Hej.
Jag håller på att bygga en attefallsutbyggnad på mitt hus. Det ska vara kanalplasttak 50mm. Väggar isolerade och tvåglasfönster som jag har köpt begagnat. Utbyggnaden står på plintar och där kommer det bli 170mm isolering i golvet.

Jag kommer behöva ta bort den gamla altandörren för den hamnar på så sätt att den gör det omöjligt att inreda vettigt där den står.

Frågan är nu om jag ska behöva sätta in en glasad skjutdörr eller om uterummet kommer bli så pass bra isolerat att en dörr inte kommer att behövas?
Vad tror ni?
 
Inte tillräckligt tyvärr. Du kommer få ett stort kallras från taket, allt går men det kommer behövas onödigt mycket värme för att kompensera för kallraset. Ditt kanalplasttak har ca 0,8 i u-värde, medans ett tak ska hålla ca =0,2-0,4.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
rillethedude
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
Inte tillräckligt tyvärr. Du kommer få ett stort kallras från taket, allt går men det kommer behövas onödigt mycket värme för att kompensera för kallraset. Ditt kanalplasttak har ca 0,8 i u-värde, medans ett tak ska hålla ca =0,2-0,4.

Med vänlig hälsning, fremax
Okay. Tack för svaret.

Då tar jag och kikar på någon bra skjutdörr. En inglasad. Tror du att behövs en riktig med isolerglas, eller räcker det med en enkel innerskjutglasdörr?
 
Isolerad gärna , allt handlar om hur mycket energi du vill förbruka :)

Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax fremax skrev:
Isolerad gärna , allt handlar om hur mycket energi du vill förbruka :)

Med vänlig hälsning, fremax
Tack för hjälpen!

Då tar jag och letar efter en acceptabelt snygg altandörr som tillåter mig att bygga in hela paketet. :)

Borde man kunna hålla minst 10 grader i uterummet under den kallaste vintern?
Tänkte ha porslinsblomma växandes och även fikonträd och lite annat smått och gott.
 
Absolut, det borde gå utmärkt! Lycka till och lägg upp bilder på bygget!

Med vänlig hälsning, fremax
 
Tack! Jag ska försöka komma ihåg att lägga upp bilder :)
 
fremax fremax skrev:
Absolut, det borde gå utmärkt! Lycka till och lägg upp bilder på bygget!

Med vänlig hälsning, fremax
Bonusfråga.
Jag tänker nu göra ett fönsterparti. Två meter brett. Behover jag fasadparti eller räcker det med isolerglas för vinteraltan?
 
Du kan bygga egen karm med reglar/trälister och tätningsband, se bara till att allt är tätt och isolerat så behöver du inte köpa ett fasadparti. Är du inte 100%helig med måtten , håll lite utkik på blocket efter felmåttade fönster eller dylikt. Brukar oftast gå att få för 60-80% av nypriset.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Vart i landet finns du?
 
fremax fremax skrev:
Du kan bygga egen karm med reglar/trälister och tätningsband, se bara till att allt är tätt och isolerat så behöver du inte köpa ett fasadparti. Är du inte 100%helig med måtten , håll lite utkik på blocket efter felmåttade fönster eller dylikt. Brukar oftast gå att få för 60-80% av nypriset.

Med vänlig hälsning, fremax
Ah! Jättebra idé!

Jag finns mellan Jönköping och Falköping


Edit. Det som var så bra med 2 meter är att man då på skånska byggvaror kan få en vinteraltaltanskjutdörr med 3 luckor = större öppning
 
Vilken temp har du tänkt att hålla i uterummet på vintern?

Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax fremax skrev:
Vilken temp har du tänkt att hålla i uterummet på vintern?

Med vänlig hälsning, fremax
I uterummet hoppas jag på att det håller 10-15 grader. Bara så att porslinsblommor och fikonträd överlever. Håller det 15-20 så vore det ännu bättre
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vilken värmekälla har du tänkt att ha i uterummet?
 
P para skrev:
Vilken värmekälla har du tänkt att ha i uterummet?
Det kommer att bli vattenburna radiatorer via elpatron
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.