När jag nu börjat riva för renovering av badrummet, upptäckte jag att dimensionen på avlopp från toa-stolen är ca 90 mm. Gjort i slutet av 70-talet tror jag. Måste man byta detta avlopp mot 110 mm? Vi har inte haft några problem med stopp i avloppet under de dryga 10 år vi bott här. Avloppet sitter dessutom på en vägghängd toa-stol från samma tid.
 
Har det fungerat utan problem i 30 så behöver du inte byta bara för bytandets skull. Annars kan det vara klokt att kolla den allmänna konditionen på rören. Men är de OK så är det ju bra som det är.
 
Tack för svar :). Man blir ju lite frågande när man läser att avlopp från toa-stol ska vara 110 mm. Men skillnaden är ju ändå inte så jättestor mellan 90 och 110 mm.
 
Och dessutom är anslutningen mellan toa och 110 röret ca 90mm. Det kommer nog att funka om man inte s...er 6 tums.

Protte
 
En period på slutet av 70-talet körde man med 90 mm rör av ngn anledning. Har för mig att det var vanligare i vissa delar av landet än i andra.
Du behöver inte byta till 110, om inte du ska ändra något, för det kan i så fall vara svårt att få tag i delar som är 90 mm. Övergångar 110-90 finns dock.
 
Det blir inte problem om man sätter dit ny väggmonterad toa-stol? Äldre toaletter spolar ju mer vatten, det blir ju bättre fart på 6-tumarna då...
 
Om du köper en wc stol av känt märke, så kan du öka spolmängden. Det brukar jag alltid göra när jag installerar en stol i ett hus med äldre avlopp. Många snålspolande wc-stolar klarar inte av att spola ner 6-tummarna med en spolning, utan man får spola två ggr, och då försvinner ju vattenbesparingen iallafall.
 
Nä, 2-litersspolningen räcker ju inte ens till nummer ett... Frånsett 6-tumarna tror jag billigt, hårt toapapper är en liten bov i dramat, eller?
 
Övergångar 110-90 finns dock.
lordi (eller någon annan som vet): Var får man tag i dessa övergångar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.