Hej!
Vi har en gammal såpskurad furutrappa hemma som har haft 90 år på sig att åldras naturligt och bli så vacker som den är idag.
Dock så är trappan rätt hal och med ett spädbarn hemma som snart ska lära sig gå så måste någonting göras.
Vi köpte halkskyddstejp som frun vill att jag sätter på stegen.
Denna tejp tycks dock inte vara sådan att den lätt går att dra av utan att lämna klisterrester.
Det smärtar något enormt att behöva förstöra den fina trappan, men funktion måste gå först.
Finns det någon tejp som går att dra av utan att lämna limrester eller finns det något annat bra som inte förstör trappan?
 
Alternativt så fixar du limresterna i efterskott med ex. Casco Limtvätt.
 
P Patrik Hazard skrev:
Det smärtar något enormt att behöva förstöra den fina trappan, men funktion måste gå först.
Detta låter ju precis exakt så som jag hade tänkt gå in och fråga här på forumet : ) Nu med facit i hand, hur gjorde du? Hur gick det?

Jag har min nyrenoverade trappa där hantverkare ägnade en vecka bara åt att få bort flera lager av vit färg innan behandling med hårdvaxolja och lut till perfektion : )

Är lite inne på 3M safety walk, transparent för att rädda skallarna på min 1 åring, 3 åring och alla dess vänner!

https://www.paintpro.se/tejp-maskering/halkskyddstejp-medium-transparent
 
TheJesper TheJesper skrev:
Detta låter ju precis exakt så som jag hade tänkt gå in och fråga här på forumet : ) Nu med facit i hand, hur gjorde du? Hur gick det?

Jag har min nyrenoverade trappa där hantverkare ägnade en vecka bara åt att få bort flera lager av vit färg innan behandling med hårdvaxolja och lut till perfektion : )

Är lite inne på 3M safety walk, transparent för att rädda skallarna på min 1 åring, 3 åring och alla dess vänner!

[länk]
Hade en bra furutrappa när jag var liten. Bra räcke att hålla sig i och hyfsat hala trappsteg. När man skulle ner tog man ett skutt ner, höll balansen med ledstången och fötterna bara gled nerför trappstegen.

Den renoverades när vi barn var 3/4, sen åkte vi i en gammal plastback nerför den så fick den renoveras igen. Men sen har den hållt sig lika fin tills idag!
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
TheJesper TheJesper skrev:
Detta låter ju precis exakt så som jag hade tänkt gå in och fråga här på forumet : ) Nu med facit i hand, hur gjorde du? Hur gick det?

Jag har min nyrenoverade trappa där hantverkare ägnade en vecka bara åt att få bort flera lager av vit färg innan behandling med hårdvaxolja och lut till perfektion : )

Är lite inne på 3M safety walk, transparent för att rädda skallarna på min 1 åring, 3 åring och alla dess vänner!

[länk]
Det blev ingen tejp i trappan så den är fortfarande lika fin.
Ungarna klarade det galant!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
P Patrik Hazard skrev:
Det blev ingen tejp i trappan så den är fortfarande lika fin.
Ungarna klarade det galant!
Ja, det är nog inte ungarna man ska vara rädd om utan 80+.
 
  • Gilla
TheJesper
  • Laddar…
P Patrik Hazard skrev:
Det blev ingen tejp i trappan så den är fortfarande lika fin.
Ungarna klarade det galant!
Aha! :) Jag börjar med trappräcket så får vi se! Tack för svar!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är nog inte ungarna man ska vara rädd om utan 80+.
En bra poäng!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.