Storsockret
Hej på er. Håller på att samla in offerter för takbyte men vi har väldigt svårt att bestämma oss för vad vi ska välja. Förmodligen blir det plåt- eller betongpannor, men jag slänger in tegel som en spelare också men jag har inte så mycket att gå på där.

Om vi bortser från utseende, detta är trots allt högst subjektivt, vad är det för för och nackdelar med respektive material? Vad jag tror mig ha samlat in hittils:

Tegelpannor:
Dyraste alternativet(?)
Längre arbetstid (än plåt)
Robust
Mindre tätt än plåt
Lätt att byta ut enskilda pannor

Betongpannor:
Lågt materialpris
Robust
Lätt att byta ut enskilda pannor
Längre arbetstid (än plåt)
Mindre tätt än plåt

Plåtpannor:
Högt materialpris
Kortare arbetstid
Tätare tak
Har skruvhål som kan läcka
Kan rosta
Halkigare
Kan låta mer


Hittils verkar vi få typ samma pris för plåt kontra betongpannor, hos ett företag exakt samma fastpris, så det känns inte som att det kommer vara den avgörande faktorn.

Funderar hur plåtpannor tål att gå på exempelvis, jag väger själv som ett mindre hus.

Tacksam för input från er med mer erfarenhet.
 
TS har glömt något väsentligt: hållbarhet.
 
A
Tegel håller länge och kan läggas om när underliggande material behöver ses över.

Det är sannolikt ändå billigare att välja betongpannor pga merjobb att plocka ner det helt, för den som lägger ut jobbet.
 
Storsockret
yonna yonna skrev:
TS har glömt något väsentligt: hållbarhet.
Nej det skulle jag inte säga att jag har glömt, men jag vet ju inte själv därav tråden :) Vad jag förstår är det likvärdig förväntad livslängd på betong och plåt enligt firmorna jag pratat med, tegel förmodat längre. Jag tar också upp robusthet, möjlighet att gå på så jag vet inte riktigt.

Du får ju gärna komma med lite mer input om hållbarheten, jag vill ju göra en välgrundat beslut.
 
Storsockret
yoloboi skrev:
Tegel håller länge och kan läggas om när underliggande material behöver ses över.

Det är sannolikt ändå billigare att välja betongpannor pga merjobb att plocka ner det helt, för den som lägger ut jobbet.
Precis, och ska man vara den som är den så är det nog inte vi som bor här vid nästa omläggning. Men det kan man såklart inte veta :)
 
80-100 år för tegelpannor såvida taket sköts och kassa pannor byts ut. Svagheten är väl underlagspappen. Mitt förra gamla hus såldes med 80 år gamla pannor där jag bytt ut ca 20 pannor under mina 24 år i huset.

Jag såg att man bytte hela taket 10 år senare.

Hus med välskött tegeltak anser jag ska värderas högre.
 
Storsockret
yonna yonna skrev:
80-100 år för tegelpannor såvida taket sköts och kassa pannor byts ut. Svagheten är väl underlagspappen. Mitt förra gamla hus såldes med 80 år gamla pannor. Jag såg att man bytte 10 år senare.
Hus med tegelpannor anser jag ska värderas högre.
Jo absolut, så där blir det ju en fråga om det är värt att lyfta ner, göra rent, lägga tillbaka pannorna eller inte den dagen det är dags igen. Såpass att det motiverar det högre inköpspriset.

Med det sagt så vet jag ju inte heller hur stor skillnaden blir prismässigt med riktigt tegel på ett tak i storleksklassen 150kvm, det kanske är försumbart i sammanhanget.

Kollar jag på Benders Benderit som en offert innehållit så kostar det 12kr/panna, tegelpannor tycker jag det är svårt att hitta nåt pris på öht, men 30kr/st är det jag sett. Så det är ju lite skillnad. Men vi får såklart fråga dom som lämnar offerterna.
 
Undvik pannplåt färgen står sig inte länge går inte att gå upp på taket ser inte äkta ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.