Tanten har kommit på att garaget inte alls ska byggas om till "mitt" rum där jag kan ha en Chestertonfåtölj, mina böcker, en humidor mm. Istället skall vi lägga sovrummet där.

Nu är frågan hur man gör detta Till att börja med;

- hur gör jag med kanten där garageporten går ner? Där sitter det en (delvis ) rostad järnvinkel som kommer hamna under den vägg som skall stänga igen väggen utåt. Kan jag ställa väggen på denna eller kan det bli problem? Det är ju inte heller helt jämt då det dels saknas en del av järn vinkel och dels saknas en del betong.

Om ni undrar så har jag grävt uppp framföör blivande vägg ch nuvarande port. Där tänkte jag nöja mig med att lägga singel. Åsikter om detta tack.

Ska man gjuta ? Räcker det med syllisolering? Kan det bli fuktvandeing när jag lägger golvvärme? Vad är fuktvandring? Frågorna hopar sig och jag är tacksam för all hjälp som jag kan få i detta projekt.
 
  • 20070917_34332.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20070917_34312.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
var vänlig och Posta inte samma fråga under flera rubriker. Be oss flytta istället :)
Tog bort dubblettten under småhus
/Mats
Moderator
 
Mikael_L
En del inte alldeles lätta frågor att besvara, vi fick inte veta allt.

Men jag antar att ni ska ha vanlig inomhusvärme då det ska bli bostadsutrymme, då behöver golvet isoleras lite om det inte redan är isolering under plattan.
Har du inte isolering under plattan så måste det bli en lösning som ligger ovanpå. Nästa problem är i så fall att din platta kommer troligen att "dra upp" fukt från marken då, så både byggmaterial och isolering måste vara mögelresistent, cellplast, stålreglar och sånt. En annan lösning kan möjligen vara nivellgolv, med ventilation mellan plattan och isolering+golv.
Alla dessa lösningar bygger på höjden, om detta inte är acceptabelt tror jag att du måste bila ut plattan om du inte ska få alldeles för golvkallt.

Jag är inte så speciellt säker på alla dessa konstruktioner, men så här går mina tankar iaf om ditt problem.

Min rekomenderade handlingsplan är så här:
1. Ta reda på om golvet redan är isolerat under plattan.
2. Om inte fundera på hur mycket det är acceptabelt att höja golvet.
3. Fundera sen på vilken lösning som passar bäst, kan man inte lägga ganska rejält med isolering under så passar antagligen golvvärme inte så bra.

Tänk också på att det kanske är bygglovspliktigt att ändra ett garage till bostadsutrymme.
 
Ledsen att jag inte var tydligare angående förutsättningarna.

Plattan är inte isolerad. Att bila ur och isolera är inte ett alternativ(tro mig). Således antar jag att det blir till att lägga, som du skriver, Nivell, Platon el liknande. En höjning 15 cm höjning av golvet är möjlig.

Klarar jag mig då om jag lägger nämnda Platon/Nivell> golvvärme> flytspackel> trägolv ?
 
Vi håller på med liknande projekt. Nu ser jag inte riktigt hur det ser ut på bilderna... Vi hade en byggfirma som tog bort garagedörrarna, gjöt upp med armering tills planhöjd vid själva porten. (dvs jag rekommenderar att ta bort den rostiga järnvinkeln). Sedan murades en lekavägg upp. Vi hyrde en bra betongslip och slipade hela golvet, därefter jämnade vi till hela golvet med avjämningsmassa (golvspackel). Därefter isolerade vi hela rummet invändigt, och har nu kommit till golvet. Vi har valt Japegolv, vilket är ett mekaniskt ventilerat golv. Då fås också undertryck i rummet, vilket är mycket bra när man isolerar invändigt. Eftersom att vi inte har en isolerad betongplatta, lägger vi 3 cm cellplast S 200 på distansmattan. (www.jape.se). Det bygger tot ca 7 cm på höjden. Fuktvandring är att betongen som består av små, microskopiska lufthål ger kapilärsugning av fukten som finns under betongen. Fukten måste bort därav är ett mekaniskt ventilerat golv att föredra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.