik så får man Sonos sämre högtalare och betalar extra för multirum. Det är det jag menar med det sämsta av två världar.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
F
Ingen Sonos eller Marshall fråga men väl en ljudfråga. Jag har en gammal Yamaha hemmabio stärkare med 5.1 minihögtalare i smått format. Använder i princip aldrig förstärkaren till TVn för det är ett jävla knappande att få ut ljudet. Sen har jag högtalare i köket kopplade på speaker B och dessa kör jag ofta via AirPlay. Nu har AirPlay slutat funka på stärkaren så jag tänkte skrota skiten.

Skulle vilja ha en smidigare och bättre lösning där man enkelt får ut ljud från TVn och samtidigt kan få ut ljud till de inbyggda högtalarna och naturligtvis inbyggd AirPlay och gärna BT. Inga direkta krav på 7.1 eller 5.1 eller nåt sånt, vanlig ”stereo” duger fint.

Finns det nåt sånt på marknaden? Har kikat lite på sound bars och dom löser alla behov utom just att det inte finns möjlighet att koppla in de inbyggda högtalarna.
 
Sonos?

(Multiroom funkar nog inte med blåtand)
 
K Kjell_G skrev:
HK är bra grejer. Och 23.55 med BKO låter enormt bra på en sån ( äldre med BT).
Nu brukar jag iofs inte lyssna på BKO men blev litet intresserad av hur den typen av musik kan låta (har mest hört BKO hos vänner på middagar som bakgrundsmusik via tex Sonos).

Håller med, det låter verkligen bra i alla register inte minst basen, tonalitet sång hela baletten och skadar inte att dra på litet volym. Nu körde jag via BT som jag oftast kör med, direktanslutet via sladd blir ytterligare ett snäpp bättre om man har möjlighet till det.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
I
Kör 5 Sonos One utspridda i huset, fungerar utmärkt och levererar mer än tillräckligt för bakgrundsljud. Bor man stort så är det troligen Sonos Five som gäller. Generellt fungerar systemet utmärkt, det er enkelt även för gäster att slänga in musik i kön vi ex spotify. Det har hänt par gånger att den har svårt att koppla upp sig till vissa högtalare men troligen beror det mer på Wifi än något annat.

De gånger vi provlyssnat på IKEAS Sonos "kopior" så har vi tyckt att de inte riktigt kommer upp i samma klass. Vad jag förstår så har IKEAS lamp sonos lite annan hårdvara än Sonos one men man har försökt få den att låta så likt som möjligt. IKEAS hyll högtalare har liknande hårdvara men annat kabinet och därmed lite annat ljud.

Jag tvivlar inte på att det finns bättre alternativ än Sonos men ärligt talat skulle jag säga att även IKEAS versioner fungerar utmärkt som bakgrundsmusik. När det gäller ljudkvalité så är det i de flesta fall en högst personlig fråga, jag har kompisar som tycker allt annat än "riktiga" studio högtalare låter ren skit. Så fundera ut hur produkten ska användas och köp hem något som passar plånboken och avgör om det räcker.

Ska man ha party så är det såklart riktig förstärkare med riktiga högtalare som gäller. :)
 
nikasp
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är därför man köper IKEA SYMFONISK istället
Jag var less på BT i garaget och köpte en Symfonisk, som hamnade inne. Slutade med 7 st, mest för radio och godnattsagor. Tycker de är helt OK är väldigt diskreta, har både vita och svarta beroende på rum. Har fortfarande vanlig stereo med subbas i vardagsrummet men kör AirPlay även dit (dock ej kompatibelt med alla IKEA/Sonos). Just ja, 7 st plus en Symfonisk-lampa som låter betydligt bättre.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.