Vi har lite för fuktigt i krypgrunden och tittar på lite olika alternativ men det absolut billigaste jag kan komma på är att sätta en fuktgivare ute och en inne i krypgrunden och suga in luft när det är säg 5-10% torrare ute än inne.
Finns det några fällor med att göra på det viset?
Vad ska man ha för fläkt som tål att sitta där nere?
 
  • Gilla
M Pagard
  • Laddar…
Vem säger att det är för fuktigt, Anticimex? Har du fuktskador? Vad för typ av grund har du? Finns ventiler? Svar på din fråga är att det är ingen bra ide, den frågan kommer upp här ibland.
 
Ocab som vi anlitade för att kolla grunden för att det är en del mögelprickar under golvbrädorna.
Även husinspektören som vi anlitade när vi köpte huset anmärkte på att det låg på gränsen för mögeltillväxt.
Varför är det inte bra ide? Torrare måste det ju bli eller?
 
  • Gilla
Paddish83
  • Laddar…
Och ja det sitter ett 5st kattgluggar runtom huset.
Försöker hitta andra trådar om just ventilering med koll på fukten ute och inne men hittar inget?
 
Det är vanligt att besiktningsmän varnar och det är på gränsen, du kan säkert bevaka det och lösa det utan att pumpa in luft, det kommer förmodligen inte hjälpa märkbart, kanske förvärra tom. Har du ventiler så kan du ju stänga vissa när det är extra fuktigt ute och mäta/bevaka luften i grunden.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är det kanske så att man även måste hålla koll på temperaturen så att man inte blåser in luft som när den kyls ned blir relativt fuktigare än luften som redan är i grunden?
Och i så fall om man kompenserade för det i styrningen, borde det inte vara bra då?
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Täcka marken med plast ev + isolering måste väl vara både billigare och enklare. Om det inte är gjort redan, alltså.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är absolut luftfuktighet du måste ha koll på om du ska ta reda på om luften ute är torrare än den i grunden eller inte. Absolut har enhet g/m3, ibland g/kg . Finns hemsidor för att räkna ut det utifrån temperatur och relativ fuktighet.

Corroventa har sådan ventilation gjort för vindar. Ventovind.
 
J JeeyBee skrev:
Och ja det sitter ett 5st kattgluggar runtom huset.
Försöker hitta andra trådar om just ventilering med koll på fukten ute och inne men hittar inget?

Vi har något liknande utan ”kattgluggar” vi ställde in en fläkt och när luft rör sig kan man aldrig få mögel. Det är våran erfarenhet efter 12 år. I ett par av ”kattgluggarna” kan du montera en fläkt som suger ut luften sen är oroande över.
 
Det där är en hel vetenskap. Förutom att du ska ha koll på hur fukt fungerar (absolut och relativ fuktighet, Mollierdiagram) så behövs hänsyn till hur ventileringen påverkar temperaturen i grunden.
 
B Bigfoot skrev:
Det där är en hel vetenskap. Förutom att du ska ha koll på hur fukt fungerar (absolut och relativ fuktighet, Mollierdiagram) så behövs hänsyn till hur ventileringen påverkar temperaturen i grunden.
Vad kan hända om temperaturen går lite upp och ned? Låt mig gissa, fukt? :)
 
J JeeyBee skrev:
Vad kan hända om temperaturen går lite upp och ned? Låt mig gissa, fukt? :)
Du har ju dels den "enkla" påverkan på kort sikt, men även en långtidspåverkan. Du kanske har en period när det framstår som bra ur fuktsynpunkt att ventilera mycket. Men då kanske du kyler ner grunden och får ökad problematik ett halvår senare.
 
M Maalkl skrev:
Det är absolut luftfuktighet du måste ha koll på om du ska ta reda på om luften ute är torrare än den i grunden eller inte. Absolut har enhet g/m3, ibland g/kg . Finns hemsidor för att räkna ut det utifrån temperatur och relativ fuktighet.

Corroventa har sådan ventilation gjort för vindar. Ventovind.
Två vanliga hygrometrar som mäter temperatur och relativ fuktighet lär ju fungera lika bra? En som sitter i grunden och en som sitter utanför. Krypgrundsfläkten styrs sedan utifrån dessa värden. Den blåser in luft i krypgrunden när det är torrt utomhus och slutar blåsa när det är varmt och fuktigt.
 
Davidbagare
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem säger att det är för fuktigt, Anticimex? Har du fuktskador? Vad för typ av grund har du? Finns ventiler? Svar på din fråga är att det är ingen bra ide, den frågan kommer upp här ibland.
Jag håller med om att anticimex ofta påpekar fukt i grunder och rekommenderar åtgärder (som ofta gynnar deras kassa). Men ibland går kritiken mot de till överdrift med. Jag har fått jättebra synpunkter på vår krypgrund från dem och olika sätt att åtgärda på med, som inte innefattade massa pengar i deras ficka.
Man ska läsa på om vad man har att göra med innan man investerar massa pengar i en grund, men att avfärda alla synpunkter bara för att anticimex kommit med dem kan också vara vanskligt.
Jag är gammal stockholmare som flyttat till landet, och äntligen börjat vänja mig vid känslan av att alla inte försöker blåsa mig hela tiden! <3
 
Vi har något liknande utan ”kattgluggar” vi ställde in en fläkt och när luft rör sig kan man aldrig få mögel. Vi har aldrig fått mögel med en fläkt som går 24/7 det är våran erfarenhet efter 12 år. Tips i ett par av ”kattgluggarna” kan du montera en fläkt som suger ut luften sen är oroande över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.