Fick ett infall och tänkte öppna upp vår trapp lite för att få det lite ljusare. Huset är byggt -38 men trappen har tillkommit senare, oklart när.
Trätrappa uppåt, vit vägg, blå soffa med överkast, heminredning, ljusa färger, bostadsinteriör, vardagsrum, ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappa med räcke, detaljerad stolpe, närgången vy, soffa med blått överdrag och kudde i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sagt och gjort, började riva undersidan och plocka bort sättstegen.
Trappa under konstruktion, trästeg, vit vägg, hemrenovering, öppet tak, oavslutade arbeten, inomhusbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa i trä, trasiga delar, behov av reparation inne i hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu när det blev dags för sidan så blir jag lite orolig. Den är otroligt välbyggd så jag börjar undra om den kan ha någon bärande funktion? Vill ju inte få övervåningen i huvudet..


På bilden ser man alltså vangstycket, sedan 8mm skiva, 1" spontade brädor, sedan ett lager masonit och därefter vävtapeten.
En oavslutad vägg med synliga träreglar och isolering. Byggnadsarbete eller renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rev lite vid taket och ser att de faktiskt växlat av med en balk men oklart hur långt den sträcker sig.
Insida av en struktur med trä och murad vägg, slitage och mögelspår synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni, kan jag lugnt öppna upp trappens sida utan oro att taket kommer nedfarande någon dag?
 
BirgitS
Det är vanligt i gamla hus att trappans sida håller uppe bjälklagret ovanför, även om trappsidan då brukar gå ända ner till golvet.. Sen kanske det kan vara så att vagnstycket hänger i bjälklagret.

Har du kollat om kommunen har några bygglovshandlingar från när trappan byggdes?
 
Nej, har inte kollat det. Har däremot tittat igenom diverse gamla ritningar där trappan är inritad ibland och ibland inte..
Däremot finns det ju en infälld balk, så någon form av avväxlingär ju gjord.
 
BirgitS
En balk för avväxling måste stödja på något i vardera änden (i alla fall nära ändarna). Finns det något sånt stöd?
 
Ja, i ena änden har jag öppnat upp och där sitter den infälld i väggen, andra sidan kan jag inte inspektera utan vidare rivning av trappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.