Dan1891 Dan1891 skrev:
Men gräver verkligen fåglar upp stora jordkokor sådär?
Visst grästussar drar dom ju upp gladeligen, men jordhögar?
Om det vore grisorsakat, varför har de då lämnat den prydliga rabatten alldeles intill helt i fred? :thinking:
 
Om det verkligen sker på natten när det är mörkt så är det väl inga fåglar? Då är sannolikheten att det är svin betydligt större. Men kolla runt lite i grannskapet, svinen brukar inte nöja sig med att förstöra en gräsmatta...
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Ytterligare ett djur som kan misstänkas är grävling.
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ytterligare ett djur som kan misstänkas är grävling.
Yep, även det nattaktivt...
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
hsd
När larverna är slut så krattar Du ner lite gräsfrön

Det har förekommit lite varstans häromkring och när larverna tagit slut verkar de inte återkomma
 
Har samma problem.. ollonborrar (larverna äter upp rötterna under gräset) och sedan vänder fåglarna upp och ner på gräsmattan för att komma åt dessa. Nematoder används för att angripa dessa och ta kål på dem.
 
  • Gilla
HRAndesn och 1 till
  • Laddar…
Tack för stort intresse. (y)
För alla som säger gris , säger jag elstängsel och stor skillnad för vad dom gör utanför det.
Så fåglar är nog mest troligt.
Jag tänker så gräs och lägga ut fiberduk till en början. Tror hoppas problemet försvinner om jag lyckas få gräset att gro igen.:rolleyes:
 
  • Gilla
Cerb
  • Laddar…
galento
Det ser lika ut här och här är det grävling som orsakar detta. En del som varit här har gissat på vildsvin men vi har sett grävlingen själva och på nattkamera. Vi har nu köpt en egen fälla då vi haft detta i flera år. Fåglar tror jag inte på iaf.

Ps och grävling får man skjuta på sin egen
tomt / mark året om. Kolla tråden, vad har ni gjort med er trädgård idag . # 6869
 
Redigerat:
  • Gilla
john68 och 4 till
  • Laddar…
galento
Ett par bilder :

Gräsmark skadad av grävning eller djurbete, med synliga jordhögar och upprivet gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med skador, troligen orsakad av djur som grävt, blandat med jord, delvis grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kosyer Kosyer skrev:
Har samma problem.. ollonborrar (larverna äter upp rötterna under gräset) och sedan vänder fåglarna upp och ner på gräsmattan för att komma åt dessa. Nematoder används för att angripa dessa och ta kål på dem.
Tänkte slänga ut matjord och så gräs i helgen. Men fick inte tag i maskar ( Nematoder) kan väl lägga i dom under sådd processen efteråt nu i maj ?
 
D Draven skrev:
Tänkte slänga ut matjord och så gräs i helgen. Men fick inte tag i maskar ( Nematoder) kan väl lägga i dom under sådd processen efteråt nu i maj ?
D Draven skrev:
Tänkte slänga ut matjord och så gräs i helgen. Men fick inte tag i maskar ( Nematoder) kan väl lägga i dom under sådd processen efteråt nu i maj ?
Det bör gå. Man vattnar ju gräsmattan med dem så bör inte vara några problem.
 
  • Gilla
Draven
  • Laddar…
galento
[QUOTE="Draven, post: 5221153, member: 15547"Tror hoppas problemet försvinner om jag lyckas få gräset att gro igen.:rolleyes:[/QUOTE]

Då är det bara att gratulera , vi är väl inne på fjärde året med grävlingböket . Att fåglar skulle vara skyldiga kan man nog glömma direkt .

Men detta med nematoder har vi inte ens hört talas om det kanske vore en kanongrej att sputa på. Bra tips för vi vore
väldigt nöjda om detta hjälper mot de larver grävlingen vill äta.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
En början är att du gräver lite själv för att se vad det är för larver. När du väl har bilder på larverna går det att fråga jourhavande biolog vad det är och kanske de eller någon annan kan svara på hur man gör för att bli av med den sortens larver.

Om man täcker marken med en presenning nattetid så lär ju inte fåglarna kunna komma åt larverna.
Ok nu har jag dom på bild, vad är det för typ ?
En larv på mörk jord, solbelyst, närbild, insektslarv, orange huvud, vit kropp, texturfokuserad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit larv på mörkbrun jord, troligen en skalbaggs larv, omgiven av små grässtrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento
D Draven skrev:
Ok nu har jag dom på bild, vad är det för typ ?
[bild] [bild]
Kolla tråden jag nämnde tidigare , det är samma typ som grävlingen här bökar efter och
ska man gå efter hur gräsmattan ser ut verkar de vara väldigt förtjusta i dessa :rolleyes:
Fick till svar att det skulle vara larv av trädgårdsborre , fick vi bort dessa så kanske det
skulle bli lite lugnare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.