Hej!

Jag har ett parkettgolv med fasade kanter, likt bilden. Av naturliga skäl fastnar merparten av smutsen just i dessa springor. Någon som har något tips på hur man avlägsnar smutsen i dessa?
 
  • Närbild på ett parkettgolv med fasade kanter och synlig smuts i springorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Krypa runt med fuktig mikrofiberduk och fuktig tandborste för besvärligare fläckar?
 
Jag körde med Tarkett rengörings medel och tandborste, men jag vill ha förslag på lättare metod.
 
Jag har använt en liten skruvmejsel för att få rent. Man behöver vara väldigt försiktig givetvis men det får bort det mesta.
 
H
BirgitS BirgitS skrev:
Krypa runt med fuktig mikrofiberduk och fuktig tandborste för besvärligare fläckar?
Aldrig microduk på trä, träfibrerna reser sig.
 
H
N Nonpoint skrev:
Jag har använt en liten skruvmejsel för att få rent. Man behöver vara väldigt försiktig givetvis men det får bort det mesta.
Grillpanna i trä kanske fingerar, spetsiga i ena ändan. Tops och mjuk tandborste.
 
Grillpanna låter som ett märkligt val och de finns knappast i trä.

Vi har haft golv med djupare spår än så och det har funkat bra med vanlig skurborste av snällare typ, ett bra golvrengöringsmedel och en mopp.
 
BirgitS
H HEM2121 skrev:
Aldrig microduk på trä, träfibrerna reser sig.
Det beror väl på hur det är behandlat. Vi har bara lackade golv och mikrofiberduk är då väldigt bra.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror väl på hur det är behandlat. Vi har bara lackade golv och mikrofiberduk är då väldigt bra.
Var och en gör som de själv vill och känner för. Helt upp till var och en.
 
BirgitS
H HEM2121 skrev:
Var och en gör som de själv vill och känner för. Helt upp till var och en.
Jag kan lova dig att träfibrerna inte reser sig under lacken eftersom de aldrig blir fuktiga.
Däremot har vi inte mikrofiberduk på våra oljade/hårdvaxoljade bord men det är ju framför allt för att duken suger upp oljan.
 
H
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan lova dig att träfibrerna inte reser sig under lacken eftersom de aldrig blir fuktiga.
Däremot har vi inte mikrofiberduk på våra oljade/hårdvaxoljade bord men det är ju framför allt för att duken suger upp oljan.
Har pratat med yrkesfolk/tillverkare om detta. Även i beskrivningen för golven står det att man inte ska använda microfiber. Kanske är det för en säkerhet för dem tillverkaren? Kanske beror det på hur ofta man tvättar golven och hur hårt man gnuggar? Har både oljade och lackade golv. Jag ser heller ingen fördel med microfiber på golven så därför använder jag inte kostfiber. Det blir rent med vanlig bomull också. Sen får ju var och en bestämma själv vad de känner för och anser är bäst.
 
Först grillpanna och nu kostfiber. Kanske läge att stänga av rättstavningen eller ställa ifrån sig flaskan.
 
  • Haha
Carl Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.