Hej har ett par träd på tomten som eventuellt ska ner.

Någon som kan hjälpa mig identifiera trädsort.
Jag vet att det inte är ek eller äppelträd så det går bort :)
otroligt mycket saker i poolen förra året, kan dock ej minnas om det var blad eller frön, vill säga det var "proppeler frön/näsor" men kan ha fel där Hand håller kvist med knoppar, oskarp bakgrund med grönt gräs och träd, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller torra löv över gräs. Naturligt ljus, närbild, detaljrik textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett lövträd utan löv mot en klarblå himmel med diffust solljus och vita moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort träd framför, grenar nedtill, delvis molnig himmel, hus och vegetation i bakgrunden, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett träd i närbild med räfflad bark och unga knoppar på grenar. Soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lövfällande träd framför klarblå himmel, röda trähus i bakgrunden, lantlig miljö, soligt väder, vårkänsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gröna träd i solljus, blå himmel, del av trädgårdsmöbel, skymt av person i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bladet med frö kommer från en Lind.
Allt brukar bli kladdigt under dem.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
boschkenta
Ser ut som Lind; fint att tälja med.
 
  • Gilla
bjornligan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Bladet med frö kommer från en Lind.
Allt brukar bli kladdigt under dem.
allt är bilder från samma träd.
Är knopparna rimligt för lind också?
 
Det är lind. Vilken typ av lind ger jag mig inte på att gissa.

Fundera på att stamma upp dom istället för att fälla dom. Lindar är tåliga för beskärning. Det blir ljust och luftigt under, men skön skugga mitt på dagen.

Prova att kapa alla smågrenar under den punkt där de grova stammarna uppåt delar sig så kommer ni märka stor skillnad.
 
  • Gilla
bjornligan
  • Laddar…
tack så mycket för alla svar!

bifogar bild på vissna löv.

Fortfarande lind? En hand håller ett vissnat löv med en naturligt uthålad hjärtform mot en suddig naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller ett löv bland torra löv och grenar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller ett torrt brunt löv med små myror på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
PNO PNO skrev:
Det är lind. Vilken typ av lind ger jag mig inte på att gissa.

Fundera på att stamma upp dom istället för att fälla dom. Lindar är tåliga för beskärning. Det blir ljust och luftigt under, men skön skugga mitt på dagen.

Prova att kapa alla smågrenar under den punkt där de grova stammarna uppåt delar sig så kommer ni märka stor skillnad.
Har haft den funderingen, grannen har gjort så med sitt.
Tyvärr så går ekonomin ej ihop för att stamma dom då det är ganska exakt 10ggr dyrare per träd.(nja lite överdrivet, men kostnad för att stamma upp 10k styck, då tas det hand om det grova, kostnad fälla 1k styck men då får jag forsla bort allt själv)
 
Börja med att ta det du kommer åt med stege och en stångsåg. Bara det gör stor skillnad.

Nästa steg kan bli att hyra en skylift och ta en del andra grenar som växer neråt.

Lind skjuter skott överallt, så smågrenarna på stammen måste man hålla efter kontinuerligt.

Din lind verkar inte ha så mycket neråtväxande grenar, så ditt träd skulle jag betrakta som ett enkelt objekt.

Jag har sju lindar varav fyra är som din och tre betydligt svårare att hålla efter då de inte skjuter så mycket skott på stammen, men däremot har grenar som hänger mer neråt.
 
Redigerat:
... muttrar: borde vara skottpengar på 'såna som tar bort en gammal lind ...:thinking: :mad:
 
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
... muttrar: borde vara skottpengar på 'såna som tar bort en gammal lind ...:thinking: :mad:
Att jag ska skjutas tycker jag är lite väl aggressivt. De tar bort allt vad som heter sol och täcker hela tomten med skugga, löv, frön och skit. Om du så gärna vill ha dom och gillar dom så mycket är du hjärtligt välkommen att gräva upp dom och forsla hem till din tomt. Jag värderar i att bygga en pool och tillfredsställa mina barn framför att behålla träd som redan ger mig massvis med arbete och tid som jag hellre lägger på annat :)
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
En typisk Lind. Jättefina träd, om man tar vara på dom och beskär dom så dom INTE växer sig hanterligt stora. Jag hade 7 st Lindar som tyvärr blev ohanterligt stora. Kostade 35kkr att få bort dom inklusive stubbarna. Men dom var minst 20m höga. Den där lilla kan du klättra upp i en stege och såga av allt som är över där stammen förgrenar sig. Dom växer som ogräs
 
GoC GoC skrev:
En typisk Lind. Jättefina träd, om man tar vara på dom och beskär dom så dom INTE växer sig hanterligt stora. Jag hade 7 st Lindar som tyvärr blev ohanterligt stora. Kostade 35kkr att få bort dom inklusive stubbarna. Men dom var minst 20m höga. Den där lilla kan du klättra upp i en stege och såga av allt som är över där stammen förgrenar sig. Dom växer som ogräs
Dessa är uppmätta till 16,5m samt 18m. Så jättesmå är de inte tycker jag. Men vet inte vad stor är heller för dessa träd? Vet inte om jag är bekväm med att såga av över 10m långa stockar/grenar över mig
 
B bjornligan skrev:
Dessa är uppmätta till 16,5m samt 18m. Så jättesmå är de inte tycker jag. Men vet inte vad stor är heller för dessa träd? Vet inte om jag är bekväm med att såga av över 10m långa stockar/grenar över mig
Nej det är en annan sak. Så vill du inte det så kapar du ner dom. Mina träd stod i en villaträdgård i en mindre tätort så dom fick efter mycket vånda sätta livet till. Var förövrigt planterade i mitten av 40-talet.
Eländiga träd att skräpa ned, men fina och massor av humlor kalasade på blommornas nektar så dom blev så berusade att dom ficka sätta livet till.
Faktiskt nått av det bättre jag gjort att få bort dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.