J
Hej alla!

Jag har en gammal kökskran där jag behöver byta ut ventilöverstycke/kranöverdel. Men vilken dimension ska jag ha och hur/var mäter jag? Vet tyvärr inte märke eller ålder på kökskranen.

Jag jämförde med en på Clas Ohlson (https://www.clasohlson.com/se/Kranöverdel/Pr309348000) som har dimensionen "M20x1,5", vilket också verkar vara den vanligaste när jag googlar, men den beteckningen säger mig ingenting och det är inte samma dimension som min.

Så jag behöver något annat, frågan är vad? Jag antar att beteckningen "M20x1,5" är själva gängans dimensioner, men vad betyder det i millimeter? När jag mäter mitt ventilöverstyckes gängor får jag fram ca. 23 millimeter, men vad ska jag leta efter, vad har mitt ventilöverstycke för "M"-beteckning och mäter jag ens på rätt ställe?

(Bifogar lite bilder)

Gammal kökskran med två handtag på kakelvägg över diskho med diskmedel bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gammal kökskranöverdel med synlig gänga och handle mot kakelbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal kranöverdel hålls med tång mot kakelvägg, synlig gängning och kalkavlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skjutmått mäter diameter på en gammal kökskranöverdel mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gick det? Vi har liknande problem.

Varken hornbach eller bauhaus har reservdelar till gamla ventilöverstycken.
 
J
Hej.
Jag köpte en Mora "M20x1,5" här: https://www.rinkabyror.se/artikel/ma-ventiloverstycke-kv-m20x1-5-m-oliv-plastratt/ Men jag använde bara själva innerdelen (kallas det spindel?) som passade i mitt gamla ventilöverstycke. Bifogar en bild med mått på innerdelen, men det är en gammal begagnad som jag lånade innan köp för att testa om det fungerade. Den jag köpte kan ha varit lite kortare, minns inte riktigt det var ganska länge sen, men den fungerade i alla fall.

Demonterad kran med mätmarkeringar: längd 55mm, diametrar 14 och 12mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
J Jomal skrev:
Hej.
Jag köpte en Mora "M20x1,5" här: [länk] Men jag använde bara själva innerdelen (kallas det spindel?) som passade i mitt gamla ventilöverstycke. Bifogar en bild med mått på innerdelen, men det är en gammal begagnad som jag lånade innan köp för att testa om det fungerade. Den jag köpte kan ha varit lite kortare, minns inte riktigt det var ganska länge sen, men den fungerade i alla fall.

[bild]
Tack för att du tog dig tid att svara.

Bra med länken till sidan som för övrigt var bättre än de stora kedjornas hemsidor.
 
  • Gilla
Jomal
  • Laddar…
J
J Jonasdzm skrev:
Tack för att du tog dig tid att svara.

Bra med länken till sidan som för övrigt var bättre än de stora kedjornas hemsidor.
Inga problem. Hoppas du hittar något som funkar.
 
Det räcker inte med att byta käglan då? Vad är det som gör att man måste byta hela delen? Läckage när man har vattnet på?
 
J
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det räcker inte med att byta käglan då? Vad är det som gör att man måste byta hela delen? Läckage när man har vattnet på?
För mig räckte det inte med att bara byta käglan, det läckte vatten på grund av helt utslitna gängor på innerdelen (spindeln?).
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
J Jomal skrev:
Hej alla!

Jag har en gammal kökskran där jag behöver byta ut ventilöverstycke/kranöverdel. Men vilken dimension ska jag ha och hur/var mäter jag? Vet tyvärr inte märke eller ålder på kökskranen.

Jag jämförde med en på Clas Ohlson ([länk]) som har dimensionen "M20x1,5", vilket också verkar vara den vanligaste när jag googlar, men den beteckningen säger mig ingenting och det är inte samma dimension som min.

Så jag behöver något annat, frågan är vad? Jag antar att beteckningen "M20x1,5" är själva gängans dimensioner, men vad betyder det i millimeter? När jag mäter mitt ventilöverstyckes gängor får jag fram ca. 23 millimeter, men vad ska jag leta efter, vad har mitt ventilöverstycke för "M"-beteckning och mäter jag ens på rätt ställe?

(Bifogar lite bilder)

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
1/2 ” kranöverdel. Finns på Rinkaby rör. Den vanligaste kranöverdel som finns.
 
B
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
1/2 ” kranöverdel. Finns på Rinkaby rör. Den vanligaste kranöverdel som finns.
1. Tråden är från 2019.
2. Problemet är redan löst.
 
Krilleman
Krilleman
B BSOD skrev:
1. Tråden är från 2019.
2. Problemet är redan löst.
3. Det finns flera som har samma problem som endast läser trådarna...
 
J
Tjena.
Nu löste det sig för mig för länge sen, men det var ingen här som kunde svara på min fråga om själva "M-beteckningen" och vad den betyder och hur man mäter:
J Jomal skrev:
Jag antar att beteckningen "M20x1,5" är själva gängans dimensioner, men vad betyder det i millimeter? När jag mäter mitt ventilöverstyckes gängor får jag fram ca. 23 millimeter, men vad ska jag leta efter, vad har mitt ventilöverstycke för "M"-beteckning och mäter jag ens på rätt ställe?
Finns det någon som kan klargöra detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.