Renoverar och kommer i samband med det bygga en ny innervägg (troligtvis 70mm reglar) där tanken är att jag skall hänga upp Tv'n. Jag vill att så lite teknik som möjligt skall vara synligt i vardagsrummet, helst endast tv + soundbar, och har därför idén att bygga in en kanal i väggen som går från vardagsrummet på nedanvåningen upp till andra våningen. Tänker mig antingen en eller två öppningar i väggen där kablar kan dras dels för soundbar och dels för TV.

Den absolut bästa lösningen är om man lyckas dra allt från ström till hdmi upp till ovanvåningen och att man väljer en Samsung TV med one-connect box där man pluggar i allt man behöver där uppe. Jag bedömer att alla sladdar då måste vara minst 2 meter långa om alla skall dras upp via kanalen i väggen.

Detta går säkert men är det möjligtvis ett misstag att faktiskt inte bygga in en nisch med el och nätverk bakom TV'n som komplement om det visar sig att man hellre vill ha en TV och/eller soundbar som inte når upp till ovanvåningen. Om så är fallet, vilka dimensioner(bredd, höjd och djup skall man ha på en sådan nisch?

Och finns det möjligtvis andra lösningar eller problem som jag bör ta höjd för nu när jag ändå renoverar och i praktiken har möjlighet att bygga väggen från scratch och tar hjälp av både byggare och elektriker.
 
Jag är lite skeptisk till att ha tillbehören på en annan våning. Även om det finns CEC och man kan styra tv-boxar mm med TV-fjärren så kommer det säkert tillfällen då du vill använda originalfjärren. Eller så använder man bara appar. One-Connect har jag inte riktigt förstått poängen med. Det var väl rätt kort kabel på den? Hur får man till det i verkligheten?

En lite tjockare vägg med ordentliga nischer kanske?

Min lösning/kompromiss blev en ram till TVn. Döljer TV-box, chromecast, MusicCast stereo , switch , fjärrbrytare/bakbelysning och lite nätadaptrar.
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-jag-kabeln-baest.342599/page-2#post-3289561
Kabelhålen bakom förberedda för en liten bit slät gipsskiva för att enkelt tapetsera över och få en slät vägg.

En fördel med denna tv-ram är att fjärrkontrollerna fungerar.
 
Gjorde liknande lösning när det renoverades, fällde in centerhögtalaren i en nisch, 32mm avloppsrör för HDMI och några 16mm slangar för högtalarkablage upp till ett inbyggt skåp på övre plan där förstärkaren står, drog även en 20mm slang under golvet till bakhögtalarna/subbas.
 
  • Vardagsrum med en påslagen TV som visar en musikstreamingtjänst, högtalare och elegant inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lidd och 3 till
  • Laddar…
M MrTobbe skrev:
Gjorde liknande lösning när det renoverades, fällde in centerhögtalaren i en nisch, 32mm avloppsrör för HDMI och några 16mm slangar för högtalarkablage upp till ett inbyggt skåp på övre plan där förstärkaren står, drog även en 20mm slang under golvet till bakhögtalarna/subbas.
Får man fråga vilka kablar du drog upp till ditt skåp och ungefär hur långa de var? Min egna uppfattning är att man behöver följande:

Lösning med Samsung och One-connect box: One connect sladd, TV el-sladd, Soundbar el-sladd, hdmi-arc sladd ner till soundbar

Lösning utan nisch bakom TV och utan One-connect box: Tv el-sladd, HDMI till TV, Soundbar el-sladd, HDMI-arc till soundbar

Sedan har jag PS5 och Apple TV också och om man kör one-connect box där uppe så blir det förhoppningsvis enkelt att bara koppla på allt man vill ha där uppe utan att tänka på att stöka ner med något i vardagsrummet. Min uppfattning är att både PS5 kontroller och fjärr till Apple TV funkar utan direkt sikt till enhet. korrekt?
 
B BobbyMel skrev:
Får man fråga vilka kablar du drog upp till ditt skåp och ungefär hur långa de var? Min egna uppfattning är att man behöver följande:
Skåpet med förförstärkaren är rakt ovanför, så tror HDMI'n är 5m, i stärkaren sitter sen en chromecast.
Sköter det mesta med TV fjärren men ska man dribbla inställningar i stärkaren går det också bra då jag har IR-link så stärkarens fjärr fungera som vanligt fast man ej har fri sikt.

Nischen är samlingspunkt för slangarna som mynnar ut bakom varje högtalare samt 20mm slangen som går under golvet till en dosa bakom soffan, så högtalarkablaget och lågnivånkabeln till subbasen är allt mellan 5-15m.
 
Jag har allt inbyggt i TVn. Ingen extern utrustning alls. Separat ljudanläggning för musik. Det är den bästa lösningen enligt min mening.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har allt inbyggt i TVn. Ingen extern utrustning alls. Separat ljudanläggning för musik. Det är den bästa lösningen enligt min mening.
Håller med om separat ljudanläggning för musik, men tycker att även TV behöver kompletteras med separata högtalare och receiver/förstärkare. Ljudet i platta TV brukar inte vara så bra, det får inte plats mycket till högtalare. En soundbar kan lösa det hjälpligt utan kaos med kablar och prylar.
 
B BobbyMel skrev:
Får man fråga vilka kablar du drog upp till ditt skåp och ungefär hur långa de var? Min egna uppfattning är att man behöver följande:

Lösning med Samsung och One-connect box: One connect sladd, TV el-sladd, Soundbar el-sladd, hdmi-arc sladd ner till soundbar

Lösning utan nisch bakom TV och utan One-connect box: Tv el-sladd, HDMI till TV, Soundbar el-sladd, HDMI-arc till soundbar

Sedan har jag PS5 och Apple TV också och om man kör one-connect box där uppe så blir det förhoppningsvis enkelt att bara koppla på allt man vill ha där uppe utan att tänka på att stöka ner med något i vardagsrummet. Min uppfattning är att både PS5 kontroller och fjärr till Apple TV funkar utan direkt sikt till enhet. korrekt?
Jag har min Apple TV bakom skåpdörr i TV bänken. Fri sikt behövs inte.
 
P Pin skrev:
Håller med om separat ljudanläggning för musik, men tycker att även TV behöver kompletteras med separata högtalare och receiver/förstärkare. Ljudet i platta TV brukar inte vara så bra, det får inte plats mycket till högtalare. En soundbar kan lösa det hjälpligt utan kaos med kablar och prylar.
Min har en soundbar ihopbyggd med TVn, dvs integrerad. Det var den bästa kompromissen, jag har haft mycket småstrul med separata soundbars (styrning, osynk på ljud mm).

Chromecast är inbyggd och Google TV.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Min uppfattning är att både PS5 kontroller och fjärr till Apple TV funkar utan direkt sikt till enhet. korrekt?
De fungerar bättre med fri sikt. Trådlösa signaler går inte genom betonggolv utan måste förmodligen studsa i trappen eller dylikt. Det kan också vara så att det fungerar med en spelare men inte med två. Och köper du fysiska spel istället för digitala (brukar vara billigare med fysiska spel på rea) så är det jobbigt att byta.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min har en soundbar ihopbyggd med TVn, dvs integrerad. Det var den bästa kompromissen, jag har haft mycket småstrul med separata soundbars (styrning, osynk på ljud mm).

Chromecast är inbyggd och Google TV.
pacman42 pacman42 skrev:
Min har en soundbar ihopbyggd med TVn, dvs integrerad. Det var den bästa kompromissen, jag har haft mycket småstrul med separata soundbars (styrning, osynk på ljud mm).

Chromecast är inbyggd och Google TV.
Ja det blir prioriteringar och kompromisser. Ska man ha vettigt separat ljud kostar det som en TV till, och tar plats och påverkar estetiken. Ljudet ska kunna synkas, men kanske är sämre på soundbars än hemmabioreceivrar.
 
S sjoelund skrev:
De fungerar bättre med fri sikt. Trådlösa signaler går inte genom betonggolv utan måste förmodligen studsa i trappen eller dylikt. Det kan också vara så att det fungerar med en spelare men inte med två. Och köper du fysiska spel istället för digitala (brukar vara billigare med fysiska spel på rea) så är det jobbigt att byta.
Trådlösa signaler går genom väggar och golv, även om de är av betong. Signalen dämpas dock, och kommer även att gå ”omvägen” via trappan. Säkrast att prova sig fram innan något permanent byggs på ovanvåningen.
 
P Pin skrev:
Trådlösa signaler går genom väggar och golv, även om de är av betong. Signalen dämpas dock, och kommer även att gå ”omvägen” via trappan. Säkrast att prova sig fram innan något permanent byggs på ovanvåningen.
Ja, men de blir oftast så svaga genom golvet att de inte fungerar. Att ha spelkonsol i en TV-bänk med stängd lucka av trä var tillräckligt för att få förra generationens konsoler att hacka till när man försökte spela. Nyare verkar klara det, men de är inte gjorda för tjockare material än så. T.ex. ska PS5 fungera genom gips, men inte med isolering i väggen.
 
Har stämt av med byggare och elektriker idag och landat i infälld låda(ca 400x290x70mm, H/L/D) i väggen bakom TV. I lådan/nischen dras eluttag och nätverksuttag in. I toppen av den börjar ett 40mm rör som dras upp till ovanvåningen. På platsen på ovanvåningen har jag sedan också el och nätverksuttag. Under lådan/nischen på nedanvåningen gör vi ett hål nedåt och lämnar ett tomrum (dvs skippar isolering mellan reglarna som löper ned till golvet. Därmed kan jag när/om jag skaffar soundbar enkelt göra ett litet litet hål i väggen och fiska upp kablarna från soundbar upp till lådan/nischen.

Med denna lösning så kommer jag även få plats med min Apple TV i nischen om jag antingen får problem med singnalen upp till ovanvåningen eller rent väljer en TV utan one connect box.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Supra har en HDMI kabel man kan dra i 20mm VP-rör använde den i min lägenhet för att dra HDMI till projektorn
 
  • Gilla
BobbyMel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.