Nu är det snart dags att plocka fram studsmattan som varit på vinterförvaring om du inte redan har gjort det. Eller så gör du som vi, låter den vara framme året runt.


Du kan läsa blogginlägget här: Nej, du behöver inte nät vid nedgrävd studsmatta
 
Kommentarerna i tråden måste väl ändå ha gällt säkerhet? Jag tycker ni ska fråga personalen på en akutmottagning om studsmattor i stället för Konsumentverket.

"Skulle man inte få hoppa i markhöjd utan skyddsnät?" - Givetvis får man det. Oavsett vad Konsumentverket eller sjukhusperosonalen säger.

Man får cykla utan hjälm också. Det är ungefär lika dumt.
 
  • Gilla
Manganbangan och 2 till
  • Laddar…
Ja nät har man ju för säkerhets skull. Men någonstans går gränsen för vad som är rimligt. Jag har förstått det på mina barn som att de kände sig begränsade med nät och inte ville använda den med nät när de blev lite större. De åkte sparcykel på ramper mm aktiviteter som var minst lika riskfyllda - utan nät. Så då känns det ju skönt att veta att div experter har klurat lite på det och bedömt att det inte är så farligt att hoppa på marken. Personligen är jag mer oroad över stillasittande vid spel.
 
  • Gilla
Heged och 2 till
  • Laddar…
I
En studsmatta med ben hamnar ca 1 meter upp från marken, 1 meter kan vara ganska mycket beroende på ålder och på hur man råkar falla av studsmattan(även när man inte hoppar).

Man hoppar generellt mellan 1-2 meter vilket innebär att på en studsmatta med ben kan man nå 2-3 meter över mark medan markmonterad kommer man 1-2 meter över mark. Det är inte ovanligt att man försöker sig på ex volter och liknande som man inte skulle våga på fast mark. Råkar man få upp lite fart och kommer olyckligt eller om någon knuffar en så skulle det kunna innebära att man landar väldigt illa ex på nacken på fast mark. 2-3 meter låter minst sagt illa i det avseendet men jag skulle säga att även 1-2 meter låter ganska illa det med?

Nät till studsmatta är generellt dyra, de kan i många fall vara dyrare än studsmattan i sig vilket inte är svårt att förstå med tanke på vad de ska klara av. Man rekommenderar dessutom att de ska bytas ut efter 5 år(tål UV strålar ganska dåligt).

Säkerhet innebär inte sällan obekvämlighet oavsett inom vilket område vi pratar så oftast handlar det om att hitta en rimlig avvägning, ex cykelhjälm, kodlås, nyckellås, larm, bilbälte och tydligen även skyddsnät på studsmatta.

Även om jag inte är någon expert så har jag hoppat en del med ungarna på vår BERG studsmatta och har inte upplevt att nätet är i vägen mer än när man ska kliva på\av studsmatta. Snarare tvärt om, man vågar sig på mer för att det finns en säkerhet som ser till att man inte plötsligt faller på fast mark. Känner man att nätet är i vägen när man hoppar kanske man köpt fel produkt.

Ett bra säkerhetstänk är att inte låta barnen avgöra vad som är rimlig säkerhet.

EDIT: såg bilden på artikeln och ska man hoppa 3 samtidigt(inte rekommenderat) så känns ett nät än mer viktigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja nät har man ju för säkerhets skull. Men någonstans går gränsen för vad som är rimligt. Jag har förstått det på mina barn som att de kände sig begränsade med nät och inte ville använda den med nät när de blev lite större. De åkte sparcykel på ramper mm aktiviteter som var minst lika riskfyllda - utan nät. Så då känns det ju skönt att veta att div experter har klurat lite på det och bedömt att det inte är så farligt att hoppa på marken. Personligen är jag mer oroad över stillasittande vid spel.
En stilla undran, hur kan man bli begränsad av ett nät som är utanför själva mattan, dvs den inkräktar inte på själva ytan man studsar på.

Kan inte riktigt se hur det ska begränsa ens möjligheter.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
 
  • Gilla
Hanpal och 5 till
  • Laddar…
I
Snygg video, dock vet jag inte vad du vill säga med den? Att få till en video som ser säker och bra ut är inte vidare svårt inom de flesta områden, särskilt inte om det är en erfaren som visar i en kontrollerad miljö. Lägg till flera hoppare samtidigt, mer experimentering och framförallt under längre tid som inkluderar en del misslyckande så kanske man kommer närmare en ev sanning? Men absolut, är det såhär ni alltid hoppar på er studsmattan så ser riskerna små ut.

Våra barn hoppar generellt inte på det viset, det är ganska vanligt att de springer, knuffas och brottas lite.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Snygg video, dock vet jag inte vad du vill säga med den?
Det var väl ett bra svar på frågan: "Hur kan ett nät begränsa?"

Det är ju till syvende og sidst en fråga om vilka risker man vill ta.

En del cyklar utan hjälm.
En del åker bil utan bilbälte.
En del går aldrig hemifrån utan att låsa dörren.
En del låter inte barn bada ensamma innan de fyllt 15.
En del hoppar studsmatta utan nät.

Det är lönlöst att debattera vad som är rätt eller fel. Ibland händer det olyckor och ibland händer det olyckor oavsett hur stora försiktighetsåtgärder man vidtagit.

Jag vet en kvinna på cykel som stod och väntade på grönt ljus. En bil passerar henne och ger henne en liten "dutt" så hon föll åt sidan, inte farligt alls.
Tyvärr hade hon ingen hjälm på sig, slog huvudet i asfalten och dog på plats. Hennes familj slutar aldrig att prata om cykelhjälmar.

Man kan skydda sig mot mycket, men inte mot allt. Det är upp till var och en att välja själv. Jag, som lever med trasigt knä kan inte begripa hur man kan hoppa studsmatta utan nät, oavsett hur praktiskt det är att hoppa på eller av.

Men så skickar jag barnen till stranden utan vuxet sällskap, men så har ingen i bekantskapskretsen drunknat heller.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
I
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det var väl ett bra svar på frågan: "Hur kan ett nät begränsa?"

Det är ju till syvende og sidst en fråga om vilka risker man vill ta.

En del cyklar utan hjälm.
En del åker bil utan bilbälte.
En del går aldrig hemifrån utan att låsa dörren.
En del låter inte barn bada ensamma innan de fyllt 15.
En del hoppar studsmatta utan nät.

Det är lönlöst att debattera vad som är rätt eller fel. Ibland händer det olyckor och ibland händer det olyckor oavsett hur stora försiktighetsåtgärder man vidtagit.

Jag vet en kvinna på cykel som stod och väntade på grönt ljus. En bil passerar henne och ger henne en liten "dutt" så hon föll åt sidan, inte farligt alls.
Tyvärr hade hon ingen hjälm på sig, slog huvudet i asfalten och dog på plats. Hennes familj slutar aldrig att prata om cykelhjälmar.

Man kan skydda sig mot mycket, men inte mot allt. Det är upp till var och en att välja själv. Jag, som lever med trasigt knä kan inte begripa hur man kan hoppa studsmatta utan nät, oavsett hur praktiskt det är att hoppa på eller av.

Men så skickar jag barnen till stranden utan vuxet sällskap, men så har ingen i bekantskapskretsen drunknat heller.
Självklart kan man strunta i mycket av säkerhetsåtgärderna som finns att tillgå och i många fall är det helt upp till var och en att avgöra var gränsen går mellan nytta och omständighet. Eftersom det inte finns någon lag om studsmattor så borde det vara uppenbart att det är upp till var och en att avgöra?

Nu i efterhand är det lite oklart vart man faktiskt vill komma med artikel och framförallt kommentarsfältet, självklart kommer det bli ett tyckande där det alltid kommer finnas parter på båda sidor.

För våra ungar är nät en självklarhet, inte för att de nödvändigtvis ser riskerna utan för att vi som vuxna inser vad som kan hända. Att det är lite omständigare att ta sig på och av studsmattan med skyddsnät kan de leva med, generellt går de på 1 gång, hoppar 30-60 minuters tid och går ut 1 gång. De e nästan så att den minsta tycker den jobbigaste biten är att ta av sig skorna.

Oavsett så är det vettigt att inte lämna över säkerhetstänket helt till barnen, isåfall hade de inte ens använt hjälm när de cyklar. Men visst, man kanske kan ha olika åsikter även där :)
 
I Ironside skrev:
Nu i efterhand är det lite oklart vart man faktiskt vill komma med artikel och framförallt kommentarsfältet,
Om jag minns rätt så lade TS upp en artikel om hur man gräver ner sin studsmatta. På den följde en (bitvis hetsig?) diskussion huruvida det var oansvarigt eller inte att låta barn hoppa utan nät.

TS fick sig kanske en funderare, ville gå till botten med ärendet och kontaktade konsumentverket. Kommentarsfältet är en del av affärsmodellen och blir antagligen bara en upprepning av förra gången.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Har nät kring studsmattor minskat antalet olyckor?
 
  • Haha
Ironside
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Har nät kring studsmattor minskat antalet olyckor?
Nog rätt svårt att få fram statistik om. Det som det däremot finns en del kunskap om är att många barn som hoppar flera i taget krockar och får hjärnskakning. Där är det ju rätt självklart att man undviker det genom att inte vara flera på mattan samtidigt, men andra saker är rätt svårt att säga något om innan nationella studsmattemyndigheten bildats och fått styr på den årliga studsmattesjälvdeklarationen.
 
I Ironside skrev:
Självklart kan man strunta i mycket av säkerhetsåtgärderna som finns att tillgå och i många fall är det helt upp till var och en att avgöra var gränsen går mellan nytta och omständighet. Eftersom det inte finns någon lag om studsmattor så borde det vara uppenbart att det är upp till var och en att avgöra?

Nu i efterhand är det lite oklart vart man faktiskt vill komma med artikel och framförallt kommentarsfältet, självklart kommer det bli ett tyckande där det alltid kommer finnas parter på båda sidor.

För våra ungar är nät en självklarhet, inte för att de nödvändigtvis ser riskerna utan för att vi som vuxna inser vad som kan hända. Att det är lite omständigare att ta sig på och av studsmattan med skyddsnät kan de leva med, generellt går de på 1 gång, hoppar 30-60 minuters tid och går ut 1 gång. De e nästan så att den minsta tycker den jobbigaste biten är att ta av sig skorna.

Oavsett så är det vettigt att inte lämna över säkerhetstänket helt till barnen, isåfall hade de inte ens använt hjälm när de cyklar. Men visst, man kanske kan ha olika åsikter även där :)
Har ni grävt ner studsmattan så att den är i marknivå? Det är bara då jag menar att det är onödigt.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har ni grävt ner studsmattan så att den är i marknivå? Det är bara då jag menar att det är onödigt.
Menar du på riktigt att du tycker att det är helt onödigt? Eller menar du att riskerna är på en nivå du kan acceptera?

Jag låser inte ytterdörren när jag går hemifrån dagtid. Men jag tycker inte att det är onödigt att göra det.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
I
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om jag minns rätt så lade TS upp en artikel om hur man gräver ner sin studsmatta. På den följde en (bitvis hetsig?) diskussion huruvida det var oansvarigt eller inte att låta barn hoppa utan nät.

TS fick sig kanske en funderare, ville gå till botten med ärendet och kontaktade konsumentverket. Kommentarsfältet är en del av affärsmodellen och blir antagligen bara en upprepning av förra gången.
Okay, lite mer genomarbetad artikel hade inte skadat. CE märkning är ett krav för att få sälja bland annat studsmattor inom EU. Enligt CE märkningen på studsmattor på ben så ska skyddsnät följa med för att uppfylla CE märkningen, detta behövs inte på studsmattor som är gjorde för att monteras på mark. Trots det säljs många(alla?) markmonterade studsmattor med nät?

När jag köper en cykel kommer den inte med en hjälm, betyder det då att man inte borde använda hjälm?

Vad jag förstår finns det ingen lag mer än att produkten behöver uppfylla CE märkning vid försäljning. Så vi hamnar fortfarande i en gråzon där det blir upp till var och en att avgöra och en sådan diskussion kommer aldrig ta slut(vilket kanske är målet här).

Varför inte intervjua lite betydande personer inom branschen, kanske några brands, kanske några proffs? Vad ska man med nät till på en markmonterad studsmatta? Varför följer skyddsnät med även era markmonterade produkter? Finns det någon statistik på olyckor med studsmattor? Vad baseras CE märkningen på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.