Hej.
Vårt 60-tals hus dränerade förra ägaren om 2019 och valde då att lägga plattor på hela framsidan.
Praktiskt men steril och trist.
Så jag och sambon spånar lite vad vi ska kunna göra med framsidan.
Majoriteten av tomten är på baksidan och är en sluttningstomt med många terrasser, så behöver inget superavancerat här.
Innan dräneringen var det en stenlagd skiffergång, gräs på bägge sidor om den och rhododendron.
Jag har skissat lite och har denna idé (se bifogat).
En sammanställning av trädgårdens layout och växter med pilar på en enhetsskärm. Luftbild och närbilder kombinerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att ta upp plattor som på skissen och plantera en häck (kanske avenbok) som ramar in själva huset, skiffergång från dörren till trottoaren, grus med stengång åt både vänster och höger. Till sist plantera något som skymmer insyn i kök och ett av rummen, där tänker jag magnolia, en på vardera sida av skiffergången.
Vyn från köksfönstret idag:
Utsikt genom ett fönster på stenbelagt trottoar och gata, med växtlighet och krukväxter inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tycker ni?:thinking:
 
BirgitS
Jag tycker du har bra förslag och det enda jag är tveksam till är grusgången eftersom grus har en tendens att sprida sig ut åt alla håll. En slingrande stengång må se trevlig ut men i praktiken så vill inte folk gå så utan vill gå kortaste vägen och folk går med olika långa kliv vilket gör att det blir omöjligt att ha stenar med mellanrum emellan.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Ni kan låta plattorna ligga kvar för gångarna men gör det lite slingrande, rundat och/eller varierande i bredd.trots att det finns en (ganska) rak linje att gå på. Jag antar att det är plattor även på parkeringen och då binds det stela med en heltäckande yta ihop med mer "organisk" form utan byte av material.
Det är också enkelt att få lite höjd på planteringar genom att limma betongplattor till stödmurar, samma material men en annan användning.
Fast efter att ha sett bild på framsidan förstår jag att ni inte vill se betong igen.

Lämna en lite större yta utanför ytterdörren för ev besökande kommer antagligen inte rakt in och är det fler än två/tre på en gång blir det en kö. Ev barnvagn, rullator, trehjuling (välj alternativ som passar er eller besökande) får också plats.(Från exempelbilden).
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.