Hej. Håller på för fullt med att flytta köket och med detta kommer också att flytta avloppet.

Hur placerar jag detta på bästa och med korrekta sättet. Avloppet skall gå ner igenom bjälklaget och vidare i grunden.

Tänkte använda 75 då det blir vanlig ho och även en ho i köksön.

Jag antar att man sätter det så att flänsen på avloppsröret sticker upp men på vilken höjd? Och gör man det bäst helt i bakkant på bänkskåpet?

Vanliga hon till vänster om fönstret och hon i köksön framför denna.

Hoppas ni förstår hur jag menar.
 
  • Ett rum under konstruktion med gipsskivor, isoleringsmaterial, elinstallationer synliga och soligt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Det finns ett urtag i bänkskåpet längst bak där du kan dra upp avloppsrör och andra rör. Det ska ju vara läckageskydd i botten så lämna några cm mot väggen så att du kommer åt att täta runt röret ordentligt. Har du lådor under diskhon? Djupen på dem är anpassade så att du ska få plats med rören så länge du drar upp dem i bakkant.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Japp dem falsen känner jag till. Så då är frågan bara om hur högt flänsen på avloppet är lämpligt att dra. Skall den bara gå över kanten så att den kommer upp i skåpet. Eller skall man dra den lite till? Sockeln på IKEA är ju 8cm och sen tjockleken på skivan då ca 15 cm då, eller missar jag något vitalt när jag tänker så här?
 
Fulkemisten
Och precis rakt under där du går igenom bjälklaget. Ikeas sockel medger inget spel. Jag fick gå ned till 50 mm trots att jag har 1 meter i sidled och 13 cm sockel.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Och precis rakt under där du går igenom bjälklaget. Ikeas sockel medger inget spel. Jag fick gå ned till 50 mm trots att jag har 1 meter i sidled och 13 cm sockel.
Hur menar du att sockeln inte medger spel? I vilken ledd tänker du då?

Jag menar alltså att avloppet kommer rakt upp genom golv och in i skåp. Avloppet kan jag placera var som så när som på bjälkarna i golvet.
Menar du att fasningen i skåpet bara klarar 50 utan ingrepp? Isf får det kanske bli så. Hade bara en tanke att safea med 75.
 
Krilleman
Vill du vara på den säkra sidan så kan du bara sticka upp ett 50mm avlopprör genom bjälklaget. Muff kan du sätta i skåpet ovan läckageskyddet. Fast det bästa är ju en "fabriksände" uppåt i skåpet, den läcker aldrig.

Gå upp till 75 så fort som möjligt i grunden.

Klart!

2111441203_1.jpg
 
Fulkemisten
D Dr Benz skrev:
Hur menar du att sockeln inte medger spel? I vilken ledd tänker du då?
Nä men menar horisontellt rör under sockeln som bara är 8 cm. Omöjligt att få fall på dragningar över metern om man t ex vill flytta vasken vid ombyggnation av köket. Men då var ju inte det aktuellt i ditt fall.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Nä men menar horisontellt rör under sockeln som bara är 8 cm. Omöjligt att få fall på dragningar över metern om man t ex vill flytta vasken vid ombyggnation av köket. Men då var ju inte det aktuellt i ditt fall.
Jag förstår, nästan det jag anade men ville ändå vara säker. Nä fallet fixar jag i grunden så där klarar jag mig som tur är.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vill du vara på den säkra sidan så kan du bara sticka upp ett 50mm avlopprör genom bjälklaget. Muff kan du sätta i skåpet ovan läckageskyddet. Fast det bästa är ju en "fabriksände" uppåt i skåpet, den läcker aldrig.

Gå upp till 75 så fort som möjligt i grunden.

Klart!

[bild]
Ah ok. Vilken muff tänkte du dig isf? För jag tänker att köra 50 som röret på bilden och få den att sluta i skåpet vore bäst isf. Och räcker 50 så kör jag såklart på detta och 75 direkt nere under trossbotten.

Jag kan montera skåpet och sedan sticka ner röret igenom så blir hålet bara så stort som röret och inte inkl flänsen. Känns väl tryggast.
Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.