Jo jag kan ta några bilder, är osäker dock hur man lägger in bilderna i inlägget :surprised:
Norrl.
 
Här kommer några bilder, jag är väl ingen superfotograf och vår kamera är av det enklare slaget :-/, det lilla bordet är bara ek, men egentillverkat och står vid sidan av en fåtölj(bra drinkbord ;D), Pallarna står i hallen och är bra att ha när man sätter på sig skorna.
faneratbordrn4.jpg
bjrkbordqv3.jpg
pallkc8.jpg
litetsidobordds2.jpg
 
Ååh, vilka vackra möbler! Och vad häftigt att ha tillverkat dem själv!

:)
 
Håller med, gillar förvisso ek i viss utsträckning men känne rmig såååå mätt på alla dessa inredningsdetaljer som alla tycks gå i ek...
Vi funderar på att bygga nytt och jag funderar allvarligt på att ta vitt kök, vita dörrar och lister i kontrast till allt detta ek! Visst kan det vara skitsnyggt MEN det får inte blif ör mycket.
Trist bara att det är så svårt att hitta något annat alternativ. Jag gillar stilen på ekmöblerna, dess raka linjer osv men om man väljer t ex vita möbler så ska det vara så snitsat och snirligt - varför finns det inte vita möbler som har raka linjer????
Visst kan man låta rita upp egna möbler och låta snickare pyssl ihop alldeles eget men det tar tid och kostar en del...

kram
 
ClaJe skrev:
...
Jag gillar stilen på ekmöblerna, dess raka linjer osv men om man väljer t ex vita möbler så ska det vara så snitsat och snirligt - varför finns det inte vita möbler som har raka linjer????
Visst kan man låta rita upp egna möbler och låta snickare pyssl ihop alldeles eget men det tar tid och kostar en del...
kram
Jag har hört att det finns vitt i flytande form i små burkar. Detta vita kan man tydligen på något sätt få ut ur burkarna och bestryka träet med, så det i sin tur blir vitt. Kan kanske vara något att prova?
 
Hej Pottan!
tak för bilderna :). Riktigt eleganta former , pallen är min favorit :). Tycker faktiskt bättre om björkinläggningar i ekytan än tvärtom. Fint hantverk!
gaia
 
hrmf...
Vi har 210kvm tvåstavs ek på golven, är vi "ute" nu?
Till köket hämtade jag igår ett matbord som är 100x240cm. Ännu hopplösare...
Köket är däremot Körsbär så vi kanske inte är helt förtappade?
Skämt åsido, Vi trivs och våra kompisar tycker det är snyggt och skulle nån inte gilla det så är det deras problem.
 
TyraMyra skrev:
Hej,
känns som att allt ska gå i vitt och ek.
Givetvis är det frågan om trender, men samtidigt ska man komma ihåg att just det du nämner, vitt och ek, är något av de mest "säkra" val du kan göra på lång sikt, som sällan är helt ute och som under de senaste seklen oftast varit populärt.

Vita väggar och en ekparkett blir aldrig lika "ute" som mönstrade tapeter, häftiga färger och mer udda träslag eller mönstrade kork/plastmattor.

Om du åker tillbaka till 1700-talet så kommer du hitta jättefina ekmöbler och jättefina vita möbler.

Förresten, himla snygga möbler! Bra jobbat!
 
Vårt 70.talshus har t.o.m. furupanel i badrummet och även massivt furugolv i vardagsrummet. Tycker furu är snyggt om man t.ex. vitoljar... Sen passar möblerna i oljad ek perfekt ...:cool:
 
Vi kommer inte att ha ek i någon form i vårt nya hus, annat än till trösklar.
Fast kanske ändå, jag är auktionsfreak så det är väl inte omöjligt att jag hittar någon gammal stol i ek !
 
Vi har köpt ett gammalt 60-talshus och kommer ha mycket ek och vitt i vår inredning. Jag tycker man ska skita i vad som är trendigt och ha den stil man gillar och dessutom ta med i beräkningen vad det är för hus man har.
Jag skulle aldrig i livet få för mig att inreda mitt funkishus i Shabby-chic stilen som är så inne nu, det passar bättre i en 20-talsvilla tycker jag.
 
Jag gillar ek till en viss del men just nu är det lite för mycket av det goda hemma hos oss.
Ska till och flytta och planerar allt nytt och fördelen är att vi ska byta ut nästan alla möbler och kan välja annat.

Något som jag defenitivt kommer att köpa lika är just matbordet i ek (som någon kommenterade har "alla" det och vi är en av dem!). Jag var helt inne på att köpa bordet Plain från Mio men ändrade mig efter att ha funderat lite. Vi har småbarn och det underbara med vårt ekbord är att så fort det blivit lite sjabbigt med märken osv. har karln slipat av det och oljat in det igen... och vips, bordet har varit som nytt. När jag är hos kompisar som har bord som t.ex Plain har det inte gått att göra något åt eventuella hack och repor.

I övrigt kör vi nog med lite vitt och ek men jag gillar även valnöt och vill gärna ha det i t.ex vardagsrummet. Där har vi dock björkgolv, något jag aldrig haft förut, och har ingen aning om hur det kommer att se ut med valnöt och björk tillsammans.
 
Jag håller med om att det är väl mycket ek. Det verkar som om väldigt många bara hakar på trenderna utan att fundera på vilka träslag man egentligen gillar. Det verkar helt galet att köpa kök i zebrano o dylikt för det är verkligen trendigt just nu.
Det bästa är väl om man kan hålla sig till max två träslag hemma, för annars blir det för mycket av det goda. Ja, ek är snyggt - till golv - men i övrigt är det för tungt. Heja björk och vitt! Jag är hopplöst ute - men jag gillar detta i ur och skur!
 
Kurage skrev:
Det bästa är väl om man kan hålla sig till max två träslag hemma, för annars blir det för mycket av det goda. Ja, ek är snyggt - till golv - men i övrigt är det för tungt. Heja björk och vitt! Jag är hopplöst ute - men jag gillar detta i ur och skur!
Nöjer man sig med endast ett eller två träslag så blir det väldigt dyrt när man tröttnar på det för då måste man ju byta allt! Jag har inte alls några problem med att blanda träslag eftersom olika träslag gör sig bäst för olika ändamål! Själv har jag ek till parkett och matsalsbord där jag tycker det gör sig bäst. Teak till soffbord, glanslackat gammalt linneskåp okänt träslag, körsbärshögtalare, blivande valnötsskjutdörrar osv. Funkar hur bra som helst, men det är tacksamt med vita väggar till allt trä!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.