D
Jag funderar på att lägga till ett batteri i efterhand, helst inte kopplat till växelriktaren, som jag kan styra fristående, någon som känner till vilka lösningar som finns och om någon kan rekommenderas?
 
Jag tror Sonnen har fristående lagringsbatteri Se deras hemsida sonnen.de
SonnenBatterie 10/5,5. Du får kolla där och höra med dem.

Ska du ha fristående lagringsbatteri, utan någon solcellsanläggning, behövs en omriktare växelström till likström för att ladda batteriet, och likström till växelström. Men det kanske är inbyggt i batterimodulen väger ju ca 100 kg? Ska du ha ut 3-fas växelström från batteriet?
 
Redigerat:
D
A Arnodt skrev:
Jag tror Sonnen har fristående lagringsbatteri Se deras hemsida sonnen.de
SonnenBatterie 10/5,5. Du får kolla där och höra med dem.

Ska du ha fristående lagringsbatteri, utan någon solcellsanläggning, behövs en omriktare växelström till likström för att ladda batteriet, och likström till växelström. Men det kanske är inbyggt i batterimodulen väger ju ca 100 kg? Ska du ha ut 3-fas växelström från batteriet?
Ja min naiva förhoppning är att detta ska sitta inkopplat på samma sätt som växelriktaren och utföra sina uppgifter helt fristående, dvs ladda vid lågpris och ladda ur vid högpris, med hänsyn taget till solproduktion och värdet av denna, den logiken förväntar jag mig att få stå för själv.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Intressant. Funderar själv i dom banorna (om grön teknik finns kvar 2024).
 
D
Läste en artikel, som jag tyvärr inte hittar igen, där man tittade på ekonomin med batteri och så som batterier säljs idag så gör de ekonomin sämre de flesta år, om man har solceller, man får alltså bättre avkastning på sina soleller utan batteri. Det beror ju naturligtvis på att man lagrar, istället för säljer, el när den är dyr och använder denna när det vore billigt att köpa.

Det enda sättet att få ekonomi var att kunna påverka både laddningen, urladdningen och sin förbrukare. För mig är det med andra ord helt ointressant att fundera på batteri i den form som i huvudsak säljs idag.

Vill man bygga off-grid är det ju en helt annan fråga såklart.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu förstår jag inte. Du kan påverka när batteriet laddar, när det ska ladda ur samt som innan kan du kanske delvis påverka när du förbrukar el.

Om vi bortser från laddningen av elbilen, är vi nu med batteriet inkopplat nere på en runt 5kwh i köpt el från nätet per dygn. Resten står solcellerna och batteriet för. Villa på 176kvm samt spabad.

Det jag just nu inte är överens med är att systemet är lite för manuellt. Om jag vill komma lägre i köpt el måste jag manuellt ändra inställningar beroende på behov av laddning av elbil samt hur mycket sol det ska skina.

Däremot, investeringen på 46tkr vet jag inte alls om jag kan räkna hem så där snabbt.
 
D
F frippes skrev:
Nu förstår jag inte. Du kan påverka när batteriet laddar, när det ska ladda ur samt som innan kan du kanske delvis påverka när du förbrukar el.

Om vi bortser från laddningen av elbilen, är vi nu med batteriet inkopplat nere på en runt 5kwh i köpt el från nätet per dygn. Resten står solcellerna och batteriet för. Villa på 176kvm samt spabad.

Det jag just nu inte är överens med är att systemet är lite för manuellt. Om jag vill komma lägre i köpt el måste jag manuellt ändra inställningar beroende på behov av laddning av elbil samt hur mycket sol det ska skina.

Däremot, investeringen på 46tkr vet jag inte alls om jag kan räkna hem så där snabbt.
Ja men det är möjligt att du i ditt fall kan slå på och av batteriet manuellt men det känns inte riktigt hållbart i länden. Det normala verkar annars vara att solcellerna laddar batteriet så snart de börjar generera och när solen går ner så används batterierna först och det är detta som är en ekonomiskt dålig lösning.

Det jag skulle vilja ha, enkelt uttryckt, är att batterierna laddas billigt, källa bryr jag mig inte om, och att elen används då det är som dyrast, alternativt säljs ut på nätet om nu det skulle vara bäst.
 
Nja, slå av och på manuellt är inte riktigt så det fungerar.

Du ställer in tider, när du vill ladda respektive ladda ur, samt hur du ska hantera överskottet som solcellerna ger, om det ska säljas ut på nätet eller ladda ditt batteri. De tiderna kan du så klart ändra beroende på de yttre förutsättningarna.

Redan nu finns det automatiseringar som klarar av att styra detta utifrån elpriset, solintensitet m.m., men har inte själv brytt mig om att göra det.

Batteriet som jag ser det vill du kunna använda de tider när elen är som dyrast, det är den, normalt, mellan kl. 06-10 samt 16-20. Solcellerna täcker en del av den tiden men inte allt, lite beroende på vilka väderstreck de är placerade emot. Så om batteriet kan minska ditt elbehov de dyraste timmarna, har du vunnit mycket.
 
D
F frippes skrev:
Nja, slå av och på manuellt är inte riktigt så det fungerar.

Du ställer in tider, när du vill ladda respektive ladda ur, samt hur du ska hantera överskottet som solcellerna ger, om det ska säljas ut på nätet eller ladda ditt batteri. De tiderna kan du så klart ändra beroende på de yttre förutsättningarna.

Redan nu finns det automatiseringar som klarar av att styra detta utifrån elpriset, solintensitet m.m., men har inte själv brytt mig om att göra det.

Batteriet som jag ser det vill du kunna använda de tider när elen är som dyrast, det är den, normalt, mellan kl. 06-10 samt 16-20. Solcellerna täcker en del av den tiden men inte allt, lite beroende på vilka väderstreck de är placerade emot. Så om batteriet kan minska ditt elbehov de dyraste timmarna, har du vunnit mycket.
Ok, ja men det är bara en definitionsfråga, jag anser att det är manuellt, du sätter ju dessa tider, de styrs inte efter indata. Jag tror bara jag sett ett fabrikat som gör detta men det verkade vara ett större system med växelriktare osv, det jag skulle önskat kommer säkert, ett smart batterisystem som man bara hänger på och som man egentligen kan köpa oavsett om man har solceller eller ej.
 
Fast inget system är automatiskt på det sättet du verkar mena. Alla system behöver ställas in med rätt parametrar som passar för just dina behov. Antingen gör du det eller den som installerar det.

Och om installatören gör det, kanske det inte passar vid förändrade förutsättningar.
 
D
F frippes skrev:
Fast inget system är automatiskt på det sättet du verkar mena. Alla system behöver ställas in med rätt parametrar som passar för just dina behov. Antingen gör du det eller den som installerar det.

Och om installatören gör det, kanske det inte passar vid förändrade förutsättningar.
Nej, det finns system som tar hänsyn till ekonomin och dynamiskt laddar och laddar ur, det du beskrev uppfattade jag som en timerfunktion och inte alls det jag letar efter.
 
Om detta vore lönsamt så undrar jag varför det inte redan finns storskaligt. Det är ju en väldigt enkel maskin, ladda upp och ladda ur. Har du räknat på det där?
 
D djac skrev:
Nej, det finns system som tar hänsyn till ekonomin och dynamiskt laddar och laddar ur, det du beskrev uppfattade jag som en timerfunktion och inte alls det jag letar efter.
Jo men någon måste ställa in vilka parametrar som ska gälla för laddning och urladdning, vid vilka priser den ska ladda respektive ladda ur?

Så oavsett om den går styrd via pris, tid, solsken, regn eller något annat måste någon ställa in när den ska göra det ena eller det andra.

Rent historiskt när vi tittar på elpriserna, går det ganska snabbt att se mönster när det är billigt respektive när det är dyrt under dygnets timmar. Sedan blir det lite variationer beroende på väder och vind, men när på dygnet förbrukningen är som högst och därmed priset är som högst är tämligen lika över tid.

Finns ganska många som försöker räkna hem batterier genom att ladda dem när elpriset är som lägst för att sälja när det är som dyrast. Och det går inte direkt bra för dem om du inte kan lägga in egenproducerad el av solceller i ekvationen.
 
D
F frippes skrev:
Jo men någon måste ställa in vilka parametrar som ska gälla för laddning och urladdning, vid vilka priser den ska ladda respektive ladda ur?

Så oavsett om den går styrd via pris, tid, solsken, regn eller något annat måste någon ställa in när den ska göra det ena eller det andra.

Rent historiskt när vi tittar på elpriserna, går det ganska snabbt att se mönster när det är billigt respektive när det är dyrt under dygnets timmar. Sedan blir det lite variationer beroende på väder och vind, men när på dygnet förbrukningen är som högst och därmed priset är som högst är tämligen lika över tid.

Finns ganska många som försöker räkna hem batterier genom att ladda dem när elpriset är som lägst för att sälja när det är som dyrast. Och det går inte direkt bra för dem om du inte kan lägga in egenproducerad el av solceller i ekvationen.
Det löses med algoritmer, detta finns redan men som sagt så får man köpa en ny komplett anläggning, det jag skulle vara intresserad av är ett tillägg till en befintlig.
 
D djac skrev:
Det löses med algoritmer, detta finns redan men som sagt så får man köpa en ny komplett anläggning, det jag skulle vara intresserad av är ett tillägg till en befintlig.
Ja, då låter du den som programmerat, dvs. skrivit algoritmen definiera vilka parametrar som ska gälla, dvs under vilka förhållanden som batteriet antingen laddar eller laddar ur.
Vilket riskerar att bli en ganska statisk anläggning där inte du kan påverka när den gör det ena eller det andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.