Vi har varit hos en byggare och fått ett första prisförslag på en enplansvilla på 155 kvadrat. Kvadratmeter priset hamnar på 12300 kr cirka. Då ingår allt så som kök, badrum, bastu, alla maskiner. Man har då räknat på en bra standard på huset, rostfria vitvaror, kakel och klinkers för 250 kr/ kvadratmeter osv.
Summan för hela huset hamnar på ca. 1 850 000.

Kan man komma billigare undan hos någon annan byggare?
 
Plus ansluting för vatten,avlopp,el och tele eller?
 
Det som inte är med räknat här är anslutning ev el och telefon och schaktning av tomt med fyllnadsmassa då det är något som dom inte lämnar pris på förän de sett tomten.
 
Vid en första anblick så ser det ut som ett bra pris. Har du tänkt göra nåt snicker eller målningsarbete själv.. eller nåt annat som el eller vvs exempelvis. Eller är det nyckelfärdigt du fått pris på? Är lite nyfiken och frågvis eftersom jag har planer på att bygga själv. Har fått pris på stommonterade byggsatser men funderar på att kolla upp vad ett lösvirkesbygge kan gå på. Har du jämnfört?
 
väntar för tillfället på att arkitekten ska göra klart husritningen så vi kan lämna den till byggaren. Men i priset ingår allt. Det kommer nog kosta lite mer än 12300 /kvm men blir nog ändå hyvsat "billigt". Byggaren vi kommer anlita ansvarar för allt och vi bygger på "helentreprenad". Vi återkommer när vi vet mer om pris och annat... =)
 
Hemmakatten
Spontant tycker jag också att det är ett bra pris, t.o.m. ett mycket bra pris. Jag antar att vi pratar om lösvirkeshus? Är det en lokal byggare som ni haft kontakt med? Har svårt att tänka mig att större husleverantörer bygger för detta kvm-pris.
 
Bra pris tycker jag med.

Vi bygger 1-1/2 plans ny modernt funkis. Tror jag hamnar runt 10´/kvm. Men då gör jag ALLT själv. Så får du nån som kan bygga det för 12,3 så kör bara!

DVE
 
Vi hamnade på ca 10.000:- /m2 men gjorde då en hel del själva och hade delad entreprenad.

Så 12.300:-/m2 låter väl som ett bra pris om ni inte behöver jobba själva.
 
Vi betalar 11700 kvadraten för ett enplans med dubbelgarage.
Då gör vi ingenting av arbetet. Vi bygger i Skaraborg.
 
Det är inte lätt att jämföra priser hur man än gör, för den ena har alltid gjort tillval som den andra inte har gjort och husen byggs i olika delar av landet. Den ena snickaren vill ha 50 kr mer per timme och den ena målare tycker att det räcker med ett lager spackel och färg.

Det är jätte svårt och man befinner sig i en mörk djungel med priser och rabbter och avdrag och tillval.
Snart köper jag första bästa hus
 
Lägger ca 18500 m2 för ett enplanshus i Stockholm på totalis. Akitektritat lösvirkeshus.
 
Vi betalar 8600 kr/kvm men då gör vi mycket själva och vi bygger på en liten ort i Västra Götalandslän.
 
som ett jämförsvärde kan man ju ha att i skåne län kostar "beg" hus ca 16ooo.-/kvm
och i tokholm 33ooo.-/kvm om man skulle få för sig o köpa färdigbyggt :)
(allt kommer fron maklarstatistik.se )

så verkar ju löna sig rätt regält o bygga själv ?
 
Njae, du får lägga till tomtpriserna, som i Stockholm vanligen handlar om från en miljon i mindre attraktiva områden, till flera miljoner där det anses mer exklusivt att bo. Lägg till kostnaden för att iordningsställa tomten.

Betänk också att du sedan måste fixa trädgården, lägg till tiden det tar att bygga (byggkreditiv kostar också pengar), kostnader för bygglov, KA, försäkringar etc. Eventuella garage, carport, uteplatser, altaner och sådant som ofta följer med i ett "begagnat" hus, men som man som nybyggare får ta fram pålånboken och börja bygga.

Sedan får man slåss i flera år med juridiken för att alla fel skall fixas (det torde väl finnas tusentals historier om detta på forumet) innan man kan luta sig tillbaka i sitt nya hus.
 
jodå absolut tillkomer det en hel del.
dock beror det på hur man räcknar sina "tusen/kvm" vid ny bygge.

vad har fol räcknat in i sina 12ooo.-/kvm ? enbart hus ? med tomt mm ?

dock är siffrorna jag la fram bara "melde" och även vad bankerna brukar gå efter när dom värdesätter
(våran bank gjorde så iallafall)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.