Hej!

Tele2 knackade idag på dörren för att sälja fiber. Har i dag Telia öppen fiber och dom pratade om att byta ut mediaomvandlaren och vill sedan sälja på mig 1000/1000 för 299 kr/mån. Det låter lite för bra för att vara sant så jag måste bara kolla om det finns några fallgropar med det här. Någon som har hakat på detta?
 
Fairlane
Haken är väl att du sen inte har öppen fiber utan är låst till Tele2?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Kort och gott vill de låsa in dig så det blir svårare att byta.

Troligtvis kostar det en anslutningsavgift om du skulle vilja komma tillbaka.

299kr låter som ett bra pris, binder du dig en viss tid för det? Ingår anslutningsavgift?


Jag hoppade själv på motsvarande från Bahnhof, bundet 24mån 379kr första 12 sedan 429kr. Ingen anslutningsavgift.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Haken är väl att du sen inte har öppen fiber utan är låst till Tele2?
Enligt säljaren är Tele2s nät också öppet så man kan välja vilken leverantör man vill.
 
Om jag knappar in min adress hos Tele2 Villafiber så ser jag samma erbjudande.

Jag låser mig i 2 år och betalar 299kr för 1000/1000.
Det är inte ett öppet nät.

Det står också något om en fiberaccessavgift på 30-40kr som sägs motsvara Tele2s hyra för fibern som Telia äger. Du bör kontrollera om den avgiften tillkommer ovanpå de 299kr.

Efter 2 år kan du byta till vad du vill igen, precis som du gör nu.Har aldrig hört att någon skulle betala en anslutningsavgift för att göra ett operatörsbyte, det tror jag är olagligt.

Jag har en liknande deal hos Bahnhof. Samma pris och fart, ingen "fiberaccessavgift". Ser bara fördelar med att inte vara i ett öppet nät = bättre pris och färre leverantörer inblandade.

Jag skulle ta erbjudandet om jag inte kunde välja Bahnhof, då skulle jag välja det istället.
 
  • Gilla
Vera11
  • Laddar…
kisumisu
Fairlane Fairlane skrev:
Haken är väl att du sen inte har öppen fiber utan är låst till Tele2?
13th Marine 13th Marine skrev:
Kort och gott vill de låsa in dig så det blir svårare att byta.

Troligtvis kostar det en anslutningsavgift om du skulle vilja komma tillbaka.

299kr låter som ett bra pris, binder du dig en viss tid för det? Ingår anslutningsavgift?


Jag hoppade själv på motsvarande från Bahnhof, bundet 24mån 379kr första 12 sedan 429kr. Ingen anslutningsavgift.
Man skall ju absolut kolla NOGA att det är 299kr...men även 349kr är inte farligt, jag fick just från Ownit att dem skall höja pris på min anslutning som är 100/100 dvs vi talar inte ens om 1000/1000, (går inte ens jämföra då 1000/1000 är 10 gånger snabbare), från 329kr till 429kr/mån.

Ibland undrar jag vad vitsen är ens med "öppen fiber", bara en lista på operatörer som verkar mer eller mindre vara i en kartell. Pest o Kolera.... sen finns det ju vissa ny kundserbjudanden på 2-3 månader, max 1år som har diverse hållhaker och att man varjegång är sen utan fiber i 2-3 dagar :mad: plus måste bråka om uppsägningar etc...:poop:

Hoppas Tele2 knackar på min dörr snart!
Är dock inget fan av Fele(t)2, men "får man priset på papper" så borde den ju åtminstone gälla då 2år även från operatörens håll. Att bli bunden 2 år är ju inte så farligt om man ändå behöver internet!

Känns surt när man betalat runt 20k för att få "öppen fiber"......börjar fundera seriöst att gå över till 4G nu (Har obegränsat data på mitt finska abb ca 250kr/mån +- kronans dåliga värde nu).
 
kisumisu kisumisu skrev:
Man skall ju absolut kolla NOGA att det är 299kr...men även 349kr är inte farligt, jag fick just från Ownit att dem skall höja pris på min anslutning som är 100/100 dvs vi talar inte ens om 1000/1000, (går inte ens jämföra då 1000/1000 är 10 gånger snabbare), från 329kr till 429kr/mån.

Ibland undrar jag vad vitsen är ens med "öppen fiber", bara en lista på operatörer som verkar mer eller mindre vara i en kartell. Pest o Kolera.... sen finns det ju vissa ny kundserbjudanden på 2-3 månader, max 1år som har diverse hållhaker och att man varjegång är sen utan fiber i 2-3 dagar :mad: plus måste bråka om uppsägningar etc...:poop:

Hoppas Tele2 knackar på min dörr snart!
Är dock inget fan av Fele(t)2, men "får man priset på papper" så borde den ju åtminstone gälla då 2år även från operatörens håll. Att bli bunden 2 år är ju inte så farligt om man ändå behöver internet!

Känns surt när man betalat runt 20k för att få "öppen fiber"......
Jag hade också Ownit 100/100, dom höjde priset från 329 till 489 kr/mån och skyllde på att telia höjt sina avgifter gentemot dom. Samtidigt kan Tele2 hyra in sig på telias nät för 30-40 kr mån.. Såg att jag kan få Telenor 250/250 för 329 kr/mån i ett år. Tror jag hoppar på det istället i ett år sen får vi se. Jag fattar inte hur den här branchen fungerar och hur dom sättre sina priser.
 
kisumisu
H henk2055 skrev:
Jag hade också Ownit 100/100, dom höjde priset från 329 till 489 kr/mån och skyllde på att telia höjt sina avgifter gentemot dom. Samtidigt kan Tele2 hyra in sig på telias nät för 30-40 kr mån.. Såg att jag kan få Telenor 250/250 för 329 kr/mån i ett år. Tror jag hoppar på det istället i ett år sen får vi se. Jag fattar inte hur den här branchen fungerar och hur dom sättre sina priser.
Nä man kan verkligen UNDRA!
Sedan har vissa gruppavtal 9kr/mån för hastigheter som är just 10 gånger om inte ännu mera.

Ibland verkar det dessutom bättre låsa sig till en operatör, känner en person som bor i hyreshus där hyresvärden klippte Comhem kabel tv och Telenor Fiber avtal. Hyran höjdes, men kabeltv ingick inte längre och internet (som INTE ingick) blev ungefär lika dyrt som för mig som bor i hus dvs nästan fölrdubblades med Felia "öppenfiber"!!!

Nu har jag dock inte Telia, har Ip-only fast det heter väl nåt annat idag. Bolag köps och säljs som smör....urspringligen var det openuniverse jag hade.

Sedan kan man ju undra varför stora bolag har märken som Halebop och Ownit mm....borde det inte vara enorm kostandsminskning lägga ner ett eller tror dem att vi kunder är så dumma så vi inte vet om deras riktiga ägare?!
 
Tar vi Telia Öppen fiber var det ett varumärket som fiberoperatör när de började sälja till privatpersoner med flera tjänsteleverantörer för t.ex bredband.
För 5-6 år sedan så började man hyra ut fiber till flera operatörer som Telenor, Comhem/Tele2, Bahnhof, etc, dvs de som ville hyra och bli sin egen fiberoperatör, då från Telias varumärke Skanova, och inte enbart leverera tjänsten bredband.
Så saker förändras över tid.
 
Utan "Öppna fibernät" hade det varit värre med en ganska godtycklig prissättning.

Tele2 har varit och knackat på. Var dock inte hemma så jag vet inte vad de erbjuder. Vi har ip-only + annan operatör låst på ett år. :-/
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
A AndersS skrev:
För 5-6 år sedan så började man hyra ut fiber till flera operatörer som Telenor, Comhem/Tele2, Bahnhof, etc, dvs de som ville hyra och bli sin egen fiberoperatör, då från Telias varumärke Skanova, och inte enbart leverera tjänsten bredband.
Så saker förändras över tid.
Man började göra det eftersom PTS krävde det, det var inte direkt frivilligt......
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Man började göra det eftersom PTS krävde det, det var inte direkt frivilligt......
Min förklaring var utifrån att man ofta blandar ihop begreppen tjänsteleverantör i "öppet nät" och fiberoperatör, så även i denna tråden.:cool:
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om jag knappar in min adress hos Tele2 Villafiber så ser jag samma erbjudande.

Jag låser mig i 2 år och betalar 299kr för 1000/1000.
Det är inte ett öppet nät.

Det står också något om en fiberaccessavgift på 30-40kr som sägs motsvara Tele2s hyra för fibern som Telia äger. Du bör kontrollera om den avgiften tillkommer ovanpå de 299kr.

Efter 2 år kan du byta till vad du vill igen, precis som du gör nu.Har aldrig hört att någon skulle betala en anslutningsavgift för att göra ett operatörsbyte, det tror jag är olagligt.

Jag har en liknande deal hos Bahnhof. Samma pris och fart, ingen "fiberaccessavgift". Ser bara fördelar med att inte vara i ett öppet nät = bättre pris och färre leverantörer inblandade.

Jag skulle ta erbjudandet om jag inte kunde välja Bahnhof, då skulle jag välja det istället.
För tydlighetens skull, operatören har absolut rätt att ta ut en anslutningsavgift, så det är absolut inte olagligt. Om du går in på Telia och kollar på att byta tillbaka till deras villafiber så att du att de tar ut en anslutningsavgift om typ 2-3000, som de dock "bjuder på" i dagsläget.

Att man kan byta till annat "fibernät" är inte garanterat, det hänger på att det finns någon operatör som är intresserad av/tycker att det är värt kostnaden att koppla över dig till deras nät. Det lär det iofs alltid göra, men det finns ingen garanti, garantin gäller bara att byta från Telia till annat nät, som är ett krav från PTS som du korrekt skrivit.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
B
T TobiasStockholm skrev:
För tydlighetens skull, operatören har absolut rätt att ta ut en anslutningsavgift, så det är absolut inte olagligt. Om du går in på Telia och kollar på att byta tillbaka till deras villafiber så att du att de tar ut en anslutningsavgift om typ 2-3000, som de dock "bjuder på" i dagsläget.

Att man kan byta till annat "fibernät" är inte garanterat, det hänger på att det finns någon operatör som är intresserad av/tycker att det är värt kostnaden att koppla över dig till deras nät. Det lär det iofs alltid göra, men det finns ingen garanti, garantin gäller bara att byta från Telia till annat nät, som är ett krav från PTS som du korrekt skrivit.
det som är viktigt är om de etablerat sig i telestationen som din skanova-fiber går till, de gör ju bara det om de kan få in tillräckligt med kunder. Bahnhof finns tex i Göteborg, men inte i mindre orter.

Snart är de dock på gång att låta konvertern vara kvar, för den måste inte bytas, det fungerar fint med den gamla. Enormt slöseri någon ska komma ut och byta CPE.
 
B Boan skrev:
det som är viktigt är om de etablerat sig i telestationen som din skanova-fiber går till, de gör ju bara det om de kan få in tillräckligt med kunder. Bahnhof finns tex i Göteborg, men inte i mindre orter.

Snart är de dock på gång att låta konvertern vara kvar, för den måste inte bytas, det fungerar fint med den gamla. Enormt slöseri någon ska komma ut och byta CPE.
Japp. Hos oss skickade de bara ut en ny fiberomvandlare, men jag satte upp den själv och lät den gamla sitta kvar och flyttade helt enkelt över fiberkontakten. Hade säkert funkar bra att ha kvar den i den gamla också som du säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.