Behöver byta ventilationen i väggen på ett ställe. Är det detta som kallas för frånluftsventil? Hur byter man? Är det massa olika saker man ska tänka på eller är det bara att köpa någon universal ventil och enkelt skruva in?
 
  • Gammal gulnad vägglampa, sprucken, sliten tapet, brun träkant, snygg sladdklämma på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frånluft går oftast iväg uppåt i en vertikal ventilationspipa eller till en murstock och sitter i regel ganska högt upp på väggen eller i taket, medan tilluftsventiler sitter mot en yttervägg. Båda kan till utseendet se likadana ut.

Själva ventilen är enkel att byta men allt beror på hur mycket jobb du vill göra. Börja med att ta bort den gamla ventilen inkl. omfattningen så kan du inspektera och mäta hålet. Det går att montera i en bit Spiro och stos som gör att moderna ventiler passar, men allt beror som sagt på hur det ser ut bakom och eventuellt behöver du montera nytt ytskikt runt den nya ventilen.

Lycka till!
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
I vilket rum finns ventilen?
Om det gäller huset från 70-talet skulle det kunna vara luftningen av ett kallskafferi. Om det finns i köket alltså. Sådana sätter man oftast igen numera eftersom man inte vill ha tilluft i kök.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I vilket rum finns ventilen?
Om det gäller huset från 70-talet skulle det kunna vara luftningen av ett kallskafferi. Om det finns i köket alltså. Sådana sätter man oftast igen numera eftersom man inte vill ha tilluft i kök.
I tvättstugan. Groventren
 
BirgitS
I tvättstugan ska man ha frånluft med nuvarande normer. Luften som ska ut ska komma in i tvättstugan från andra rum där man vistas mer. Det var annorlunda på 70-talet när ventilationssystemen fungerade på ett annat sätt.

Man måste säkerställa att det verkligen blir frånluft i tvättstugan t.ex. genom att ha en fläkt i ventilationshålet som går på låg fart för jämnan. Annars vet man inte åt vilket håll luften kommer att gå.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I tvättstugan ska man ha frånluft med nuvarande normer. Luften som ska ut ska komma in i tvättstugan från andra rum där man vistas mer. Det var annorlunda på 70-talet när ventilationssystemen fungerade på ett annat sätt.

Man måste säkerställa att det verkligen blir frånluft i tvättstugan t.ex. genom att ha en fläkt i ventilationshålet som går på låg fart för jämnan. Annars vet man inte åt vilket håll luften kommer att gå.
Jag vill bara ha en sån jag redan har. Vad kallas det jag har?
 
Tallriksventil
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Tallriksventil
Men när jag googlar så är det bara själva innedelen. Man vill ju ha allt. Rör och inne å utedel. Kan inte sånt här
 
M Förstagångsköparen skrev:
Behöver byta ventilationen i väggen på ett ställe. Är det detta som kallas för frånluftsventil? Hur byter man? Är det massa olika saker man ska tänka på eller är det bara att köpa någon universal ventil och enkelt skruva in?
Typ PAX-fläkt eller liknande gäller i våtrum/tvättstuga.
 
JanneJanne123
M Förstagångsköparen skrev:
Men när jag googlar så är det bara själva innedelen. Man vill ju ha allt. Rör och inne å utedel. Kan inte sånt här
Varför vill man ha allt?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Varför vill man ha allt?
Det är ju inte optimalt att ha halva konstruktionen
 
JanneJanne123
Du verkar ha en tydlig bild vad du är ute efter, men jag har lite svårare att hänga med.

Du vill alltså byta ventilen vi ser på bilden och du vill också byta kanalen och delen på andra sidan väggen? Vad är det för fel på befintliga grejer? Är kanalen trasig eller varför går den inte att återanvända? Tallriken på bilden ser ju också okej ur, är det något funktionellt som inte fungerar?

En lite tydligare problembeskrivning gör det enklare för oss att hjälpa till.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du verkar ha en tydlig bild vad du är ute efter, men jag har lite svårare att hänga med.

Du vill alltså byta ventilen vi ser på bilden och du vill också byta kanalen och delen på andra sidan väggen? Vad är det för fel på befintliga grejer? Är kanalen trasig eller varför går den inte att återanvända? Tallriken på bilden ser ju också okej ur, är det något funktionellt som inte fungerar?

En lite tydligare problembeskrivning gör det enklare för oss att hjälpa till.
Förstår vad du menar nu. Går det att köpa bara själva röret?
 
BirgitS
Troligen. Vad är det för rör, går det rakt genom väggen, svänger det på vägen, vad är dess diameter etc.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.