Hej!
Vi håller på att dra elen i vårat hus och har kommit till trappan......som inte har levererats ännu, den kommer ganska sent i bygget. Är det någon som har tips på snygg trapp belysning? Kanske någon har bilder att bifoga? Jag har funderat på lite olika varianter men det är ju så svårt att se framför sig. Ett alternativ är att fälla in spottar i golvnivå, någon som har testat det?
 
Jag tycker att det är snyggt med spottar som belyser trappstegen, ungefär så här:
http://www.snickarlaget.se/swe/galleri/tr172.html

Men jag tror knappast att det är tillräcklig belysning för hela trappan, utan det kommer med allra största säkerhet att behövas något mer.
 
Ja det var ungefär så jag hade tänkt mig, tack för bilden!
Tror du inte det räcker?
Det vore lite "kaka på kaka" att behöva ha belysning på väggen också...men all annan belysning runt om kanske gör att det räcker ändå.
 
Jag var också inne på att jag ville ha spottar i steghöjd i trappan tills jag fick se hur väl det lyser upp damm som gärna samlas i trappan. Nu har jag släppt den drömmen. Såg dock för länge sedan en tråd om någon som byggt i ljusslinga på baksidan handledaren i trappan, tror att det kan bli en lagom kompromiss för vår del.
 
Oj, där har du verkligen en poäng...........!!
Trappan hemma är den del av huset som man måste dammsuga mest av allt...!!!!
Hmmmmm nu fick jag mig en tankeställare, det kanske får bli väggbelysning ändå..
Någon som har blider på snygg väggbelysning då???
 
Pepparkaka skrev:
Jag tycker att det är snyggt med spottar som belyser trappstegen, ungefär så här:
[länk]

Men jag tror knappast att det är tillräcklig belysning för hela trappan, utan det kommer med allra största säkerhet att behövas något mer.
Har precis satt in mina spottar likt länken ovan... Är hur nöjd som helst... Damm i trappan upplever jag inte som något problem men det beror väl på vad du har för struktur/färg på trappan. Belysningen är också fullgod för att navigera sig problemfritt upp och ner ur trappan, men det lyser ju inte upp hela rummet.

Jag fällde in http://www.maxel.se/product_info.php?products_id=598

Ljusslinga bakom trappräcket är inget som kommer in i mitt hus... Får lite "å här står jag i kön till berg-o-dal-bananan på Liseberg"-känsla vid bara tanken...
 
Jag köpte Ikeas ljusrampslist 31 och satte bakom handledaren. Tycker att det var snyggt med ett lagomt sken.. Ska kolla om jag tog någon bild på det hela. /Linda
 
Jag håller på och renoverar lite i trappen. Hittade belyst trappräcke på hemnet.
Vad tror ni att det är för lampor? Led?
 
  • Trappräcke2A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker också sätta led-light vid trappstegen. Jag tycker nog att man ska försöka hitta mindre lampor än de på bilden i tidigare inlägg. Du kan fälla in precis under nästkommande trappsteg, i ena hörnet. Då ser du inte själva lampan utan bara ljuset. Då kan du dessutom ha övriga lampor också utan att det bli kaka på kaka.

/ Dekoren
 
Idéen med led i hörn är bra, men hur drar man kabel då?
Jag funderar oxå på någon sorts belysning, det på bilden som jag klistrade in tycker jag är så där...
 
Sen finns det ju faktiskt LED-tejp :)...att sätta under trappnosarna....RIKTIGT snyggt det...ska se om jag hittar någon bild
 
Snyggt Leito!
Vi går också i trapprenoveringstankar och en av mina tankar (som jag inte har yppat för sambon eftersom han säkert kommer tycka att idén är toppen samtidigt som han skulle överlåta åt mig att klura ut och genomföra lösningen;-D ) har just varit att få till en diodslinga i trappräcket.
Vad använde du för verktyg när du fräste spåret?
 
Modig skrev:
Vad använde du för verktyg när du fräste spåret?
Handöverfräs: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1102

Finns i många modeller. För enklare och fåtaliga jobb fungerar det utmärkt med en billig modell, men det är roligare att jobba med "riktiga" verktyg. Finns även att hyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.